
 1

 
BULETIN1 Nr. 21: 

 
NOUTĂŢI ÎN DOMENIUL LIBERTĂŢII DE EXPRIMARE ŞI DREPTULULUI LA INFORMAŢIE 

 
noiembrie – decembrie 2006 

 
Denumirea actului Data adoptării Publicat în 

Monitorul 
Oficial al R.M. 

Nr. 

Note 

 
 

LEGI, HOTĂRÂRI ALE PARLAMENTULUI REPUBLICII MOLDOVA 
L E G E pentru completarea unor acte 
legislative 
 

nr. 388-XVI  din  
08.12.06 

M.O. nr.199 -
202/958  
din 29.12.06 
 

Întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile prestatoare de servicii 
poştale şi de telecomunicaţii, indiferent de tipul de proprietate, sînt 
obligate să asigure condiţii tehnice necesare înfăptuirii de către 
organele împuternicite a măsurilor operative de investigaţii, precum 
şi să întreprindă acţiuni pentru neadmiterea divulgării conţinutului, 
metodelor şi tacticii acestor măsuri. 

H O T Ă R Î R E cu privire la confirmarea în 
funcţie a membrilor Consiliului  
Coordonator al Audiovizualului;  
H O T Ă R Î R E cu privire la confirmarea în 
funcţie a unui membru al  Consiliului 
Coordonator al Audiovizualului  

nr. 306-XVI  din  
20.10.06; nr. 315-
XVI  din  02.11.06 

M.O. nr.170-
173/787 din 03.1
1.2006;  
M.O. nr.174-
177/805 din 10.1
1.2006 

Se confirmă în funcţia de membru al Consiliului Coordonator al 
Audiovizualului:  

FRUMUSACHI Valeriu  - pe un termen de 2 ani  
GORINCIOI Gheorghe  - pe un termen de 6 ani  
MIHALACHE Corneliu  - pe un termen de 6 ani  
PLEŞCA Ruslan              - pe un termen de 4 ani  

                                                 
1 Buletinul este disponibil în limbile română şi rusă 
Buletin elaborat de Olivia Pîrţac,                                                                                                                                                                                                                                                                                    
Serviciul Juridic, CIJ 



 2

ROTARU Constantin  - pe un termen de 2 ani  
SOLTAN Valeriu  - pe un termen de 4 ani  
ŢURCANU Vlad  - pe un termen de 2 ani  
VASILACHE Ludmila  - pe un termen de 6 ani.  
ALBU Carmelia  - pe un termen de 4 ani. 

 
 

ACTE EMISE DE ALTE AUTORITĂŢI PUBLICE ALE REPUBLICII MOLDOVA 
(MINISTERUL DEZVOLTĂRII INFORMAŢIONALE, CONSILIUL COORDONATOR AL AUDIOVIZUALULUI) 

O R D I N cu privire la tarifele pentru 
serviciile poştale de bază prestate în 
teritoriul  Republicii Moldova de  Î.S. “Poşta 
Moldovei” (Ministerul Dezvoltării 
Informaţionale)  

nr.151 din  27.11.06 
  
 

M.O. nr.199-
202/696 din 29.1
2.2006 

Se aprobă, cu începere de la 01 ianuarie 2007, noi tarife pentru 
serviciile poştale de bază prestate în teritoriul Republicii Moldova de 
Î.S. “Poşta Moldovei”. 

D E C I Z I E cu privire la eliberarea 
autorizaţiilor de retransmisie, solicitate de 
unele întreprinderi (CCA) 

nr. 3  din  23.11.06 M.O. nr.186-
188/663a  
din 08.12.06 

Se eliberează autorizaţii de retransmisie unei serii de întreprinderi. 

D E C I Z I E cu privire la retragerea 
Licenţei de emisie seria A MMII nr.013433 
din 15 martie 2005 şi a Deciziei de 
autorizare nr.013433 din 11 august 2005, 
eliberate firmei “Telecomanda” SRL din 
s.Bleşteni, r-nul Edineţ (CCA) 

nr. 5  din  23.11.06 M.O. nr.186-
188/663b din 08.
12.06 

La cererea deţinătorului de licenţă s-au anulat actele ce autorizau 
emisia. 

D E C I Z I E cu privire la anunţarea 
concursului şi Criteriile pentru suplinirea 
funcţiilor de membru al Consiliului de 
Observatori al Instituţiei publice naţionale a  
audiovizualului Compania “Teleradio-
Moldova” (CCA) 

nr. 6  din  29.11.06 
 

M.O. nr.186-
188/663c din 08.
12.06 

Se anunţă concursul şi se aprobă Criteriile pentru suplinirea 
funcţiilor de membru al Consiliului de Observatori al Instituţiei 
publice naţionale a audiovizualului Compania “Teleradio-Moldova”. 

D E C I Z I E cu privire la expirarea 
valabilităţii licenţelor de emisie (CCA) 

nr. 7  din  29.11.06 M.O. nr.186-
188/663d  
din 08.12.06 

Consiliul Coordonator al Audiovizualului a decis că licenţele de 
emisie, eliberate în baza Legii audiovizualului nr.603-XIII din 
03.10.1995, valabilitatea cărora a expirat, nu se prelungesc. 
Frecvenţele şi canalele incluse în licenţele de emisie expirate devin 
disponibile şi se anunţă în concurs. Licenţele de emisie pot fi 



 3

prelungite, conform art.24 din Codul audiovizualului al Republicii 
Moldova nr.260-XVI din 27.07.2006, numai în cazul eliberării lor 
după data intrării în vigoare a Codului. Titularilor de licenţe, 
valabilitatea cărora expiră, li se va elibera un permis de continuare a 
activităţii pînă la concursul pentru utilizarea frecvenţelor radio şi a 
canalelor TV. 

D E C I Z I E cu privire la anunţarea 
concursului pentru utilizarea  
frecvenţelor radio disponibilizate (CCA) 

nr. 9  din  15.12.06 M.O. nr.195-
198/689a  
din 22.12.06 

S-au dat publicităţii parametrii frecvenţelor radio, condiţiile de 
participare şi criteriile de departajare a participanţilor la concurs. 
Documentele se recepţionează pînă la 25 ianuarie 2007.  

D E C I Z I E  cu privire la eliberarea 
autorizaţiilor de retransmisie (CCA) 
  
 
  
 

nr. 10 din 15.12.06 M.O. nr.195-
198/689b din 
22.12.2006 

Se eliberează autorizaţie de retransmisie întreprinderii “Excelenter-
Com” SRL din mun.Chişinău pentru studioul TV cu emisie prin 
cablu “Delta” din aceeaşi localitate şi întreprinderii “Adivlax-Plus” 
SRL din s.Sărata Veche, r-nul Făleşti, pentru studioul TV cu emisie 
prin cablu “Puls-TV” din s.Taxobeni, r-nul Făleşti. 

D E C I Z I E cu privire la Concursul pentru 
suplinirea funcţiilor de membru al 
Consiliului de Observatori al IPNA 
Compania “Teleradio-Moldova”, anunţat 
prin Decizia CCA nr. 6 din 29.11.06 (etapa 
II) (CCA) 

nr. 13 din  15.12.06 M.O. nr.195-
198/689c  
din 22.12.06 

Pentru suplinirea funcţiilor de membru al Consiliului de Observatori 
al IPNA Compania “Teleradio-Moldova”, la etapa a doua a 
concursului, se declară învingători 18 persoane. 

D E C I Z I E  cu privire la eliberarea 
autorizaţiei de retransmisie, solicitată de 
“ELECHSERVICE - GRUP” SRL  (CCA) 

nr. 15-A din  
26.12.06 

 M.O. nr.203-
206/714a  
din 31.12.06 

Se eliberează autorizaţie de retransmisie întreprinderii 
“ELECHSERVICE - GRUP” SRL din mun.Bălţi (director dl 
Osoianu G.) pentru studioul TV prin cablu “BETA” din comuna 
Pepeni, raionul Sîngerei. 

D E C I Z I E  cu privire la încălcarea 
condiţiilor stipulate în licenţele de emisie ale 
întreprinderilor “A.M.T.” SRL din 
mun.Chişinău, “MEDIA PS GRUP” SRL 
din or.Comrat, SC “IDEXINA” SRL din 
mun.Chişinău şi “MOLDTELECOM” SA 
(filiala Leova) (CCA) 

nr. 16 din  26.12.06 M.O. nr.203-
206/714b  
din 31.12.06 

O serie de întreprinderi au primit avertizări publice pentru încălcarea 
unor condiţii din licenţa de emisie. 

D E C I Z I E  cu privire la retragerea 
Licenţei de emisie şi a Deciziei de 

nr. 17  din  26.12.06 M.O. nr.203-
206/714c  

Se retrage Licenţa de emisie eliberate întreprinderii “Flor-TV” SRL 
din or.Floreşti pentru studioul TV prin cablu “Flor-TVC”. Decizia 



 4

autorizare, eliberate întreprinderii “Flor-TV” 
SRL (CCA) 

din 31.12.06 CCA nu este motivată cu privire la motivul retragerii licenţei. 

 
 

PRACTICA JUDICIARĂ INTERNAŢIONALĂ ÎN DOMENIUL LIBERTĂŢII DE EXPRIMARE ŞI DREPTULUI LA INFORMARE* 
 

Hotărârea Curţii Europene a Drepturilor Omului pe cauza 
DĄBROWSKI versus POLONIA 

(№18235/02) din 19.12.2006  
 

Faptele principale 
Reclamantul, jurnalist de profesie, Olgierd Dąbrowski, este un cetăţean al Poloniei născut în anul 1952 şi domiciliat la Lubajny (Polonia). 
În septembrie 1998 dl Dąbrowski a scris trei articole care au fost publicate în cotidianul Dziennik Pojezierza. În aceste articole era comentată urmărirea penală 
întreprinsă contra vice-primarului de Ostóda, dl Tadeusz Lubaczewski, care la 22 septembrie 1998 a fost recunoscut culpabil de comiterea unui furt cu spargere 
la o societate privată, TVK Vectra. 
În ultimul articol, publicat la 23 septembrie 1998 întitulat cu majuscule «Sfârşitul carierei unui primar-hoţ?» se afirma că primarul a fost recunoscut culpabil de 
o tentativă de achiziţionare a unei societăţi private comisă de către funcţionarii autorităţilor publice locale. Se mai spunea că dacă  hotărârea de condamnare va 
fi lăsată în vigoare de către instanţa de apel, dl Lubaczewski îşi va pierde postul în cazul în care va fi ales în urma alegerilor municipale, fapt “ce va pune capăt  
unei cariere de opt ani, profitabilă şi furtunoasă, în domeniul activităţii organelor administraţiei publice locale». 
Dl Lubaczewski a intenta un proces, acuzându-l pe reclamant de comiterea unei defăimări. În particular, dumnealui susţinea că în articolele reclamantului erau 
prezente o serie de afirmări eronate, printre care şi cele conform cărora el era un «primar-hoţ», că cariera sa în cadrul organelor administraţiei publice locale era 
una «furtunoasă» şi «foarte profitabilă», că societatea Vectra a pierdut cel puţin 1,5 miliarde de zloţi vechi în urma furtului cu spargere şi că tribunalul l-a 
recunoscut culpabil de o tentativă de achiziţionare a unei societăţi private comisă de către funcţionarii organelor administraţiei publice locale. 
La 7 noiembrie 2000, reclamantul a fost recunoscut culpabil în cauza de defăimare, în temeiul articolului  212 § 1 a Codului penal, pentru că nu a dovedit în 
mod convingător că afirmaţiile pe care le-a formulat erau veridice. Urmărirea penală întreprinsă contra sa a fost suspendată condiţionat şi el a fost  obligat să 
achite 1 000 zloţi în contul unei acţiuni de binefacere şi să ramburseze procurorului 300 zloţi - cheltuieli (ceea ce în total echivalează cu aproximativ 330 
EURO). Recursul depus de către reclamant nu a făcut să fie schimbată hotărârea primei instanţe de judecată. 
 
Plângeri 
Invocând prevederile articolului 10 a Convenţiei, reclamantul se plângea de condamnarea sa în cauza de defăimare. 
 
Decizia Curţii  
                                                 

* Hotărârile Curţii Europene a Drepturilor Omului în limba engleza şi/sau franceză pot fi găsite la www.echr.coe.int  



 5

Articolul 10 
Curtea observă că nimeni nu contestă faptul că condamnarea reclamantului a reprezentat, conform normelor naţionale cu privire la dreptul reclamantului la 
libera exprimare, o «imixtiune» care era  «prevăzută de lege» (articolul 212 § 1 a Codului penal) şi urmărea un scop legitim, anume  protejarea reputaţiei şi 
drepturilor altora. 
În ceea ce ţine de faptul dacă această imixtiune era necesară într-o societate democratică, Curtea notează că reclamantul, jurnalist de profesie, a publicat într-
unul din ziarele locale o serie de articole în care erau tratate probleme de interes general ce erau importante pentru colectivitate, referindu-se în particular la 
urmărirea penală întreprinsă contra unui om politic activând în cadrul autorităţilor locale. Curtea consideră că stilul şi tonalitatea acestor articole în ansamblu 
erau echilibrate. Reclamantul, de exemplu, îl califica pe dl Lubaczewski drept un «primar-hoţ», însă aceata s-a făcut doar după ce prima instanţă de judecată l-a 
recunoscut pe ultimul culpabil de spargere. Reclamantul nu a afirmat că această hotărâre era definitivă şi a indicat că Curtea de Apel putea să adopte o decizie 
diferită. 
Curtea, printre altele, notează că anumite declaraţii făcute de către reclamant reprezentau judecăţi de valoare ce se refereau la o probleme de interes general 
despre care nu se poate spune că acestea erau lipsite de bază faptică. Cu atât mai mult, declaraţiile reclamantului nu reprezentau niciun atac personal lipsit de 
temei, îndreptat împotriva unui om politic. În fine, nu putem zice că aceste declaraţii urmăreau scopul de a ofensa sau umili persoana care era criticată. 
În ceea ce ţine de motivele invocate de către organele jurisdicţionale interne, Curtea consideră că nu s-a ţinut cont de faptul că reclamantul, în calitatea sa de 
jurnalist, avea sarcina de a comunica informaţii şi idei cu referinţă la chestiuni de ordin politic, precum şi alte probleme de interes general şi că el în acest scop 
putea recurge la un grad anumit de exagerare. În cele ce urmează Curtea menţionează că organele jurisdicţionale interne nu au ţinut cont de faptul că dl 
Lubaczewski, în calitatea sa de om politic, urma să dea dovadă de un grad mai înalt de toleranţă faţă de criticile ce-l vizau. În concluzie, Curtea consideră că 
motivele invocate de către instanţele naţionale nu pot fi considerate drept fiind pertinente şi suficiente în vederea justificării imixtiunii în cauză. 
În fine, Curtea notează că în pofida faptului că sancţiunea aplicată reclamantului era una relativ uşoară şi că procedura întreprinsă împotriva sa a fost suspendată 
condiţionat, organele jurisdicţionale interne au considerat că reclamantul era vinovat în cauza de defăimare, adică a comis o încălcare a legii penale, în urma 
cărui fapt reclamantului i-a fost întocmit un cazier judiciar cu menţiunea corespunzătoare. Mai mult ca atât, instanţele naţionale au conservat posibilitatea de a 
începe procedura de urmărire în orice moment pe durata perioadei de probă. 
Dacă este adevărat că sancţiunea aplicată reclamantului nu constituia un impediment pentru acesta de a se exprima, condamnarea sa însă, a constituit o formă de 
cenzură susceptibilă să facă ca acesta să se abţină să mai lanseze în viitor critici de asemenea natură. O asemenea condamnare era în stare să-i determine pe 
jurnalişti să se abţină de la contribuirea la dezbaterile publice asupra chestiunilor de o anumită importanţă pentru viaţa colectivităţii şi de a împiedica presa în 
efectuarea sarcinii sale de livrare a informaţiei şi exercitarea funcţiei de «câine de gardă». 
Reieşind din cele expuse, Curtea a conchis în unanimitate că condamnarea reclamantului a fost una neproporţională faţă de scopurile legitime urmărite, ţinând 
cont de necesitatea de protejare a libertăţii presei într-o societate democratică.  
Curtea a conchis în unanimitate că a fost comisă încălcarea prevederilor articolului 10 (dreptul la libera exprimare) a Convenţiei Europene a Drepturilor 
Omului. 
Aplicând normele articolului 41 (dreptul la satisfacţie echitabilă) a Convenţiei, Curtea alocă reclamantului 350 EURO în calitate de compensare a prejudiciului 
material şi 5 000 EURO pentru repararea prejudiciului moral. 
 



 6

Hotărârea Curţii Europene a Drepturilor Omului pe cauza      
KARMAN versus  RUSIA  

(№29372/02)  din 14.12.2006 
Faptele principale 
Reclamantul, Anatolii Vladimirovici Karman, este un cetăţean al Federaţiei Ruse, născut în anul 1957, cu reşedinţa la Volgograd (Rusia). El este directorul 
general şi redactorul-şef al ziarului Gorodskiye Vesti. 
În septembrie 1994, reclamantul a publicat un articol întitulat «Un delir frenetic», în care era relatată întrevederea sa cu o persoană, – adept a mişcării pentru 
unitatea naţională rusească, cu care a făcut cunoştinţă după ce aceasta rostise un discurs în urma unei întruniri publice organizate de către dl Terentiev, pe care 
l-a calificat în articolul său drept un «neofascist local». Interlocutoarea sa, nemulţumită de condiţiile precare de trai, rezultat a bulversărilor economice şi 
sociale cu care se confrunta în acea perioadă Rusia, îi învinuia pe evrei de înrăutăţirea situaţiei. Ea a dezvăluit că era o cititoare fidelă a ziarului d-lui Terentiev, 
Kolokol, pe care reclamantul îl critica în articolul său. Articolul în cauză se termina cu o analiză a situaţiei politice la acea epocă, în care reclamantul denunţa 
parazitismul social şi vânătoarea de vrăjitori.       
Considerându-se defăimat de articolul reclamantului, în care era calificat drept un «neofascist», dl Terentiev a sesizat tribunalul sectorului Sovetski (Volgograd) 
printr-o acţiune în cauză de defăimare îndreptată contra reclamantului şi ziarului pe care acesta-l dirija. Dl Terentiev a obţinut câştig de cauză în procesul 
intentat contra reclamantului, fapt ce a fost contestat de către ultimul în instanţa de apel.       
Procurorul sectorului Sovetski s-a alăturat la recursul depus de către reclamant, indicând în particular că procurorul regional al Volgogradului a deschis o 
anchetă penală contra ziarului Kolokol cu privire la incitarea la ură rasială.  
Reclamantul a cerut instanţei de apel să examineze conţinutul a zece numere ale ziarului Kolokol şi să ordone o expertiză. El la fel a solicitat şi suspendarea 
examinării cauze până la pronunţarea asupra persecutărilor penale întreprinse contra d-lui Terentiev. Considerând că nu era cazul de a ordona o  expertiză şi 
preferând să se conducă de datele menţionate în rapoartele de expertiză stabilite în cursul procedurii penale îndreptate contra d-lui Terentiev, instanţa în cauză a 
respins cererile înaintate de către reclamant. 
Finalmente, persecutările, obiectul cărora era dl Terentiev, au fost clasate fără orice consecinţe pe motivul că nu au fost constituite semnele unei infracţiuni.  
La 10 august 2001, tribunalul sectorului Sovetski (Volgograd) a emis o nouă hotărâre în procesul de defăimare intentat contra reclamantului. Instanţa a conchis 
că calificativul de «neofascist» aplicat d-lui Terentiev, personaj public şi fiul unui fost combatant în cel de-al doilea război mondial, dădea dovadă de un 
caracter defăimător. După ce a relevat că dl. Terentiev nu era membrul unei organizaţii neofasciste şi că persecutările pe marginea incitării la ură rasială 
întreprinse contra lui au fost abandonate, instanţa a considerat că reclamantul nu a demonstrat că termenul pe care l-a utilizat corespundea realităţii şi ca urmare 
a dispus tragerea la răspundere a acestuia. 
 
Plângeri 
Reclamantul invoca prevederile articolelor 10 şi 6 § 1 a Convenţiei.  
 
Decizia Curţii 
Articolul 10 



 7

Curtea relevă că articolul în cauză a fost publicat pe parcursul unor dezbateri politice care prezentau probleme de interes general şi publice ce nu puteau face 
obiectul restricţiilor decât în cazul existenţei unor motive  imperioase. 
Curtea nu ar putea să cadă de acord cu definiţia restrânsă pe care au dat-o organele jurisdicţionale ruseşti termenului «neofascist», considerând că acesta nu era 
aplicabil decât membrilor unei organizaţii   neofasciste. În această privinţă, Curtea menţionează că în particular procurorul regional a indicat că  articolele 
publicate în ziarul d-lui Terentiev constituiau un atac în adresa religiei evreieşti şi simbolurilor acesteia, descriind-o în mod obijduitor şi difuzând afirmări 
eronate şi perfide în privinţa aşa-zisei «franc-masonerii internaţionale evreieşti». În aceste condiţii, Curtea estimează că expresia «neofascist local» urmează a fi 
înţeleasă în concordanţă cu semnificaţia pe care o acorda acesteia reclamantul, utilizând-o pentru a denunţa aderarea d-lui Terentiev la o doctrină politică ce 
susţinea discriminarea rasială şi cea antisemită.  
Contrar opiniei organelor jurisdicţionale ale Federaţiei Ruse, Curtea este de părerea că expresia «neofascist local» urmează a fi analizată drept o judecată de 
valoare şi nicidecum ca o declaraţie de fapte. Curtea reaminteşte poziţia sa constantă, în conformitate cu care dacă materialitatea faptelor poate fi dovedită, 
atunci judecăţile de valoare nu pot fi supuse demonstrării exactitudinii acestora. Privind acestea din urmă, sarcina de probare este imposibil de a fi exercitată şi 
atentează la libera exprimare a opiniilor. Dacă judecăţile de valoare care nu se fondează nici pe un fapt pot fi exagerate, Curtea observă că în cazul dat 
reclamantul a furnizat dovezi întru susţinerea pretenţiilor sale, şi anume numerele vechi ale ziarului Kolokol, ziar publicat de către dl Terentiev, de rând cu 
rapoartele întocmite de către experţii independenţi care, în ceea ce ţine de publicările în cauză, unanim au constatat că acestea aveau un caracter vădit antisemist 
şi că erau aproape de poziţiile naţional-socialiste.          
   
Conform părerii Curţii, dovezile furnizate de către reclamant era posibil să fie utilizate cu scopul de verificare a faptului dacă judecata de valoare exprimată de 
către acesta putea fi considerată drept un comentariu  acceptabil. Printre altele, reclamantul a solicitat efectuarea unei noi expertize, iar organele jurisdicţionale 
interne au refuzat să examineze probele aduse de către reclamant, preferând să se conformeze la informaţiile ce se conţineau în studiul realizat în cadrul 
persecutărilor penale pe motivul  incitării la ură rasială îndreptate contra d-lui Terentiev. Curtea este frapată de lipsa de continuitate în  poziţia adoptată de către 
organele jurisdicţionale ruseşti, care au cerut ca reclamantul să demonstreze realitatea spuselor litigioase, însă au refuzat să ia în considerare elementele 
dovezilor de care dispuneau. Curtea printre altele reaminteşte că gradul de precizie necesar stabilirii temeiniciei unei acuzări în domeniul penal de către o 
instanţă competentă nu poate fi nicidecum comparat cu cel pe care trebuie să-l respecte un jurnalist care-şi exprimă părerea cu privire la o chestiune de interes 
general; aceasta pentru că  criteriile aplicate pentru aprecierea activităţilor politice ale unei persoane din punct de vedere moral sunt diferite de cele care sunt 
cerute pentru stabilirea faptului comiterii unei încălcări a legii penale. 
Ţinând cont de rolul jucat de către jurnalişti şi presă care constă în comunicarea informaţiilor şi ideilor cu privire la întrebările de interes general, chiar dacă 
acestea pot frapa, şoca sau cauza nelinişte, utilizarea expresiei «neofascist local» nu a depăşit limitele criticii acceptabile. 
Curtea consideră că criteriile invocate de către organele jurisdicţionale interne nu sunt compatibile cu principiile consacrate de către normele articolului 10, 
întrucât acestea nu au permis de a depista motive  «suficiente» în vederea justificării imixtiunii. Estimând că imixtiunea în cauză nu a fost una proporţională 
faţă de scopul urmărit şi nu era necesară într-o societate democratică, Curtea a conchis în unanimitate că a fost comisă încălcarea normelor articolului 10.        
Articolul 6 § 1 
Ţinând cont de concluziile la care a ajuns Curtea în ceea ce ţine de normele consacrate de către articolul 10, instanţa consideră drept fiind inadmisibilă 
examinarea în mod separat a plângerilor formulate de către  reclamant din punct de vedere a dispoziţiilor articolului 6. 
 



 8

Aplicând prevederile articolului 41 (dreptul la satisfacţie echitabilă) a Convenţiei, Curtea alocă  reclamantului 1 000 EURO în calitate de compensare a 
prejudiciului moral. 
 
 

Hotărârea Curţii Europene a Drepturilor Omului pe cauzele   
VERLAGSGRUPPE NEWS GMBH versus AUSTRIA (№76918/01)  şi 

VERLAGSGRUPPE NEWS GMBH versus  AUSTRIA (nr. 2) (№10520/02) 
 din 14.12.2006 

Faptele principale 
În cele două cazuri, întreprinderea în numele căreia a fost depusă plângerea este Verlagsgruppe News GmbH. Localizată la Viena, aceasta posedă şi publică o 
revistă săptămânală austriacă, denumită News. 
 
Verlagsgruppe News GmbH 
 
În luna iunie 2000, în cadrul Festivalului internaţional din Viena (Wiener Festwochen), se juca piesa lui Schlingensief «Acţiune conţinută». Reprezentarea a 
avut loc într-un container; iar actorii care interpretau rolul de persoane care au cerut azil în Austria, au fost desemnaţi unul câte unul de către public pentru a fi 
expulzaţi. Piesa a fost criticată pe larg, îndeosebi din partea membrilor Partidului liberal austriac (FPÖ). 
La 30 iunie 2000, ziarul Kurier a publicat o scrisoare deschisă a artistului austriac André Heller privind această piesă. Unul din pasajele acestei scrisori îi 
califica pe anumiţi membri ai FPÖ drept fiind nişte «carierişti politici corupţi spiritual» şi persoane «josnice». 
Personalităţile politice ale FPÖ care erau menţionate în acest mesaj au intentat din nume propriu persecutări contra d-lui Heller, iar apoi au renunţat la acestea. 
La 7 septembrie 2000, revista News a publicat un articol cu privire la aceste persecutări, însoţit de o fotografie în care se observa dl. Westenthaler, unul din 
oamenii politici ai FPÖ în cauză. În articol era citat pasajul menţionat din scrisoarea deschisă. 
Dl. Westenthaler a cerut sechestrarea exemplarelor revistei News din 7 septembrie 2000. La 9 octombrie 2000, instanţa de judecată regională din St Pölten, a 
considerat că articolul în cauză reprezenta o  defăimare în adresa persoanei care a depus cererea, a acceptat cererea de pronunţare a sechestrării în baza  
articolului 33 § 2 a Legii cu privire la mass-media şi a obligat întreprinderea reclamantă să ramburseze costurile şi cheltuielile. Întreprinderea reclamantă a 
contestat această hotărâre în instanţa de apel, însă fără rezultat. 
Verlagsgruppe News GmbH versus Austria (nr. 2) 
La 2 noiembrie 2000, revista News a publicat un articol ce se referea la ancheta desfăşurată cu privire la  persoana d-lui G. – director general a unei 
întreprinderi bine cunoscute care producea arme de foc, care era suspectat de fraudă fiscală de amploare. Articolul era însoţit şi de o fotografie a reclamantului. 
Articolul îl informa pe cititor că localurile d-lui G. au fost perchiziţionate în zorii zilei din 31 octombrie. Dl. G. era suspectat de neglijarea obligaţiei de a achita 
taxele fiscale în sumă posibil de 500 milioane de schillingi austrieci (mai mult de 36 milioane de EURO). 
În articol, printre altele, se indica şi faptul că revista News deţinea scrisorile redijate de către avocaţii d-lui G., din care reieşea că acesta a făcut obiectul unei 
tentative de omor la Luxemburg în anul 1999, fapt ce nu era cunoscut nici autorităţilor austriece, nici mijloacelor mass-media la acel moment. Articolul lăsa să 
se înţeleagă că această tentativă de omor a avut loc posibil ca urmare a instigaţiilor unuia din partenerii comerciali ai d-lui G. şi că aceasta posibil avea legătură 



 9

cu reţeaua de întreprinderi a d-lui G. care erau supravegheate de fisc în mod deosebit. Mai mult ca atât, în articol se făceau afirmaţii precum că dl. G. avea 
legături strânse cu FPÖ. 
În baza articolului 78 a Legii cu privire la drepturile de autor, dl. G. a întreprins acţiuni contra întreprinderii reclamante, cerând ca acesteia să-i fie interzis să 
publice fotografia sa în cadrul articolelor care descriau fie procedura ce era întreprinsă contra lui în învinuirea de fraudă fiscală, fie cu privire la tentativa de 
omor. 
La 28 decembrie 2000, tribunalul comercial din Viena a emis o ordonanţă de referinţă, prin care interzicea întreprinderii reclamante să publice fotografia d-lui 
G. în contextul articolelor ce se refereau la  acuzările lui în fraudă fiscală, pentru că acesta ar fi fost descris ca un autor al infracţiunii şi nu ca un simplu suspect. 
Această interdicţie urma să fie aplicată până la adoptarea unei decizii definitive în procedura provizorie. 
La 10 iulie 2001, Curtea Supremă a prelungit termenul de acţiune a ordonanţei, interzicând întreprinderii reclamante să publice fotografiile d-lui G. în contextul 
articolelor ce se refereau la procedura în   suspectarea de comitere a fraudei fiscale, şi aceasta indiferent de conţinutul textului. 
 
Plângeri 
În cele două speţe, reclamantul afirma încălcarea normelor articolului 10 a Convenţiei. 
 
Deciziile Curţii 
Articolul 10 
În ambele cazuri Curtea consideră că  a fost prezent un atentat la libertatea de exprimare a reclamantului şi că imixtiunile în cauză s-au bazat pe prevederile 
legale şi că acestea urmăreau un scop legitim, anume protecţia reputaţiei sau drepturilor altora. 
Cu toate acestea, organele jurisdicţionale naţionale au recurs la restrângerea dreptului la libera exprimare a reclamantului, invocând motive care nu pot fi 
considerate drept fiind «pertinente» şi «suficiente». În aşa mod, autorităţile interne au depăşit limita unei restricţii «necesare» a dreptului la libera exprimare a  
reclamantului.                
Curtea a conchis în unanimitate că a fost comisă încălcarea normelor articolului 10 (dreptul la libera exprimare) a Convenţiei Europene a Drepturilor Omului, în 
cauza Verlagsgruppe News GmbH versus Austria, şi cu şase voturi pro şi unul contra în cauza Verlagsgruppe News GmbH versus Austria (nr. 2). 
Aplicând dispoziţiile articolului 41 (dreptul la satisfacţie echitabilă) a Convenţiei, Curtea alocă  întreprinderii Verlagsgruppe News GmbH următoarele sume: în 
prima cauză – 1 956,64 EURO în calitate de compensare a prejudiciului material şi 5 411,69 EURO diferite cheltuieli; iar în cel de al doilea caz – 1 719,89 
EURO compensare a prejudiciului material şi 4 363,64 EURO cheltuieli şi alte recompense.  
 

Hotărârea Curţii Europene a Drepturilor Omului pe cauza  
LINKOV versus  REPUBLICA CEHĂ 

(№10504/03)  din 7.12.2006 
Faptele principale 
Reclamantul, Václav Linkov, este un cetăţean ceh, născut în anul 1979 cu reşedinţa la Brno (Republica Cehă). 
În iulie 2000, comitetul preparatoriu, membrul căruia era reclamantul, a depus la Ministerul Afacerilor Interne o cerere de înregistrare a partidului politic PL 
(Liberální strana, Partidul liberal).  



 10

În august 2001 ministerul a respins cererea de înregistrare, motivându-şi refuzul prin faptul că statutul   partidului contravenea Legii nr. 424/1991 cu privire la 
partidele politice, precum şi Constituţiei şi Cartei cu privire la drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului. În special se menţiona că scopul pe care şi l-a 
propus acest partid ce tindea spre «anularea continuităţii juridice cu regimurile totalitare» contravenea prevederilor constituţionale. 
După examinarea recursului depus la Curtea Supremă de Justiţie, decizia ministerială privind refuzul de înregistrare a fost lăsată fără modificări, instanţa 
alăturându-se pe deplin la avizul ministerului cu privire la scopul politic al partidului menţionat de «anulare a continuităţii juridice cu regimurile totalitare», 
care viza, conform opiniei instanţei, eliminarea bazelor democraţiei statale. 
La 6 noiembrie 2002, Curtea Constituţională a declarat recursul depus de către reclamant şi de către  Comitetul preparatoriu drept lipsit de temei, pe motiv că 
deciziile atacate nu au adus atingere drepturilor constituţionale ale reclamanţilor.  
 
Plângeri 
Reclamantul susţinea că refuzul autorităţilor de a înregistra partidul a încălcat dreptul său la libera asociere, garantat de către normele articolelor 10 (dreptul la 
libera exprimare) şi 11 (libertatea reuniunilor şi asocierilor). Invocând dispoziţiile articolului 3 a Protocolului nr. 1 (dreptul la libera alegere), reclamantul la fel 
se plângea şi de faptul că din cauza neînregistrării partidului, el nu a putut candida din numele acestuia la alegeri şi nici să  voteze pentru candidaţii acestuia. 
 
Decizia Curţii 
Articolul 11 a Convenţiei 
Curtea consideră că refuzul de înregistrare a Partidului liberal constituie o imixtiune în dreptul  reclamantului la libera asociere, - ingerinţă ce era prevăzută de 
către dispoziţiile Legii cu privire la partidele politice, de altfel ca şi de normele consacrate de către Carta cu privire la drepturile şi libertăţile fundamentale ale 
omului şi urmărea un scop legitim în sensul normelor Convenţiei. 
Întru cunoaşterea faptului dacă ingerinţa litigioasă poate fi considerată ca una ce răspunde unei necesităţi sociale imperioase, Curtea relevă că statutul Partidului 
liberal reprezenta un proiect politic destinat anulării continuităţii juridice cu regimurile totalitare. Conform spuselor reclamantului, acest scop urma să fie atins 
prin anularea «iresponsabilităţii pentru unele fapte» comise de către reprezentanţii regimului comunist, ceea ce nu poate fi considerat drept contravenind 
Constituţiei. 
În aprecierea sa, Curtea consideră necesar de a ţine cont de contextul istoric şi politic a cazului dat şi în această privinţă instanţa observă că anume după 
schimbarea regimului din 1989, legislatorul ceh a adoptat două legi în care se declara că regimul comunist în mod constant şi sistematic încălca drepturile 
omului, principiile fundamentale ale statului democratic, prevederile tratatelor internaţionale, precum şi propriile legi, urmărindu-şi propriile scopuri săvârşind 
infracţiuni şi persecutând cetăţenii. De altfel, Legea nr. 198/1993 nu prevede vreun termen de prescripţie pentru atragerea la răspundere a persoanelor care au 
comis infracţiuni ce nu au fost pedepsite din motive politice în perioada 25 februarie 1948 – 29  decembre 1989. Or, ţinând cont de vârsta autorilor acestor 
infracţiuni, aceasta echivalează cu  imprescriptibilitatea acestor infracţiuni, pentru care şi dorea să pledeze partidul liberal în campania sa. 
Curtea consideră că nu există fapte care ar permite să se constate că Partidul liberal nu intenţiona să-şi urmărească scopurile cu ajutorul mijloacelor legale şi 
democratice, precum şi că schimbarea propusă a normelor legislative era incompatibilă cu principiile fundamentale ale democraţiei, cu atât mai mult că 
înregistrarea partidului a fost refuzată chiar înainte ca acesta să efectueze vreo activitate. Curtea reaminteşte că în ceea ce ţine de refuzul de a înregistra partidul 
în cauză, aceasta constituie o măsură radicală care nu poate fi aplicată decât în cazurile cele mai grave. 



 11

În lipsa proiectului politic a Partidului liberal de natură să compromită regimul democratic din ţară şi a unei invitaţii sau justificări a recurgerii la forţă în 
scopuri politice, refuzul de înregistrare a partidul dat  se prezintă ca unul ce nu este necesar într-o societate democratică. Reieşind din cele expuse, Curtea 
conchide că a fost comisă încălcarea normelor articolului 11. 
 
Articolele 6, 10, 13 şi 3 a Protocolului nr. 1  
În ceea ce ţine de concluzia la care a ajuns instanţa în privinţa dispoziţiilor articolului 11, Curtea consideră că nu e cazul de a purcede la examinarea separată a 
plângerilor întemeiate pe normele articolelor 6, 10, 13 şi 3 a Protocolului nr. 1. 
 
Curtea este de părerea că însăşi constatarea încălcării oferă o satisfacţie echitabilă suficientă pentru compensarea prejudiciului moral ce a fost cauzat 
reclamantului şi-i alocă acestuia în temeiul articolului 41 (dreptul la satisfacţie echitabilă) a Convenţiei, 150 EURO în calitate de rambursare a prejudiciului 
material şi 700 EURO – cheltuieli şi alte recompense. 
 
 

Hotărârea Curţii Europene a Drepturilor Omului pe cauza 
 OYA ATAMAN versus TURCIA  

(nr. 74552/01) din 05.12.2006 
Faptele principale 
Reclamanta, Oya Ataman, este o cetăţeană a Turciei în vârstă de 36 ani (a.n. 08.02.1970), care locuieşte la Istambul. De profesie avocat, reclamanta este 
preşedintele Asociaţiei Drepturilor Omului din Istambul. 
La 22 aprilie 2000, reclamanta a organizat o manifestare în grădina publică Sultanahmet din Istambul, în formă de un defileu urmat de o declaraţie de presă, în 
care se protesta contra proiectului închisorilor de tip F. 
Înspre amiaza zilei, poliţia a cerut celor 40 – 50 de persoane care participau la manifestare agitând lozinci de a se împrăştia. Întrucât manifestanţii au refuzat să 
îndeplinească ordinul poliţiei, poliţiştii au utilizat  gaze lacrimogene, numite «spray de piper». În urma acţiunilor poliţieneşti, 39 de manifestanţi au fost reţinuţi, 
printre care şi reclamanta care a fost eliberată după controlul de identitate. 
Reclamanta a depus plângere contra directorului general al Serviciului de securitate din Istambul şi  poliţişti, învinuindu-i de tratament nepotrivit pe motivul 
utilizării «spray-ului de piper», de arest ilegal şi pentru că au împiedicat efectuarea declaraţiei publice care trebuia să aibă loc la finele manifestaţiei. 
Procuratura a declarat plângerea depusă de către reclamantă drept fiind inadmisibilă spre examinare; iar Curtea de asesori în şedinţa sa ce a avut loc la 25 
septembrie 2000 a adoptat aceeaşi poziţie. 
 
Plângeri 
Invocând dispoziţiile articolelor 3 şi 11, reclamanta se plângea de utilizarea gazelor lacrimogene la dispersarea manifestanţilor, precum şi de atentarea la dreptul 
său la libera exprimare şi libera asociere. 
 
Decizia Curţii 



 12

Articolul 3 a Convenţiei  
Curtea notează în primul rând că «spray-ul de piper» este utilizat în statele membre a Consiliului Europei pentru a controla, adică pentru a împrăştia 
manifestările în cazul existenţei riscului de  ieşire a situaţiei de sub control. Acest gaz nu figurează printre gazele toxice enumerate în anexa la Convenţia CAC 
din 1993 cu privire la interzicerea dezvoltării, producerii, stocării şi folosirii armelor chimice şi distrugerii acestora). Cu toate acestea, Curtea relevă că 
utilizarea acestui gaz poate cauza disconfort, de exemplu, probleme respiratorii, greţuri, vomitări, iritări ale căilor respiratori, iritarea căilor lacrimogene şi a 
ochilor, spasme, dureri în cutia toracică, dermatite sau alergii. 
În cazul dat, Curtea constată că reclamanta nu a prezentat nici un certificat medical întru demonstrarea efectelor nefaste pe care le-a suportat în urma expunerii 
la acţiunea acestui gaz. Fiind eliberată după puţin timp de la arestarea sa, ea nu s-a prezentat pentru efectuarea unui examen medical.  
În aceste condiţii, Curtea este de părerea că nu există nici o dovadă ce ar putea fi invocată întru susţinerea plângerilor reclamantei de tratament nepotrivit. 
Reieşind din cele expuse, instanţa conclude că normele articolului 3 nu au fost încălcate. 
 
Articolul 11 a Convenţiei  
Curtea relevă că a fost comisă o imixtiune în dreptul reclamantei la reuniuni, – imixtiune prevăzută de către dispoziţiile Legii nr. 2911 cu privire la reuniuni şi 
manifestări, urmărind scopul legitim de protejare a drepturilor altor persoane, ca dreptul la libera circulaţie. 
Curtea observă că manifestarea era una neregulamentară – fapt ce nu este contestat de către reclamantă. Cu toate acestea, o situaţie neregulamentară nu justifică 
atentarea la dreptul la reuniuni. 
Din dosar reiese că grupul de manifestanţi a fost informat de câteva ori privind faptul că manifestarea nu era regulamentară, precum şi deranjul cauzat de către 
ei ordinii publice la o oră de vârf, şi că acestora le era recomandat de a părăsi manifestarea. Reclamanta, împreună cu alţi manifestanţi, nu s-a supus apelurilor  
lansate de către forţele de ordine şi a încercat să forţeze trecerea. Cu toate acestea, nu există premize de a afirma că grupul de manifestanţi reprezenta un pericol 
pentru ordinea publică, cu excepţia unor eventuale perturbări a circulaţiei. Era vorba doar de ceva mai mult de cincizeci de persoane care doreau să atragă 
atenţia opiniei publice asupra unei probleme actuale. Reuniunea în cauză a început în jurul amiezei şi s-a finisat cu arestarea unui grup de manifestanţi în 
următoarea jumătate de oră. Curtea este frapată, în  particular, de dorinţa acută a autorităţilor de a pune capăt acestei manifestaţii care era organizată sub egida 
Asociaţiei Drepturilor Omului. 
Conform părerii Curţii, în absenţa actelor de violenţă din partea manifestanţilor, este important ca organele puterii publice să poată da dovadă de o anumită 
toleranţă faţă de reuniunile paşnice pentru ca dreptul la reuniuni, în sensul garantării sale de către normele Convenţiei, să nu fie lipsit de conţinut. 
În aceste condiţii, Curtea consideră că intervenţia forţelor poliţieneşti era una disproporţională şi nu constituia o măsură necesară în vederea protejării ordinii 
publice în sensul normelor consacrate de către  Convenţie. Reieşind din cele expuse, Curtea a conchis că au fost încălcate dispoziţiile articolului 11. 
 
Curtea consideră că însăşi constarea faptului încălcării normelor consacrate de către Convenţie oferă o satisfacţie echitabilă suficientă în vederea reparării 
prejudiciului moral cauzat reclamantei şi-i alocă acesteia 1 000 EURO în calitate de compensare a cheltuielilor şi alte recompense. 
 
 

Hotărârea Curţii Europene a Drepturilor Omului pe cauza 
VERAART versus  ŢĂRILE DE JOS  



 13

(nr. 10807/04) din 30.11.2006 
Faptele principale 
Reclamantul, Christiaan Joseph Willibrord Veraart, este un cetăţean olandez, născut în anul 1944. El este avocat de profesie. 
La 19 iunie 2000, canalul de televiziune NCRV a difuzat un documentar întitulat «Mame ascunse» (Verborgen moeders) în care era vorba despre o femeie, d-na 
A.K., care afirma că a fost victima incestului săvârşit de către bunelul său, tatălui său şi de către doi fraţi ai săi. Ea susţinea că în urma actelor rudelor sale a 
rămas gravidă de cinci ori şi că una din sarcini a fost întreruptă, iar din cei patru bebeluşi care au venit pe lume în termen, trei au făcut obiectul unui omor ritual, 
iar ultimul a fost vândut. Declaraţiile sale erau prezentate drept reamintiri, peste care ea a putut să treacă cu ajutorul unui terapeut, dl Kieft, sub supravegherea 
căruia ea s-a aflat timp de şase ani. 
Familia K. care dezminţea spusele d-nei A.K., a apelat la serviciile d-lui Veraart. Ulterior, canalul de televiziune NCRV a fost învinuit de defăimare. 
La 14 iunie 2002, procuratura a lansat un comunicat de presă în care se declara că NCRV a recunoscut că a defăimat familia K. şi că a fost încheiată o tranzacţie 
de împăcare. 
La 28 noiembrie 2001, canalul de radio AVRO a difuzat o emisiune ce se referea la o întrevedere cu  reclamantul vizând subiectul acestei afaceri, în care acesta 
declara că asemenea terapeuţi ca dl Kieft erau  «periculoşi». Reclamantul a spus următoarele: «Unul ca acesta cu siguranţă nu trebuie să fie autorizat să ofere 
servicii terapeutice. Acest om locuieşte într-o provincie din Olanda de Nord şi ar fi trebuit să  cultive varză pentru vânzare pe piaţă (…) El ar fi trebuit să 
planteze varză la locul său de reşedinţă, şi  nicidecum să lucreze cu pacienţii sau cu oamenii care se află în depresie. Găsesc aceasta foarte  interesant şi cred că 
acest fapt deloc nu dă dovadă de profesionalism. Bineînţeles, este posibil ca aceste persoane să fie magicieni (magiërs), însă aceasta nu are nimic comun cu 
practica terapeutică, nimic ce ar ţine de medicină. Aplicând terapia regresivă, ei readuc aceste persoane cu un pas în urmă. Unde a fost educat acest om? Ce 
studii a făcut? Nu am nici o idee, şi drept cine se crede el? Acest om se compară cu Dumnezeu. La sigur, nu există nici un medic care ar fi în stare să spună una 
ca asta, nu-i aşa?» 
În cadrul emisiunii la fel a avut loc şi o întrevedere cu dl Kieft, care a declarat că el nu era nici hipnotizator, nici un terapeut ce aplică practici de regresie. Cu 
toate acestea, el credea că emoţiile trezite în cadrul  exerciţiilor de relaxare şi de acupresiune se raportau la evenimentele reale şi era sigur că amintirile pe care 
el a ajutat-o pe d-na A.K. să le regăsească erau adevărate. 
La 9 decembrie 2001, dl Kieft a depus o plângere contra reclamantului adresată decanului Ordinului local de avocaţi. La 22 martie 2002 decanul a emis un aviz 
provizoriu. El a indicat că dl. Kieft la 24 ianuarie  2002 a fost rugat să renunţe la practica sa medicală şi ştiinţifică, însă el a refuzat să comunice aceste  
informaţii. În fine, la 3 octombrie 2003, în urma unui apel depus la comisia disciplinară de recurs  (Hof van Discipline), plângerea d-lui Kieft a fost recunoscută 
drept fiind una fondată. Întrucât reclamantul nu avea înscrieri în cazierul  judiciar, acestuia i-a fost anunţat un avertisment (enkele waarschuwing), fapt care 
după părerea lui şi i-a încălcat drepturile invocate în faţa Curţii. 
Pentru prima dată calificarea profesională a d-lui Kieft a fost examinată în cadrul unei audienţe în faţa  comisiei la 28 aprilie 2003, unde şi a fost indicat că dl 
Kieft şi-a făcut studiile la Institutul Internaţional de Psihoterapie Unitivă, după care a urmat nişte cursuri practice şi teoretice, precum şi un curs cu durata de doi 
ani în terapie relaţională multi-metodă. 
La 16 martie 2005 dl Kieft a informat Curtea Europeană pentru Drepturile Omului că el la fel a intentat o  procedură civilă cu privire la cauza care a fost 
amânată până la emiterea deciziei instanţei. Cu toate acestea, dl Kieft nu dorea să intervină în procedura din faţa Curţii în calitate de parte terţă (articolul 36 § 2 
a Convenţiei). 



 14

La 13 octombrie 2005 familia K. a intentat contra d-lui Kieft o acţiune întru rambursarea prejudiciilor şi daunelor-interese, întemeindu-şi acţiunea sa pe faptul 
că descrierea făcută de către reclamant era prezentată drept o agravare a  problemelor d-nei A.K.. Acţiunea la fel era îndreptată şi contra declaraţiilor formulate 
de dl Kieft în ceea ce ţine de veridicitatea amintirilor despre care vorbea această doamnă. 
 
Plângeri  
Reclamantul susţinea că sancţiunea care i-a fost aplicată de către comisia disciplinară de recurs a constituit o încălcare a prevederilor articolului 10 a 
Convenţiei. 
 
Decizia Curţii 
Articolul 10 
Curtea atrage atenţia asupra faptului că nimeni nu contestă existenţa unei imixtiuni (în formă de aplicare a  sancţiunii) în dreptul la libera exprimare a 
reclamantului, şi că această imixtiune era prevăzută de lege, fiind destinată protejării reputaţiei sau drepturilor altor persoane. 
În ceea ce priveşte stabilirea faptului dacă această imixtiune era necesară într-o societate democratică, Curtea reaminteşte că în primul rând, în pofida faptului 
că avocaţii se bucură de dreptul la libera exprimare, specificul profesiei cere ca ei să dea dovadă de un comportament discret, onest şi demn în public. 
Curtea relevă că în cazul dat, d-na A.K. a acuzat în mod public familia sa de crime ce sunt deosebit de  respingătoare. Familia K. a apelat la serviciile 
reclamantului pentru a obţine compensarea prejudiciului  care i-a fost cauzat şi pentru a-şi proteja reputaţia. Nu putem pune la îndoială că reclamantul avea 
dreptul să facă declaraţii publice în interesul clienţilor săi, chiar şi în afara sălii de audienţă, cu condiţia că acţionează cu bună credinţă şi în conformitate cu 
principiile eticii profesionale. 
În ceea ce ţine de reclamant, precum şi de baza faptică pe care se întemeia declaraţia făcută de acesta, trebuie să admitem că exista o legătură între acuzaţiile 
formulate de către d-na A. K. şi tratamentul terapeutic pe care l-a primit la dl Kieft pe parcursul a mai mulţi ani. Însuşi, dl Kieft niciodată nu a negat acest lucru. 
Mai mult ca atât, în emisiunea radio în cadrul căreia reclamantul a lansat declaraţia ce a declanşat conflictul în cauză, dl Kieft la fel a declarat fără nici o 
ambiguitate că tratamentul terapeutic pe care l-a primit d-na A.K. la el nu doar i-a permis acesteia să-şi regăsească amintirile, dar şi a ajutat-o să admită că 
acestea erau adevărate. 
Din faptele care sunt cunoscute Curţii, veridicitatea declaraţiilor d-nei A.K. nu a fost confirmată de nici o sursă  independentă sau de dl Kieft. 
În aceste condiţii, precum şi referitor la extrema gravitate a acuzaţiilor lansate în adresa familiei K., este absolut raţional să se ceară ca cel puţin dl Kieft să 
indice asupra calificării sale profesionale. De fapt, e dificil de a înţelege cum în lipsa acesteia s-ar fi putut stabili existenţa sau inexistenţa unei baze faptice ce ar 
confirma opinia exprimată de către reclamant. Or, dl Kieft a ţinut confidenţiale toate informaţiile cu privire la calificarea şi formarea sa profesională până la cea 
din urmă etapă a procedurii disciplinare. În plus, din decizia ce a fost luată de către comisia disciplinară de recurs nu reiese că aceasta a încercat să determine 
dacă dl Kieft dispunea de competenţa profesională necesară pentru a stabili veridicitarea acuzaţiilor lansate de către d-na A.K. doar cu ajutorul psihoterapiei, 
sau că reclamantul era apt să-şi justifice propriile declaraţii. 
Curtea consideră că pentru ca aprecierea faptelor pertinente să fie acceptabilă, cel puţin ar fi trebuit să fie examinat acest aspect important al cauzei. Doar astfel 
ar fi fost posibil să se ia în cunoştinţă de cauză o decizie privind problema depăşirii de către reclamant a limitelor admisibile ale comportamentului profesional. 
În situaţia actuală, comisia disciplinară de recurs a luat decizia în cauză bazându-se pe o apreciere insuficientă a faptelor, şi în aşa mod conchidem că motivele 
care au stat la temelia ei sunt lipsite de pertinenţă. Curtea a decis, cu cinci voturi pro şi două contra, că a fost comisă încălcarea dispoziţiilor articolului 10 



 15

(dreptul la libera exprimare) a Convenţiei Europene a Drepturilor Omului.Aplicând normele articolului 41 (dreptul la satisfacţie echitabilă) a Convenţiei, Curtea 
alocă reclamantului 2 583 EURO în calitate de compensare a daunelor şi prejudiciilor. 
 
 

Hotărârea Curţii Europene a Drepturilor Omului pe cauza 
LEEMPOEL & S.A. ED. CINE REVUE versus BELGIA  

(nr. 64772/01) din 09.11.2006 
Faptele principale 
Cazul ţine de retragerea vânzărilor şi interzicerea difuzării exemplarelor revistei Ciné Télé Revue care a publicat notiţele pregătite de către un judecător de 
instrucţie privind audierea sa în faţa unei comisii parlamentare de anchetă. 
Reclamanţi sunt casa de ediţie S.A. Editions Ciné Revue, o societate belgiană cu sediul la Bruxelles si editorul său, Marcel Leempoel, un cetăţean al Belgiei în 
vârstă de 81 ani cu reşedinţa la Bruxelles. 
În octombrie 1996, Camera Reprezentanţilor a instituit o comisie parlamentară de anchetă «cu privire la modul în care a fost efectuată anchetarea în cazul  
Dutroux-Nihoul şi ceilalţi la poliţie şi în instanţele de judecată». Judecătoarea de instrucţie, d-na D., care era răspunzătoare de instrucţie în cazul de furt a două 
fetiţe, a fost audiată de către această comisie la 17 şi 18 decembrie 1996. În urma acestei audieri, preşedintele comisiei de anchetă i-a cerut să remită dosarul de 
pregătire pe care ea îl luase cu ea. Acest dosar conţinea o serie de documente pe care ea cu certitudine nu se aştepta că va fi rugată să le remită, şi anume 
notiţele sale personale cu privire la apărare şi recomandările avocatului său în ceea ce priveşte modul de a comunica şi de a se prezenta în faţa comisiei. Dosarul 
remis a fost pus la dispoziţia membrilor comisiei de anchetă care urmau, totuşi, să-l consulte la faţa locului fără a avea posibilitatea de a face fotocopii. 
La 30 ianuarie 1997, săptămânalul Ciné Télé Revue a publicat un articol care reproducea extrase considerabile din dosarul care a fost remis de către judecătorul 
menţionat comisiei parlamentare de anchetă. Acest articol a fost anunţat pe coperta revistei fiind întitulat «Exclusiv – O atitudine surprinzătoare: cum 
judecătoarea D. şi-a pregătit apărarea – revelaţii din dosarul său» care, pentru a impresiona şi mai mult, era însoţit de o fotografie a doamnei magistrat. Aceste 
revelaţii au fost pe larg reproduse în presă. 
În aceeaşi zi, urmare a recursului depus de către doamna judecătoare D., judecătorul provizoriu a tribunalului de primă instanţă din Bruxelles l-a obligat pe dl 
Leempoel să întreprindă toate măsurile necesare în vederea retragerii în decurs de trei ore de la comunicarea hotărârii a tuturor exemplarelor din punctele de 
vânzare, sub ameninţarea cu amendă în mărime de aproximativ 250 EURO pentru o revistă, şi i-a interzis ca ulterior să distribuie orice exemplar care ar conţine 
aceeaşi copertă şi acelaşi articol. 
La 5 februarie 1997, judecătorul provizoriu, pronunţându-se asupra unei cereri de recurs a reclamantei, a lăsat fără modificări hotărârea de condamnare, pe care 
acesta a extins-o şi asupra societăţii, dispunând că documentele publicate cădeau sub incidenţa secretului de anchetă parlamentară şi că publicarea semăna să 
lezeze dreptul la apărare, de altfel ca şi dreptul la respectarea vieţii private a doamnei magistrat. Curtea de Apel din Bruxelles la fel a lăsat fără modificări 
această hotărâre, însă doar cu privire la dl Leempoel. Printre altele, printr-o decizie emisă la 29 iunie 2000, Curtea de Casaţie a respins cererea de casare depusă 
de către reclamanţi. 
Între timp, doamna judecătoare D., a constatat prin intermediul executorului judiciar la 31 ianuarie 1997 prezenţa exemplarelor săptămânalului în mai multe 
librării, şi a cerut să fie aplicată hotărârea de sechestrare a contului societăţii reclamante. În septembrie 1997, tribunalul de primă instanţă din Bruxelles, 
menţionând că nu a fost demonstrat că a avut loc vânzarea ca atare a săptămânalelor în cauză şi lipsa de informare a patronilor librăriilor cu privire la retragerea 



 16

vânzărilor revistei, a ordonat anularea hotărârii de sechestrare şi a obligat-o pe doamna judecătoare să achite societăţii reclamante circa 2 500 EURO în calitate 
de compensare a prejudiciilor şi daunelor-interese. 
 
Plângeri 
Reclamanţii susţineau că condamnarea lor a constituit o încălcare a normelor articolului 10 a Convenţiei. Printre altele, ei considerau că articolul 25 a 
Constituţiei belgiene, conform dispoziţiilor căruia se interzice cenzura presei, oferă un regim mai protector în comparaţie cu cel garantat de către normele   
articolului 10 a Convenţiei, şi că aplicarea sa, sub acest aspect, ar urma să fie garantată de către dispoziţiile articolului 53 (protejarea drepturilor recunoscute ale 
omului) a Convenţiei. 
 
Decizia Curţii 
Articolul 10 a Convenţiei  
Curtea relevă că condamnarea reclamanţilor reprezintă o imixtiune în exerciţiul drepturilor acestora la libera exprimare, – imixtiune ce era prevăzută de către 
lege şi urmărea unul din scopurile legitime enumerate în articolul 10 § 2, anume protejarea reputaţiei şi drepturilor altor persoane. 
Organele jurisdicţionale ale Belgiei au justificat retragerea vânzărilor revistei în cauză prin faptul că era lezat dreptul la apărare şi dreptul la respectul vieţii 
private a doamnei judecătoare D., dar şi prin faptul că documentele care au fost publicate erau protejate de secretul anchetei parlamentare.  
Curtea îşi exprimă opinia, conform căreia considerarea că dreptul la apărare a doamnei judecătoare D. era pus în joc, nu este nici lipsită de temei, nici arbitrară. 
Instanţa, în particular, menţionează competenţa extrem de largă a Comisiei parlamentare de anchetă din Belgia şi consideră că mărturiile făcute în faţa acestei 
comisii pot avea impact asupra situaţiei persoanei în cauză. 
În altă ordine de idei, Curtea notează că articolul litigios ţinea de un subiect ce reprezenta un interes general care suscita numeroase dezbateri: lucrările 
«Comisiei Dutroux» se înscriau în cadrul dezbaterilor publice ce erau pe larg discutate în acea perioadă şi se referea la atitudinea manifestată de autorităţile 
belgiene – anume a organelor jurisdicţionale – în examinarea cazului cu privire la dispariţia copiilor. Cu toate acestea, nu putem considera că acest articol a 
servit interesul public din cauza conţinutului său, dar şi din cauză că audierile în faţa Comisiei au fost retransmise integral şi în direct, ceea ce în ansamblu a 
permis ca publicul să fie informat pe deplin.  
În fine, ţinând cont de faptul că a fost lezat dreptul la respectul vieţii private, Curtea menţionează că articolul în cauză conţine critici ce vizează, mai întâi de 
toate, personalitatea doamnei judecătoare. În această privinţă, Curtea relevă că articolul incriminat conţine şi o copie a unei scrisori private în cel mai strict sens 
al termenului, scrisoare ce nu poate fi considerată drept fiind una ce contribuie la vreo dezbatere de interes general pentru societate, iar reclamanţii nu au 
lămurit ce motive serioase au stat la baza deciziei de a publica integral conţinutul acesteia. Mai mult ca atât, utilizarea informaţiei din dosarul  remis Comisiei 
de anchetă şi comentariile ce figurau în articol pătrund în esenţa «sistemului de apărare» pe care l-ar fi adoptat sau l-ar fi putut adopta doamna judecătoare în 
faţa Comisiei. Or, adoptarea unui «sistem de apărare» face parte din «cercul intim» a vieţii private a unei persoane şi   confidenţialitatea unor asemenea 
informaţii de ordin personal trebuie să fie garantată şi protejată în vederea eliminării oricăror posibilităţi de imixtiune. 
În aceste condiţii, Curtea conchide că articolul în cauză, precum şi difuzarea informaţiei menţionate, nu pot fi considerate drept contribuind la vreo dezbatere de 
interes general pentru societate şi consideră că motivele invocate de către instanţele jurisdicţionale interne întru justificarea condamnării reclamanţilor erau 
suficiente şi pertinente. Relevând că ingerinţa în dreptul reclamanţilor la libera exprimare era una proporţională faţă de scopul urmărit, Curtea consideră că o 
asemenea imixtiune poate fi considerată drept fiind una “necesară într-o societate democratică”.  



 17

Reieşind din cele expuse, Curtea conchide că prevederile articolului 10 nu au fost încălcate. 
 
Articolul 53 a Convenţiei  
Curtea reaminteşte că deja a dispus că imixtiunea în cauză era «prevăzută de lege», constatând că decizia de retragere a vânzărilor nu reprezenta o măsură 
premergătoare publicării, procedura provizorie vizând să limiteze amploarea unui prejudiciu ce deja a fost cauzat. În ceea ce priveşte această concluzie, Curtea 
nu consideră necesar de a purcede la examinarea separată a plângerii întemeiate pe încălcarea dispoziţiilor articolului 53, fiind fondată pe afirmarea încălcării 
normelor articolului 25 din Constituţia Belgiei. 
 

Hotărârea Curţii Europene a Drepturilor Omului pe cauza 
KRONE VERLAGS GMBH versus AUSTRIA  

 (nr. 72331/01) din 09.11.2006 
Faptele principale 
Reclamanta, Krone Verlags GmbH & Co KG, este o societate cu răspundere limitată ce-şi are sediul la  Viena şi este proprietara cotidianului Neue 
Kronenzeitung. 
În 1997 într-unul din numerele sale, societatea reclamantă a publicat un articol de o pagină cu privire la afirmările conform cărora două câştigătoare a 
concursului de frumuseţe ar fi fost victimele hărţuirilor,  iar una din ele – a violului. Articolul începea cu o declaraţie ce punea la dubii veridicitatea spuselor 
acestor tinere şi pretindea că acestea încercau să profite de incident. În articol se spunea că această declaraţie era făcută de fiica d-lui R, directorul unei societăţi 
din Linz organizatoare a  concursurilor de frumuseţe, şi că era vorba de «prima declaraţie oficială» cu privire la scandal. 
Cele două tinere vizate în declaraţii au intentat o procedură de citaţie directă contra autorului declaraţiei. În octombrie 2000, tribunalul regional din Viena a 
declarat autorul declaraţiei culpabil în cauza de defăimare în baza articolului 111 § 2 a Codului penal. În acelaşi timp, instanţa de judecată a dispus că aceste 
declaraţii reprezentau o încălcare a dispoziţiilor Legii cu privire la mass-media, încălcare ce putea fi comisă doar prin intermediul publicării şi a condamnat 
societatea reclamantă solidar cu autorul declaraţiei la plata unei amenzi şi la achitarea cheltuielilor de judecată, aplicând dispoziţiile articolului 35 cu privire la 
mass-media. Societatea reclamantă a depus un recurs la instanţa de apel, însă fără succes. 
Ca urmare, cele două tinere au cerut societăţii reclamante să achite cheltuielile aferente procedurii în cauza de defăimare. După ce a achitat aceste cheltuieli, 
societatea a intentat o acţiune în vederea rambursării sumelor plătite, îndreptată contra autorului declaraţiei. Tribunalul raional a admis parţial cererea depusă de 
către societatea reclamantă şi a repartizat cheltuielile între cele două părţi. Tribunalul regional şi Curtea Supremă au lăsat fără modificări această hotărâre. 
Curtea Supremă a considerat că infracţiunea a fost comisă prin intermediul societăţii reclamante şi a adăugat că declaraţiile nu emanau din surse demne de 
încredere şi, în orice caz, nu reprezentau un veritabil interes public. 
Invocând dispoziţiile articolului 10 (dreptul la libera exprimare) a Convenţiei Europene a Drepturilor Omului, societatea reclamantă se plângea de faptul că a 
fost declarată culpabilă de încălcarea prevederilor Legii cu privire la mass-media. 
Curtea Europeană pentru Drepturile Omului consideră că  intervenţia în cauză era fondată pe dispoziţii legale şi că aceasta urmărea scopul legitim de protejare a 
reputaţiei şi drepturilor altor persoane. 



 18

Curtea atribuie o importanţă deosebită faptului că societatea reclamantă, publicând declaraţiile defăimătoare, a stabilit o legătură necesară între aceasta şi 
public. Printre altele, ziarul a plasat un accent vădit pe declaraţii, pretinzând că era vorba «de primele declaraţii oficiale», ceea ce incontestabil a atras atenţia 
cititorilor. 
Reieşind din cele expuse, Curtea este de părerea că faptul de atragere a societăţii reclamante la răspundere solidară pentru  achitarea unei părţi din cheltuielile 
suportate pe parcursul procedurii în defăimare era unul acceptabil şi nu reprezenta o încălcare a dreptului reclamantei la libera exprimare. De aici Curtea a 
conchis în unanimitate că normele articolului 10 nu au fost încălcate. 
Hotărârea Curţii Europene a Drepturilor Omului pe cauza    MAMERE versus FRANŢA (no 12697/03) 0711.2006 Faptele principale  
Noël Mamère este un cetăţean francez, născut în anul 1948 care locuieşte la Paris. 
Membru şi responsabil al partidului ecologist «Verzii», reclamantul este la fel şi primarul oraşului  Bègles şi deputat al Girondei. În perioada 1977 – 1992 el a 
fost jurnalist şi a lucrat pentru canalul de televiziune publică «Antena 2», unde prezenta jurnalul televizat. 
În octombrie 1999, reclamantul a participat la emisiunea televizată «Toată lumea vorbeşte» condusă de  Thierry Ardisson. În cadrul acestei emisiuni, un alt 
invitat a invocat accidentul ce a avut loc la centrala atomică din Cernobâl şi şi-a împărtăşit emoţiile pe care le-a trăit citind o lucrare consacrată victimelor 
acestei catastrofe. Vorbind la acest subiect, reclamantul l-a menţionat pe dl Pellerin, fostul director al  SCPRI (Serviciul Central de Protecţie contra razelor 
ionizante), pe care l-a calificat drept un personaj lugubru «care nu înceta să ne povestească că Franţa era atât de tare – complexul lui Asterix – că norul din 
Cernobâl nu a trecut peste frontierele noastre». 
Dl Pellerin a acţionat direct reclamantul, de altfel ca şi societatea naţională de televiziune «France 2» şi directorul publicării, dl Marc Tessier, în faţa  tribunalul 
corecţional din Paris pentru defăimare publică în adresa unui funcţionar, delict prevăzut şi condamnat de normele articolelor 29 şi 31 a Legii din 29 iulie  1881 
cu privire la libertatea presei. 
La 11 octombrie 2000, judecata l-a condamnat pe dl Marc Tessier şi pe reclamant la achitarea unei amenzi în mărime de 10 000 franci fiecare, ceea ce 
constituia aproximativ 1524,49 EURO. Curtea de Apel din Paris, sesizată de către reclamant, în şedinţa sa ce a avut loc la 3 octombrie 2001, a lăsat în vigoare 
hotărârea de condamnare: instanţa a considerat că spusele d-lui Mamère erau defăimătoare întrucât lezau «onoarea şi reputaţia» d-lui Pellerin, căci îi incriminau 
acestuia că el, de mai multe ori, «în calitate de specialist pe probleme de radioactivitate, a furnizat, fiind în cunoştinţă de cauză, informaţii eronate, chiar 
mincinoase cu privire la o chestiune foarte importantă, anume problema catastrofei de la Cernobâl, care putea avea incidenţe asupra sănătăţii francezilor». 
Instanţa a dispus lipsa bunei credinţe în baza faptului că reclamantul a dat dovadă de lipsă de cumpătare, întrucât acesta a insistat cu tot dinadinsul şi în mod 
decisiv faptului că în toată cunoştinţa de cauză, dl Pellerin a dat dovadă de o voinţă repetată de a minţi şi nu a încetat să denatureze adevărul. Curtea a 
considerat, printre altele, că reclamantul l-a investit în mod ridicol pe dl Pellerin cu «caracteristici răutăcioase» utilizând adjectivul «lugubru» şi spunând că 
acesta suferea de «complexul lui Asterix». 
La 22 octombrie 2002, Curtea de Casaţie a respins cererea de casare depusă de către reclamant, dl Tessier şi societatea “France 2”. 
În mai 2006, dl Pellerin a fost supus examinării pentru «inducere în eroare agravată» în cadrul unei instrumentări publice a cazului ca urmare a depunerii unei 
plângeri contra X de către persoanele care s-au îmbolnăvit de cancer al glandei tiroide, Comisia de cercetări şi de informaţii independente cu privire la  
radioactivitate (CRIIRAD) şi Asociaţia franceză a bolnavilor care suferă de maladiile glandei tiroide (AFMT). Persoanele care au depus plângerea afirmau că 
serviciile oficiale au minţit şi subevaluat contaminarea solului, aerului şi alimentelor în urma catastrofei de la Cernobâl. 
 
Plângeri 



 19

Invocând prevederile articolului 10, reclamantul denunţa condamnarea sa de către organele jurisdicţionale franceze pentru complicitatea la defăimarea publică a 
unui funcţionar. 
 
Decizia Curţii 
Articolul 10 a Convenţiei  
Curtea relevă că condamnarea reclamantului pentru complicitate la defăimarea unui funcţionar constituie o ingerinţă în exerciţiul dreptului său la libera 
exprimare, ingerinţă ce era prevăzută de către dispoziţiile Legii din 29 iulie cu privire la libertatea presei şi urmărea scopuri legitime enumerate în  articolul 10 
§ 2, adică protejarea reputaţiei altor persoane. 
În cele ce urmează, Curtea menţionează că în cazul dat ne aflăm în prezenţa unei situaţii când normele  articolului 10 reclamă un nivel mai înalt de protecţie a 
dreptului la libera exprimare: dintr-un punct de vedere, declaraţiile reclamantului ţineau de subiecte ce reprezentau un interes general – anume protejarea 
mediului înconjurător şi sănătăţii publice –, iar din alt punct de vedere, reclamantul se exprima ferm în calitatea sa de persoană aleasă şi membru al partidului 
ecologist, în modul în care afirmaţiile sale se prezentau drept expresie politică sau «militantă». 
Curtea reaminteşte că persoanele urmărite pe motivul afirmaţiilor făcute de acestea cu privire la un subiect de interes general trebuie să poată să se exonereze de 
răspundere, dând dovadă de bună credinţă şi, vorbind despre afirmări cu privire la anumite fapte, dovedind veridicitatea acestora. În cazul dat, spusele invocate 
făceau parte din judecăţile de valoare, dar la fel ţineau şi de imputarea anumitor fapte,  şi în aşa mod, reclamantul trebuia să se aştepte la oferirea acestei duble 
posibilităţi.  
În ceea ce ţine de imputarea faptelor denunţate de către reclamant care se raportează la o perioadă de o vechime de mai mult de zece ani, atunci este evident că 
legea din 1881 a constituit un impediment pentru dovedirea veridicităţii spuselor sale. Or, dacă în general, Curtea percepe logica unei asemenea limitări 
temporale, ea consideră că întrucât este vorba despre evenimentele care se înscriu în Istorie sau ţin de ştiinţă, se pare că din contra, pe parcursul timpului, 
dezbaterile se folosesc de informaţii noi susceptibile să permită o înţelegere mai bună a stării reale a lucrurilor. 
Printre altele, pentru că afirmaţia se bazează în exclusivitate pe constatarea discutabilă a lipsei de cumpătare a spuselor incriminate, raţionamentul urmărit de 
către Curtea de Apel în ceea ce priveşte  absenţa bunei credinţe din partea reclamantului nu este convingător pentru Curte. De fapt, Curtea reaminteşte practica 
sa judiciară, conform căreia este permis unei persoane care se angajează în dezbaterile publice de interes general să lanseze afirmaţii un pic mai puţin 
cumpătate. În cazul dat, afirmaţiile d-lui Mamère, evident, erau sarcastice, însă se încadrează în limitele exagerării sau ale provocării admisibile şi Curtea nu 
găseşte în conţinutul acestora termeni jignitori în mod expres. 
În aprecierea sa, Curtea la fel ţine cont şi de faptul că persoana în cauză era un funcţionar public. Cu toate acestea, în timpul în care reclamantul a lansat 
declaraţiile sale care au fost recunoscute defăimătoare,  SCPRI nu mai exista şi dl Pellerin, în vârstă de 76 ani, nu mai desfăşura activitatea profesională. Printre 
altele, întrebarea privind răspunderea atât personală, cât şi «instituţională» a d-lui Pellerin se înscrie în întregime în cadrul dezbaterilor de interes general despre 
care şi este vorba, iar în calitatea sa de director al SCPRI, el avea acces la măsurile efectuate şi a intervenit de mai multe ori prin intermediul mijloacelor  mass-
media în vederea informării publicului cu privire la gradul de contaminare, sau mai mult decât atât, am putea spune, la absenţa  contaminării teritoriului Franţei. 
În aceste circumstanţe şi cu referire la importanţa extremă a dezbaterilor de interes general în cadrul cărora se înscriau declaraţiile în cauză, condamnarea d-lui 
Mamère în cauza de defăimare nu poate fi considerată drept fiind una proporţională, şi deci, «necesară» «într-o societate democratică».  
Curtea a conchis în unanimitate încălcarea normelor articolului 10 (dreptul la libera exprimare) a Convenţiei Europene a Drepturilor Omului. 



 20

Întrucât reclamantul nu a formulat nici o cerere de satisfacţie echitabilă, Curtea consideră că nu este cazul de a-i aloca acestuia vreo recompensă în sensul 
normelor articolului 41.  
 
 

Hotărârea Curţii Europene a Drepturilor Omului pe cauzele 
KOBENTER şi STANDARD VERLAGS GMBH versus AUSTRIA (nr. 60899/00), 

STANDARD VERLAGS GMBH versus AUSTRIA (nr. 13071/03) 
şi 

STANDARD VERLAGS GMBH şi KRAWAGNA-PFEIFER versus  AUSTRIA (nr. 19710/02)  
din 02.11.2006  

 
În cele trei cazuri, Curtea a conchis în unanimitate încălcarea dispoziţiilor articolului 10 (dreptul la libera exprimare) a Convenţiei Europene a Drepturilor 
Omului. 
Faptele principale 
Societatea cu răspundere limitată Standard Verlags GmbH cu sediul la Viena, este reclamant în toate cele trei speţe. Această societate este proprietara şi 
editoarea cotidianului naţional Der Standard. 
Cazul Kobenter şi Standard Verlags GmbH  la fel ţine de dl Jakob Kobenter, cetăţean austriac, născut în anul 1960 şi domiciliat la Viena. Dl Kobenter este 
jurnalist şi lucrează  pentru Standard. 
În numărul său din 2 septembrie 1998, cotidianul Standard a publicat nişte articole ale d-lui  Kobenter cu privire la un articol dintr-o revistă în care erau criticaţi 
homosexualii. Acest articol, apărut în revista Der 13 – Zeitung der Katholiken für Glaube und Kirche (13 – Jurnalul credinţei şi Bisericii catolice) preconizând 
să «pedepsească» homosexualii prin «biciuire» şi să le aplice acestora «metodele naziste». În articol se spunea: «homosexualii se târăsc acum ca nişte şobolani 
ce şi-au părăsit găurile şi sunt hrăniţi «cu dragoste» de către politicieni şi autorităţile religioase». 
În urma unei proceduri de citaţie directă, la 13 iulie 1998, judecătoria regională din Linz a conchis că anumite pasaje din articolul din revista Der 13 se înscriau 
în infracţiunea de insultă (Beleidigung), în  sensul articolului 115 a Codului penal, şi l-a condamnat pe proprietarul şi editorul revistei să-i despăgubească pe cei 
patru reclamanţi care puteau fi identificaţi pe fotografiile de care era însoţit  articolul. 
Această hotărâre conţinea şi un pasaj în care se indica că homosexualitatea exista şi în lumea  animală şi erau aduse exemple de practici homosexuale la diferite 
specii de animale. 
Ca urmare, oamenii politici şi reprezentanţii Forumului austriac al gay-ilor şi lesbienelor au criticat în mod deschis hotărârea judecătorului, invocând tonalitatea 
şi stilul acestei hotărâri, iar în septembrie 1998 Agenţia austriacă de presă şi societatea Standard au prezentat darea de seamă cu privire la această cauză. 
Într-unul din aceste articole, dl Kobenter a indicat că judecata în cauză nu se deosebea cu nimic de «procesele din Evul Mediu de judecare a vrăjitoarelor». 
Această judecată anima «o campanie veninoasă inspirată de ura contra homosexualilor, citând exemple şocante luate din lumea animală» şi arunca «dubii 
asupra integrităţii intelectuale şi morale a judecătorului în cauză». 
Ulterior, judecătorul menţionat a exclus din hotărâre pasajul litigios, primind şi un avertisment oficial. 



 21

Ca urmare, acesta l-a acţionat pe dl Kobenter, învinuindu-l de defăimare (Üble Nachrede) şi a cerut achitarea de daune-interese  de la societatea Standard 
Verlags GmbH. 
La 29 iunie 1999, judecătoria regională din St. Pölten l-a recunoscut pe dl Kobenter culpabil în cauza de defăimare în temeiul articolului 111 §§ 1 şi 2 a Codului 
penal şi i-a aplicat o amendă în mărime de  13 500 schillingi (aproximativ 981 EURO) cu amânare a executării hotărârii, perioada de probă constituind un an. 
Standard Verlags GmbH a fost obligată să achite judecătorului 50 000 ATS (3 633 EURO) de daune-interese, aplicând prevederile articolului 6 a Legii cu 
privire la mass-media şi la  publicarea hotărârii. Reclamanţii au contestat hotărârea în instanţa de apel, însă fără succes. 
Cazul Standard Verlags GmbH se referă la numărul ziarului Der Standard din 1 martie 2000, în care a fost publicat un articol cu privire la procedura penală în 
cazul unei escrocherii şi abuz de încredere îndreptată contra d-lui Peter Rosenstingl, un fost deputat al partidului liberal austriac (Freiheitliche Partei Österreichs 
–  «FPÖ»). În particular, conform acestui articol, dl Ewald Stadler, un alt fost membru al FPÖ, ar fi cunoscut despre anumite maşinaţii frauduloase şi ar fi fost 
în posesia documentelor cu privire la acest subiect. 
Mijloacele mass-media au mediatizat pe larg procedura penală îndreptată contra d-lui Rosenstingl. Acesta şi alţi co-acuzaţi au fost, în fine, condamnaţi pentru 
escrocherie şi abuz de încredere cauzatorii de prejudicii considerabile. 
La 17 august 2000, dl Stadler a intentat în baza dispoziţiilor Legii cu privire la mass-media (Mediengesetz) o procedură de citaţie directă în cauză de defăimare 
cu privire la articolul menţionat. Standard Verlags GmbH s-a văzut nevoită să-i plătească acestuia 15 000 ATS (aproximativ 1 090 EURO) în calitate de daune-
interese şi să publice hotărârea judecăţii, care a fost de altfel lăsată fără modificări după examinare  la instanţa de apel.  
Dl Stadler a intentat şi el o procedură aparte în temeiul Legii cu privire la drepturile de autor  (Urheberrechtsgesetz) şi a dispoziţiilor Codului civil (Allgemeines 
Bürgerliches Gesetzbuch). El i-a cerut societăţii Standard Verlags GmbH să nu publice fotografia sa însoţită de textul incriminat, să publice hotărârea luată de 
către instanţa de judecată şi să-i achite 2 000 EURO în calitate de compensare a prejudiciului material. El la fel a cerut instanţei de judecată să pronunţe o 
ordonanţă provizorie. 
La 22 noiembrie 2002, reclamantul şi dl Stadler au apărut în faţa tribunalului comercial din Viena. Ei au încheiat o tranzacţie de împăcare parţială, în 
conformitate cu care reclamantul se obliga să nu publice fotografia d-lui Stadler însoţită de un text analogic declaraţiei incriminate şi să publice încheierea. 
Deci, tribunalul a limitat audierea doar la aspectul de indemnizare. 
La 3 decembrie 2001, tribunalul comercial din Viena i-a ordonat societăţii Standard Verlags GmbH să ramburseze cheltuielile cerute de dl Stadler în partea din 
cererea sa ce era acoperită de tranzacţia de împăcare parţială, însă a respins cererea de indemnizare. 
Cauza Standard Verlags GmbH şi Krawagna-Pfeifer ţine de societatea Standard Verlags GmbH şi  Katharina Krawagna-Pfeifer, cetăţeană austriacă care la 
momentul desfăşurării evenimentelor, era redactor-şef a paginii politice a ziarului Standard. 
La 9 octombrie 1998, cotidianul Standard a publicat un articol cu privire la partidul liberal austriac (FPÖ) scris de către d-na Krawagna-Pfeifer. Articolul se 
referea la dl Jörg Haider, care la acea epocă era  un membru de prim plan a FPÖ, stilul său de lider şi condamnarea sa anterioară pentru tentativa de defăimare a 
unui profesor universitar la 1 octombrie 1998. În articol se preciza: «După toate, Haider a fost condamnat într-o cauză de materie penală de către prima instanţă 
pentru că a ruinat reputaţia şi   perspectivele de viitor a unei persoane». 
Dl Haider a intentat contra reclamanţilor două proceduri. În cadrul procedurii de citaţie directă întreprinsă în temeiul Legii cu privire la mass-media, d-na 
Krawagna-Pfeifer a fost condamnată pentru defăimare la achitarea unei amenzi în mărime de 15 000 ATS, cu amânarea executării şi o perioadă de probă, iar 
societatea Standard Verlags GmbH a fost obligată să achite 20 000 ATS în calitate de daune-interese d-lui Heider, precum şi să publice hotărârea instanţei de 
judecată. 



 22

În urma procedurii civile separate, reclamanţii la fel au fost obligaţi să se abţină de la repetarea declaraţiei litigioase, să o excludă pe aceasta şi să publice 
hotărârea instanţei de judecată.  
 
Plângeri  
Invocând prevederile articolului 10 a Convenţiei, reclamanţii se plângeau de toate hotărârile adoptate de către instanţele de judecată contra lor. În cauzele 
Standard Verlags GmbH şi Standard Verlags GmbH şi  Krawagna-Pfeifer, reclamanţii invocau la fel şi dispoziţiile articolului 6 § 1 (dreptul la un proces 
echitabil). 
Decizia Curţii 
Articolul 10 
În cele trei cauze, Curtea consideră că  motivele invocate de către organele jurisdicţionale interne pentru a justifica imixtiunea în exersarea de către reclamanţi a 
drepturilor sale la libera exprimare nu erau  «pertinente şi suficiente» şi că diversele condamnări şi amenzi aplicate acestora nu erau «necesare într-o societate 
democratică». Deci, în toate cele trei cauze a fost admisă o încălcare a prevederilor articolului 10.  
În cazul Kobenter şi Standard Verlags GmbH, Curtea constată că articolele incriminate se refereau la un subiect ce reprezenta un interes general la momentul 
desfăşurării evenimentelor. Printre altele, în circumstanţele cauzei date, interesul reclamantului de a difuza informaţiile cu privire la acest subiect, evident, pe 
un ton provocator şi în mod exagerat, predomină asupra interesului magistratului de a-şi proteja reputaţia şi a puterii judiciare în mod general. Faptul că aceste 
pasaje ale hotărârii au fost ulterior eliminate de către însuşi judecător şi că acesta a primit şi un avertisment în cadrul unei proceduri disciplinare ce a urmat mai 
târziu ne demonstrează că acesta nu şi-a executat obligaţiile într-o manieră demnă de funcţia de judecător. Curtea consideră că reclamanţii şi-au jucat rolul său 
şi şi-au asumat răspunderea de «câine de gardă», precum şi că critica formulată nu a reprezentat un atac nejustificat sau distructiv îndreptat contra judecătorului 
menţionat sau contra puterii judiciare ca atare. 
În cauza Standard Verlags GmbH, Curtea consideră că declaraţia incriminată, repusă în contextul său, constituie un comentariu obiectiv asupra unei chestiuni 
de interes general. Deci, această afirmaţie poate fi considerată drept o judecată de valoare, şi nu o declaraţie de fapt. Aceasta ridica în esenţă întrebarea de a 
cunoaşte dacă dl Stadler cunoştea sau trebuia să cunoască despre maşinaţiile d-lui Rosenstingl. Această judecată de valoare nu era una excesivă întrucât era 
fondată pe anumite fapte, după cum, printre altele, a recunoscut şi dl Stadler. 
În cazul Standard Verlags GmbH şi Krawagna-Pfeifer, Curtea subliniază că articolul în cauză reprezenta un comentariu politic care critica stilul de lider pe care 
l-a adoptat dl Haider, acuzându-l pe acesta că i-a lăsat să decadă membrii partidului întrucât o considera convenabil, continuând însă să-i susţină pe alţii, în 
pofida condamnării penale a acestora. Anume în acest context a fost formulată declaraţia în care se menţiona condamnarea d-lui Haider de către prima instanţă. 
Conform opiniei Curţii, fraza litigioasă conţinea atât o declaraţie de fapt, precum şi o judecată de valoare. Prima parte a sa invoca condamnarea d-lui Haider, 
care este un fapt, iar cea de a doua parte conţinea o judecată de valoare, anume afirmaţia jurnalistei conform căreia dl Haider a ruinat reputaţia şi viitoarele 
perspective ale unei persoane. 
În ceea ce ţine de un articol precedent publicat în cotidianul Standard cu o săptămână înainte cu privire la condamnarea d-lui Haider pentru tentativă de 
defăimare, Curtea consideră că întru susţinerea afirmaţiilor incriminate exista o bază faptică suficientă. Instanţa consideră că interesul public în obţinerea 
informaţiilor cu privire la credibilitatea personală a unui om politic de prim plan prevala asupra interesului acestuia de a-şi proteja reputaţia. 
În ceea ce priveşte condamnarea d-nei Krawagna-Pfeifer în cadrul procedurii intentate în baza dispoziţiilor Legii cu privire la mass-media, Curtea reaminteşte 
că garanţia oferită de către normele  articolului 10 jurnaliştilor în ceea ce ţine de relatările privind problemele de interes general este subordonată condiţiei că 



 23

persoanele interesate acţionează cu bună credinţă întru furnizarea informaţiilor  exacte şi demne de încredere, respectând normele eticii profesionale ale 
jurnaliştilor. D-na Krawagna-Pfeifer a acţionat cu bună credinţă, însă, în calitatea sa de jurnalist, nu putea invoca acest mijloc de apărare referitor la dispoziţiile 
legislaţiei austriece cu privire la defăimare. 
Curtea reţine, printre altele, că ea nu este convinsă de argumentul invocat de către Guvernul Austriei, conform căruia sancţiunile aplicate reclamanţilor erau 
proporţionale, în particular, cele ale d-nei Krawagna-Pfeifer, problema nu ţine atât de condamnarea sa la achitarea unei amenzi relativ modestă cu amânarea 
executării şi o perioadă de probă, ci însuşi de faptul că aceasta a fost condamnată. 
 
Articolul 6 § 1 
Curtea consideră inadmisibilă examinarea plângerilor din punct de vedere a normelor articolului 6 în cazurile Standard Verlags GmbH şi Standard Verlags 
GmbH şi Krawagna-Pfeifer. 
Aplicând dispoziţiile articolului 41 (dreptul la satisfacţie echitabilă), Curtea alocă următoarele sume: societăţii Standard Verlags GmbH, în calitate de 
compensare a prejudiciului material şi cheltuielilor şi altor recompense: 10 324,96 EURO şi 7 971,24 EURO (în cazul Kobenter şi Standard Verlags GmbH), 8 
000 EURO şi 8 000 EURO (în cazul Standard Verlags GmbH), şi 16 000 EURO şi 16 000 EURO (în cazul Standard Verlags GmbH şi Krawagna-Pfeifer); 
jurnalistului Jakob Kobenter 152,61 EURO în calitate de compensare a prejudiciului material şi 5 000 EURO – cheltuieli şi alte recompense; şi jurnalistei 
Katharina Krawagna-Pfeifer 2 000 EURO în calitate de reparare a prejudiciului moral. 
 
 

*                  * 
* 

 
Acte normative: 

 
L E G E  

pentru completarea unor acte legislative  
  

nr. 388-XVI  din  08.12.2006 
  

Monitorul Oficial nr.199-202/958 din 29.12.2006 
  

* * * 

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.  

 Art.I. - Legea nr.45-XIII din 12 aprilie 1994 privind activitatea operativă de investigaţii (republicată în Monitorul Oficial 
al Republicii Moldova, 2003, nr.11-13, art.38), cu modificările ulterioare, se completează după cum urmează:  

1. Articolul 8 se completează cu alineatele (5) şi (6), cu următorul cuprins:  



 24

“(5) Ordonanţa motivată privind înfăptuirea măsurii operative de investigaţii, demersul procurorului şi încheierea judecătorului 
de instrucţie, precum şi materialele care au servit drept temei pentru luarea unei astfel de hotărîri se păstrează în 
conformitate cu legislaţia în vigoare.  

(6) Înfăptuirea măsurii operative de investigaţii se autorizează pentru o durată de cel mult 30 de zile. Pentru motive temeinic 
justificate, în aceleaşi condiţii, acest termen poate fi prelungit. Durata totală a înfăptuirii măsurii operative de 
investigaţii nu poate depăşi 6 luni.”  

2. După articolul 15 se introduce un articol nou, care devine articolul 151, cu următorul cuprins:  

“Articolul 151. Obligaţia de a acorda asistenţă organelor care exercită activitate operativă de investigaţii  

(1) Autorităţile publice, întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile, indiferent de tipul de proprietate, sînt obligate să 
acorde asistenţă organelor care exercită activitate operativă de investigaţii la îndeplinirea atribuţiilor ce le revin conform 
legii.  

(2) Întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile prestatoare de servicii poştale şi de telecomunicaţii, indiferent de tipul de 
proprietate, sînt obligate să asigure condiţii tehnice necesare înfăptuirii de către organele împuternicite a măsurilor 
operative de investigaţii, precum şi să întreprindă acţiuni pentru neadmiterea divulgării conţinutului, metodelor şi tacticii 
acestor măsuri.”  

 Art.II. - Legea telecomunicaţiilor nr.520-XIII din 7 iulie 1995 (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, 
nr.56, art.393), cu modificările ulterioare, se completează după cum urmează:  

1. La articolul 2, după noţiunea “reţea de telecomunicaţii publică” se introduce noţiunea “reţea specială de telecomunicaţii”, 
cu următorul cuprins:  

“reţea specială de telecomunicaţii - reţea de telecomunicaţii destinată asigurării necesităţilor autorităţii publice, apărării, 
securităţii naţionale şi menţinerii ordinii publice;”  

2. După articolele 20 şi 22 se introduc, respectiv, două articole noi, care devin articolele 201 şi 221, cu următorul cuprins:  

“Art.201. - Întreprinderile şi operatorii de telecomunicaţii, indiferent de tipul de proprietate, sînt obligaţi:  

a) să prezinte, în condiţiile legii, organelor împuternicite care exercită activitate operativă de investigaţii informaţii 
despre utilizatorii serviciilor de telecomunicaţii şi despre serviciile de telecomunicaţii prestate acestora, precum şi alte 
informaţii necesare pentru îndeplinirea sarcinilor ce le revin conform legii;  



 25

b) să permită, inclusiv din punct de vedere tehnic, organelor împuternicite să înfăptuiască, în condiţiile legii, măsurile 
operative de investigaţii;  

c) să asigure îndeplinirea cerinţelor, stabilite de către agenţie în coordonare cu organele care exercită activitatea operativă 
de investigaţii, faţă de reţelele şi mijloacele de telecomunicaţii pentru înfăptuirea măsurilor operative de investigaţii;  

d) să întreprindă acţiuni pentru neadmiterea divulgării conţinutului, metodelor şi tacticii măsurilor operative de investigaţii 
înfăptuite de organele împuternicite.”  

“Art.221. - (1) Reţelele speciale de telecomunicaţii se creează şi funcţionează pentru asigurarea necesităţilor autorităţii 
publice, apărării, securităţii naţionale şi menţinerii ordinii publice în cadrul sistemelor speciale de telecomunicaţii ale 
Republicii Moldova. Regulamentul cu privire la sistemele speciale de telecomunicaţii ale Republicii Moldova se aprobă de Guvern.  

(2) Crearea şi funcţionarea reţelelor speciale de telecomunicaţii se asigură de către organele împuternicite prin lege.  

(3) Canalele reţelelor de telecomunicaţii publice şi departamentale pentru necesităţile reţelelor speciale de telecomunicaţii se 
oferă pe bază contractuală, în modul stabilit de legislaţie.  

(4) Operatorii de telecomunicaţii sînt obligaţi să asigure oferirea prioritară a canalelor de telecomunicaţii pentru 
necesităţile reţelelor speciale de telecomunicaţii şi să întreprindă măsuri urgente pentru restabilirea lor în caz de 
defectare.”  

 Art.III. - Guvernul, în termen de 3 luni, va prezenta Parlamentului propuneri de aducere a legislaţiei în vigoare în 
concordanţă cu prezenta lege.  

  
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI Marian LUPU
 
Chişinău, 8 decembrie 2006.  

 
 
 

*                  * 
* 
 
 
 



 26

H O T Ă R Î R E  
cu privire la confirmarea în funcţie a membrilor Consiliului  

Coordonator  al  Audiovizualului  
  

nr. 306-XVI  din  20.10.2006 
  

Monitorul Oficial nr.170-173/787 din 03.11.2006 
  

* * * 

În conformitate cu art.42, 43 şi 68 din Codul Audiovizualului al Republicii Moldova nr.260-XVI din 27 iulie 2006,  

Parlamentul adoptă prezenta hotărîre.  

 Art.1. - Se confirmă în funcţia de membru al Consiliului Coordonator al Audiovizualului:  

FRUMUSACHI Valeriu - pe un termen de 2 ani  
GORINCIOI Gheorghe - pe un termen de 6 ani  
MIHALACHE Corneliu - pe un termen de 6 ani  
PLEŞCA Ruslan  - pe un termen de 4 ani  
ROTARU Constantin - pe un termen de 2 ani  
SOLTAN Valeriu  - pe un termen de 4 ani  
ŢURCANU Vlad  - pe un termen de 2 ani  
VASILACHE Ludmila - pe un termen de 6 ani.  

  

Art.2. – Prezenta hotărîre intră în vigoare la data adoptării.  

  
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI  Marian LUPU 
 
Chişinău, 20 octombrie 2006.  

 
 

H O T Ă R Î R E  
cu privire la confirmarea în funcţie a unui membru  
al  Consiliului  Coordonator al  Audiovizualului  

  



 27

nr. 315-XVI  din  02.11.2006 
  

Monitorul Oficial nr.174-177/805 din 10.11.2006 
  

* * * 

În conformitate cu art.42, 43 şi 68 din Codul Audiovizualului al Republicii Moldova nr.260-XVI din 27 iulie 2006,  

Parlamentul adoptă prezenta hotărîre.  

 Art.1. - Se confirmă în funcţia de membru al Consiliului Coordonator al Audiovizualului ALBU Carmelia pe un termen de 4 ani.  

 Art.2. - Prezenta hotărîre intră în vigoare la data adoptării.  

  
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI  Marian LUPU 
 
Chişinău, 2 noiembrie 2006.   

Nr.315-XVI.  
 

 
*                  * 

* 
 
 

MINISTRUL DEZVOLTĂRII INFORMAŢIONALE 
O R D I N  

cu privire la tarifele pentru serviciile poştale de bază prestate în  
teritoriul  Republicii Moldova de  Î.S. “Poşta Moldovei”  

  
nr. 151  din  27.11.2006 

  
Monitorul Oficial nr.199-202/696 din 29.12.2006 

  
* * * 

În conformitate cu Legea poştei nr.463-XIII din 18 mai 1995 (art.10 şi 20), prevederile “Metodologiei de calcul al costurilor şi 
tarifelor la serviciile prestate de Întreprinderea de Stat “Poşta Moldovei” aprobată prin Hotărîrea Guvernului nr.1300 din 26 
decembrie 2000 şi ţinînd cont de propunerile Consiliului de administraţie al Întreprinderii de Stat “Poşta Moldovei”, -  



 28

ORDON:  

1. A aproba tarifele pentru serviciile poştale de bază prestate în teritoriul Republicii Moldova de Î.S. “Poşta Moldovei” 
conform anexei şi a le pune în aplicare cu începere de la 01 ianuarie 2007.  

2. A abroga cu începere de la 01 ianuarie 2007 ordinul Ministerului Dezvoltării Informaţionale nr.68 din 12 decembrie 2005 “Cu 
privire la tarifele pentru serviciile poştale de bază prestate în teritoriul Republicii Moldova”.  

3. Întreprinderea de Stat “Poşta Moldovei” (dl Vitalie Pavlov):  

3.1. Să asigure toate subdiviziunile interesate cu prezentele tarife şi va stabili controlul asupra aplicării lor.  

3.2. Să asigure în conformitate cu legislaţia publicarea prezentelor tarife şi informarea clienţilor.  

4. Controlul executării prezentului ordin se pune în sarcina Direcţiei generale politici tehnice şi tehnologice (dl Corneliu 
Jaloba).  

   
MINISTRUL DEZVOLTĂRII INFORMAŢIONALE Vladimir MOLOJEN 
 
Chişinău, 27 noiembrie 2006.   

Nr.151.   
 Anexă 

la ordinul MDI 
nr.151 din 27 noiembrie 2006 

 
TARIFELE  

pentru serviciile poştale de bază prestate în  
teritoriul Republicii Moldova de Î.S. "Poşta Moldovei" 

  
DENUMIREA SERVICIILOR TARIF, Lei

1. POŞTA DE SCRISORI  
1.1. SCRISORI SIMPLE  
- pînă la 20 g 0,85 
- peste 20 g - pînă la 50 g 1,15 
- peste 50 g - pînă la 100 g 1,50 
- peste 100 g - pînă la 250 g 2,65 



 29

- peste 250 g - pînă la 500 g 4,50 
- peste 500 g - pînă la 1000 g 8,20 
- peste 1000 g - pînă la 2000 g 15,60 
1.2. SCRISORI "LOCO" SIMPLE  
(prezentate şi distribuite în raza unei localităţi de tip 
orăşenesc, iar în localităţile rurale - în raza de 
deservire a unei unităţi poştale) 

 

- pînă la 20 g 0,65 
- peste 20 g - pînă la 50 g 0,75 
- peste 50 g - pînă la 100 g 1,10 
- peste 100 g - pînă la 250 g 1,70 
- peste 250 g - pînă la 500 g 2,80 
- peste 500 g - pînă la 1000 g 4,80 
- peste 1000 g - pînă la 2000 g 9,00 
1.3. CĂRŢI POŞTALE SIMPLE 0,70 
1.4. CĂRŢI POŞTALE "LOCO" SIMPLE  
(prezentate şi distribuite în raza unei localităţi de tip 
orăşenesc, iar în localităţile rurale - în raza de 
deservire a unei unităţi poştale) 

0,50 

1.5. IMPRIMATE SIMPLE 
(ziare, scrieri periodice publicate în ţară, cărţi, 
broşuri, partituri muzicale, hărţi geografice şi altele) 

  

- pînă la 20 g 0,70 
- peste 20 g - pînă la 50 g 1,00 
- peste 50 g - pînă la 100 g 1,30 
- peste 100 g - pînă la 250 g 2,30 
- peste 250 g - pînă la 500 g 3,75 
- peste 500 g - pînă la 1000 g 6,90 
- peste 1000 g - pînă la 2000 g 13,00 
- pe treapta suplimentară de 1000 g 4,25 
1.6. IMPRIMATE CU TARIF REDUS, SIMPLE  
(în adresa bibliotecilor şi ediţii periodice pentru copii) 

50% din tariful 
p.1.5.(simple) 

p.1.5.(simple) 
1.7. CECOGRAME    



 30

(imprimate în relief, înregistrări sonore pentru uzul 
orbilor) 
Circulă gratuit numai prezentate simple. 
Greutatea maximă admisă - 7 kg 

Gratuit 

1.8. PACHETE MICI SIMPLE  
- pînă la 100 g 1,30 
- peste 100 g - pînă la 250 g 2,30 
- peste 250 g - pînă la 500 g 3,75 
- peste 500 g - pînă la 1000 g 6,90 
- peste 1000 g - pînă la 2000 g 13,00 
2. MANDATE BĂNEŞTI   
2.1. EXPEDIEREA MANDATULUI BĂNESC  
Se încasează din suma care se expediază:  
- până la 500 lei 4% 
- peste valoarea de 500 lei, la tariful pe valoare de 500 
lei se adaugă 

1% 

  
Notă: Se admit reduceri pentru trimiterile poştei de scrisori în funcţie de 
volumul trimiterilor prezentate lunar şi de gradul de prelucrare pe bază 
contractuală. 
 

 
*                  * 

* 
 

Consiliul Coordonator al Audiovizualului din Republica Moldova   
D E C I Z I E  

cu privire la constituirea Consiliului Coordonator al Audiovizualului  
  

nr. 1  din  09.11.2006 
  

Monitorul Oficial nr.178-180/618a din 17.11.2006 
  

* * * 

 În conformitate cu art.42, 43, 48 şi 68 din Codul audiovizualului al Republicii Moldova nr.260-XVI din 27 iulie 2006, 
Hotărîrile Parlamentului Republicii Moldova nr.306-XVI din 20 octombrie 2006, nr.315-XVI din 02.11.2006, Consiliul Coordonator 
al Audiovizualului  



 31

DECIDE:  

Art.1. Se confirmă în funcţia de preşedinte al Consiliului Coordonator al Audiovizualului din Republica Moldova dl MIHALACHE 
Corneliu (6 voturi PRO, 2 - CONTRA).  

Art.2. Se confirmă în funcţia de vicepreşedinte al Consiliului Coordonator al Audiovizualului din Republica Moldova dna 
VASILACHE Ludmila (votată UNANIM).  

Art.3. Executarea prezentei Decizii o exercită Secretarul CCA (dl Bîrcă Constantin).  

  
PREŞEDINTELE CONSILIULUI  
COORDONATOR AL AUDIOVIZUALULUI
  

Corneliu MIHALACHE 

Secretarul Consiliului Coordonator  
al Audiovizualului Constantin BÎRCĂ
 
Chişinău, 9 noiembrie 2006.   

 
 

*                  * 
* 

 
CONSILIUL COORDONATOR AL AUDIOVIZUALULUI 

  
D E C I Z I E  

cu privire la eliberarea autorizaţiilor de retransmisie,  
solicitate de unele întreprinderi  

  
nr. 3  din  23.11.2006 

  
Monitorul Oficial nr.186-188/663a din 08.12.2006 

  
* * * 

Ca urmare a examinării cererilor depuse şi în conformitate cu prevederile art.art.4 (5), 28 din Codul audiovizualului nr.260-XVI 
din 27.07.2006, Consiliul Coordonator al Audiovizualului  

DECIDE:  



 32

Art.1. Se eliberează autorizaţii de retransmisie întreprinderilor:  

- “ARAX-IMPEX” SRL din Chişinău (director dl Tsitsinovski A.) pentru studioul TV prin cablu “ZEBRA” din aceeaşi localitate;  

- “DINULICA” SRL din Chişinău (director dl Mohammad Abas Mazin) pentru studioul TV prin cablu “ABAS TV” din satele Palanca şi 
Tudora, r-nul Ştefan Vodă;  

- “GALABIS PRIM” SRL din Chişinău (director dl Bistriţa Gh.) pentru studioul TV prin cablu “GALA TV” din sectorul Ciocana, 
mun.Chişinău;  

- “CROS-TV” SRL din s.Băcioi, mun.Chişinău (director dl Croitoru Şt.), pentru studioul TV prin cablu “CROS-TV” din com.Rădeni 
(satele Rădeni, Zamciogi, Drăguşeni) şi s.Romăneşti, r-nul Străşeni.  

Art.2. În temeiul autorizaţiilor de retransmisie titularii acestora vor intra în posesia licenţelor tehnice.  

Art.3. Controlul asupra executării prezentei decizii îl exercită Direcţia expertiză, licenţiere şi monitorizare (dl A.Bîrsa).  

  
Preşedintele Consiliului  
Coordonator al Audiovizualului
  

Corneliu MIHALACHE

Secretar Constantin BÎRCĂ
 
Chişinău, 23 noiembrie 2006.   

 
 

*                  * 
* 
 

CONSILIUL COORDONATOR AL AUDIOVIZUALULUI 
  

D E C I Z I E  
cu privire la retragerea Licenţei de emisie seria A MMII nr.013433 din 
15 martie 2005 şi a Deciziei de autorizare nr.013433 din 11 august 2005,  

eliberate firmei “Telecomanda” SRL din s.Bleşteni, r-nul Edineţ  
  

nr. 5  din  23.11.2006 
  

Monitorul Oficial nr.186-188/663b din 08.12.2006 



 33

  
* * * 

La 4 septembrie 2006 întreprinderea “Telecomanda” SRL din s.Bleşteni, r-nul Edineţ a înaintat Consiliului Coordonator al 
Audiovizualului cererea privind anularea Licenţei de emisie seria A MMII nr.013433 din 15 martie 2005 şi a Deciziei de 
autorizare nr.013433 din 11 august 2005, eliberate pentru studioul TV prin cablu “Telecomanda TV” din satele Bleşteni şi 
Volodeni, r-nul Edineţ. Temeiul solicitării: nepracticarea pe viitor a activităţii în domeniul audiovizualului. La cerere a fost 
anexat formularul Licenţei de emisie şi a Deciziei de autorizare.  

Reieşind din cele constatate, în temeiul art.27 din Codul audiovizualului nr.260-XVI din 27.07.2006, Consiliul Coordonator al 
Audiovizualului  

DECIDE:  

Art.1. Se retrage Licenţa de emisie seria A MMII nr.013433 din 15 martie 2005 şi Decizia de autorizare nr.013433 din 11 august 
2005, eliberate întreprinderii “Telecomanda” SRL din s.Bleşteni, r-nul Edineţ, pentru studioul TV prin cablu “Telecomanda TV”.  

Art.2. Modificările respective se introduc în Registrul de licenţiere.  

Art.3. Controlul asupra executării prezentei Decizii îl exercită Direcţia expertiză, licenţiere şi monitorizare a CCA.  

  
Preşedintele Consiliului  
Coordonator al Audiovizualului
  

Corneliu MIHALACHE 

Secretar Constantin BÎRCĂ
 
Chişinău, 23 noiembrie 2006.   

 
*                  * 

* 
 

CONSILIUL COORDONATOR AL AUDIOVIZUALULUI 
  

D E C I Z I E  
cu privire la anunţarea concursului şi Criteriile pentru suplinirea funcţiilor  
de membru al Consiliului de Observatori al Instituţiei publice naţionale a  

audiovizualului Compania “Teleradio-Moldova”  
  



 34

nr. 6  din  29.11.2006 
  

Monitorul Oficial nr.186-188/663c din 08.12.2006 
  

* * * 

În conformitate cu art.68 (3) din Codul audiovizualului nr.260-XVI din 27.07.2006, Consiliul Coordonator al Audiovizualului  

DECIDE:  

Art.1. Se anunţă concursul pentru suplinirea funcţiilor de membru al Consiliului de Observatori al Instituţiei publice naţionale 
a audiovizualului Compania “Teleradio-Moldova” (textul se anexează).  

Art.2. Se aprobă Criteriile pentru suplinirea funcţiilor de membru al Consiliului de Observatori al Instituţiei publice 
naţionale a audiovizualului Compania “Teleradio-Moldova” (se anexează).  

Art.3. Anunţul, Criteriile nominalizate se dau publicităţii.  

Art.4. Actele pentru concurs se recepţionează pînă la 8 decembrie 2006.  

Art.5. Selectarea candidaţilor (24) se va face la 13 decembrie 2006, audierile publice şi selectarea a 18 candidaturi - la 15 
decembrie 2006.  

Art.6. Controlul asupra executării prezentei Decizii îl exercită Secretarul CCA (dl Bîrcă C.).  

  
Preşedintele Consiliului  
Coordonator al Audiovizualului
  

Corneliu MIHALACHE

Secretar Constantin BÎRCĂ
 
Chişinău, 29 noiembrie 2006.   

Nr.6.  
  

CONCURS  



 35

Prin Decizia nr.6 din 29 noiembrie 2006, în conformitate cu art.68 (3) din Codul audiovizualului nr.260-XVI din 27.07.2006, 
Consiliul Coordonator al Audiovizualului anunţă CONCURSUL pentru suplinirea funcţiilor de membru al Consiliului de Observatori 
al Instituţiei publice naţionale a audiovizualului Compania “Teleradio-Moldova”.  

Concursul nominalizat stipulează următoarele Criterii:  

1. Este în drept să candideze la funcţia de membru al CO persoana care:  

este cetăţean al Republicii Moldova;  

are studii superioare în unul din următoarele domenii: cultură, artă, cinematografie, jurnalism, drept, gestiunea financiară şi 
gestiunea întreprinderii comerciale, relaţii cu publicul, relaţii internaţionale, domeniul academic, mass-media, inginerie;  

are o vechime de muncă de cel puţin 5 ani în domeniul din care provine;  

cunoaşte limba de stat a Republicii Moldova;  

nu are antecedente penale.  

2. Funcţia de membru al CO este incompatibilă cu:  

statutul de parlamentar, de membru al Guvernului, de membru al CCA;  

calitatea de deţinător, direct sau indirect, de acţiuni sau părţi ale fondului statutar al societăţilor comerciale cu activităţi 
în domenii în care s-ar afla în conflict de interese cu calitatea de membru al CO;  

statutul de salariat al Companiei sau al altui post de radio şi televiziune;  

calitatea de membru de partid.  

3. Candidaţii vor depune la sediul CCA (str. Mihai Eminescu, 28, Chişinău), în termen de o săptămînă de la data anunţării 
concursului de selecţie, un dosar de participare la concurs care va cuprinde Curriculum Vitae şi o fotografie 3 x 4.  

4. Concursul de selecţie se va desfăşura în 3 etape:  

a) La 1-a etapă, CCA selectează 24 de candidaţi pe baza CV-urilor depuse.  



 36

b) La etapa a 2-a, CCA anunţă şi ţine audieri publice pentru selectarea a 18 candidaturi (cîte 2 pentru fiecare din cele 9 
locuri vacante în CO), pe care le va propune spre dezbatere Parlamentului Republicii Moldova.  

c) La etapa a 3-a, Parlamentul Republicii Moldova va confirma în funcţie 9 membri ai CO dintre cele 18 candidaturi propuse de 
CCA, prin votul a cel puţin trei cincimi din numărul total al deputaţilor. Cel puţin 2 membri vor fi femei şi cel puţin 2 membri 
ai CO vor avea calificări profesionale în domeniul gestionării financiare şi gestionării întreprinderii comerciale. 

Extras din Codul audiovizualului (nr.260-XVI din 27.07.2006):  

Articolul 56. Componenţa Consiliului de Observatori  

(1) Consiliul de Observatori este compus din 9 membri, personalităţi publice cu calificări profesionale în diferite domenii cum 
ar fi cultura, arta, cinematografia, jurnalismul, dreptul, gestiunea financiară şi gestiunea întreprinderii comerciale, 
relaţiile cu publicul, relaţiile internaţionale, domeniul academic, mass-mediei şi ingineriei.  

(2) Membrii Consiliului de Observatori desfăşoară activitate în nume propriu şi nu reprezintă nici un alt interes extern pentru 
companie decît interesul public. Ei nu solicită şi nu acceptă, din partea persoanelor interesate din afara companiei, 
instrucţiuni legate de activităţile Consiliului de Observatori.  

(3) Membrii Consiliului de Observatori sînt desemnaţi de Parlament, potrivit următoarei proceduri:  

a) Consiliul Coordonator al Audiovizualului emite o invitaţie publică pentru candidaţii la funcţia de membru al Consiliului de 
Observatori, făcînd publice criteriile pentru suplinirea funcţiei şi termenul limită pentru depunerea ofertelor;  

b) Consiliul Coordonator al Audiovizualului selectează şi prezintă Parlamentului cîte 2 candidaţi pentru fiecare post vacant. 
Scopul urmărit de acest proces este selectarea unor candidaţi calificaţi, cu o pregătire profesională variată şi integritate 
personală, chemaţi să conducă radiodifuzorul public;  

c) Parlamentul va confirma în funcţie candidaţii aleşi prin votul a cel puţin trei cincimi din numărul total al deputaţilor. Cel 
puţin 2 membri vor fi femei şi cel puţin 2 membri ai Consiliului de Observatori vor avea calificări profesionale în domeniul 
gestionării financiare şi gestionării întreprinderii comerciale.  

(4) Durata mandatului de membru al Consiliului de Observatori este de 4 ani.  

(5) Iniţial, 3 membri ai Consiliului de Observatori sînt desemnaţi pentru un mandat de 2 ani, 3 pentru un mandat de 3 ani şi 3 
pentru un mandat de 4 ani.  

(6) Consiliul de Observatori îşi desfăşoară activitatea în baza propriului regulament.  



 37

(7) Modul de activitate al Consiliului de Observatori este şedinţa deschisă, care se convoacă de cîte ori este nevoie pentru 
îndeplinirea atribuţiilor sale.  

(8) Consiliul de Observatori îşi alege, cu votul majorităţii membrilor săi, preşedintele şi secretarul.  

(9) Consiliul de Observatori desfăşoară activitate fără remuneraţie, cu excepţia secretarului, care este angajat cu zi deplină 
de muncă şi remunerat de companie. Mărimea remuneraţiei secretarului este stabilită de consiliu. Celorlalţi membri ai 
Consiliului de Observatori compania le acordă, pentru participare la fiecare şedinţă, remuneraţie în proporţie de 20% din 
salariul lunar al preşedintelui său. Remuneraţia membrului Consiliului de Observatori plătită pe parcursul a 30 de zile nu poate 
depăşi 50% din salariul preşedintelui companiei.  

Termenul limită de prezentare a documentelor - 8 decembrie 2006.  

Selectarea candidaţilor se va face la 13 decembrie 2006, audierile publice şi selectarea a 18 candidaturi - la 15 decembrie 
2006.  

  
Relaţii la tel. 27-74-65. 
 

 
*                  * 

* 
 

CONSILIUL COORDONATOR AL AUDIOVIZUALULUI 
  

D E C I Z I E  
cu privire la expirarea valabilităţii licenţelor de emisie  

  
nr. 7  din  29.11.2006 

  
Monitorul Oficial nr.186-188/663d din 08.12.2006 

  
* * * 

În ultimul timp au parvenit mai multe cereri privind prelungirea licenţelor de emisie, eliberate în temeiul Legii 
audiovizualului nr.603-XIII din 03.10.1995.  

Întru clarificarea situaţiei şi a stabilirii cadrului juridic unic, în baza art.art.24 şi 68, p.8 din Codul audiovizualului al 
Republicii Moldova nr.260-XVI din 27.07.2006, Consiliul Coordonator al Audiovizualului  



 38

DECIDE:  

Art.1. Licenţele de emisie, eliberate în baza Legii audiovizualului nr.603-XIII din 03.10.1995, valabilitatea cărora a expirat, 
nu se prelungesc.  

Art.2. Frecvenţele şi canalele incluse în licenţele de emisie expirate devin disponibile şi se anunţă în concurs.  

Art.3. Licenţele de emisie pot fi prelungite, conform art.24 din Codul audiovizualului al Republicii Moldova nr.260-XVI din 
27.07.2006, numai în cazul eliberării lor după data intrării în vigoare a Codului.  

Art.4. Titularilor de licenţe, valabilitatea cărora expiră, li se va elibera un permis de continuare a activităţii pînă la 
concursul pentru utilizarea frecvenţelor radio şi a canalelor TV.  

Art.5. Controlul asupra executării prezentei Decizii îl exercită Direcţia expertiză, licenţiere şi monitorizare (dl Bîrsa A.).  

  
Preşedintele Consiliului  
Coordonator al Audiovizualului
  

Corneliu MIHALACHE 

Secretar Constantin BÎRCĂ
 
Chişinău, 29 noiembrie 2006.   

 
*                  * 

* 
 

CONSILIUL COORDONATOR AL AUDIOVIZUALULUI 
  

D E C I Z I E  
cu privire la anunţarea concursului pentru utilizarea  

frecvenţelor radio disponibilizate  
  

nr. 9  din  15.12.2006 
  

Monitorul Oficial nr.195-198/689a din 22.12.2006 
  

* * * 



 39

În temeiul art.23, 40 j), k), l) ale Codului audiovizualului nr.260-XVI din 27 iulie 2006, Deciziei nr.7 din 29 noiembrie 2006, 
Consiliul Coordonator al Audiovizualului  

DECIDE:  

Art. 1. Se anunţă concursul pentru utilizarea frecvenţelor radio disponibilizate cu următorii parametri:  

   

Frecvenţele 
radio 

P.A.R. 
maximă,  
dBW 

Localitatea Reducerea 
P.A.R.  

grade/dBW 

Polarizarea Înălţimea efectivă 
maximală a antenei, 

m. 
104,2 MHz 30,0 dBW Chişinău 80-200/27,5 Verticală 322
102,0 MHz 30,0 dBW Căuşeni 170-310/20,0 Verticală 258
102,5 MHz 30,0 dBW Glodeni - Orizontală 250
68,93 MHz 23,0 dBW Hînceşti - Verticală 230
100,7 MHz 31,0 dBW Mîndreştii 

Noi 
- Orizontală 304

103,2 MHz 30,0 dBW Ceadîr Lunga 345-5/20,0 Verticală 152
107,0 MHz 43,0 dBW Ungheni - Orizontală 250
107,2 MHz 23,0 dBW Crocmaz - Verticală 151
103,5 MHz 32,0 dBW Bălţi 50-130/27,0 Verticală 75
105,9 MHz 37,0 dBW Chişinău - Verticală 151
103,7 MHz 32,0 dBW Chişinău - Verticală 153
103,0 MHz 35,0 dBW Căuşeni 110-150/28,0  

180-200/30,0  
290-310/26,0 

Verticală 138

106,2 MHz 25,5 dBW Bălţi 180-200/20,0 Verticală 110
102,7 MHz 17,0 dBW Vulcăneşti - Verticală 111
105,4 MHz 20,0 dBW Edineţ 100-140/10,0  

340-0/16,0 
Verticală 166

104,7 MHz 17,0 dBW Chişinău - Verticală 121
100,9 MHz 33,0 dBW Chişinău - Verticală 54
90,70 MHz 25,0 dBW Chişinău - Verticală 120
99,50 MHz 34,0 dBW Comrat - Verticală 100
99,90 MHz 35,0 dBW Căuşeni  Verticală 100



 40

101,5 MHz 25,0 dBW Bălţi - Verticală 60
88,60 MHz 25,0 dBW Chişinău - Verticală 120
105,6 MHz 32,0 dBW Bălţi 280-290/25,0 Verticală 149
97,50 MHz 21,0 dBW Taraclia - Verticală 100

   

Art.2. Parametrii frecvenţelor radio, condiţiile de participare şi criteriile de departajare a participanţilor la concurs se dau 
publicităţii. Documentele se recepţionează pînă la 25 ianuarie 2007.  

Art.3. Controlul privind executarea prezentei Decizii îl exercită Direcţia expertiză, licenţiere şi monitorizare (dl Pulbere 
V.).  

   
Preşedintele Consiliului 
Coordonator al Audiovizualului 
  

Corneliu MIHALACHE 

Secretar Constantin BÎRCĂ 
 
Chişinău, 15 decembrie 2006.   

Nr.9.   

   

  CĂTRE  

Preşedintele Consiliului Coordonator  

al Audiovizualului din Republica Moldova,  

Dl____________________________  

C E R E R E  
  

Organizaţia 
_____________________________________________________________________________  

(denumirea completă, statutul juridic)  



 41

persoană juridică, înregistrată la Camera Înregistrării de Stat a Departamentului 
Tehnologii  
Informaţionale cu nr. ___________________________________________ din "___" 
______________ 200__,  
Cod fiscal ___________________________________________, Cod TVA  
___________________________,  
tel.: _______________, tel/fax: _______________, E-mail: 
_________________________________________,  
cont curent______________________ în 
______________________________________________________,  

(denumirea băncii)  
______________________________________ Codul băncii 
______________________________________  
în persoana 
_____________________________________________________________________________,  

(numele, prenumele, patronimicul, funcţia, adresa, tel. etc.)  
care acţionează în baza 
____________________________________________________________________  

(procurii, regulamentului, deciziei CA)  
solicită înscrierea la concursul de obţinere a licenţei de emisie pentru 
_______________________________________________________________________________________ 

(postul TV/radio prin eter, cablu, fir)  
frecvenţa/canalul (de subliniat) _________________ P.A.R. max 
____________________________________  
în 
localitatea_____________________________________________________________________________ 
La cerere se anexează actele pentru participare la concurs (pe verso, cu indicarea 
numărului de pagini a documentelor prezentate).  

  
Preşedinte/Director 
____________________ 

(semnătura) 

  

Nr. de ieşire a documentului 
__________  
Din “_____” ______________________  

  
__________________________________  
 (numele, prenumele, patronimicul)  



 42

L.Ş.  
  

   

  Nomenclatorul  
actelor pentru participarea la concurs  

1. Cererea-model de înscriere la concursul pentru obţinerea licenţei de emisie.  

2. Copia certificatului de înregistrare a întreprinderii, organizaţiei, instituţiei.  

3. Copia Extrasului din Registrul de Stat al întreprinderilor şi organizaţiilor referitor la administratorul întreprinderii şi 
genurile de activitate.  

4. Copia statutului întreprinderii solicitante, autentificată în modul stabilit cu anexarea tuturor modificărilor introduse pe 
parcurs.  

5. Certificatul privind lipsa sau existenţa restanţelor faţă de bugetul public naţional sau, după caz, contractul de eşalonare a 
datoriilor.  

6. Proiectul editorial al radiodifuzorului: scopurile, sarcinile, timpul şi volumul de emisie (inclusiv realizarea programelor 
proprii, nu mai puţin de 30% din volumul total de emisie), tematica şi ponderea lor, în procente către volumul total de emisie, 
limba (limbile) de difuzare a programelor (în procente faţă de volumul total de emisie proprie, emisiunilor realizate în limba 
de stat li se rezervă nu mai puţin de 65%, cu excepţia localităţilor care cad sub incidenţa art.11(9) din Codul 
audiovizualului), formatul muzical pentru posturile de radio (genul operelor muzicale preconizate spre difuzare), modul de 
transmisiune (prin unde, prin cablu, prin radioreleu, prin satelit etc.), raza de emisie şi auditoriul consumator de programe.  

7. Planul de afaceri: etapele de realizare a proiectului, asigurarea economică a proiectului, organigrama instituţiei şi 
experienţa solicitantului în domeniul audiovizualului, rezultatele investigării interesului populaţiei faţă de proiectul ce 
urmează să fie realizat.  

8. Grila de emisie săptămînală: denumirea emisiunilor, timpul de difuzare, tematica, limba de realizare şi alte componente ale 
serviciilor de programe sau /şi lista canalelor retransmise: denumirea, ţara de origine, limba (limbile) de difuzare.  

9. Actul prealabil de procurare a tehnicii necesare sau de arendă a acesteia.  



 43

10. Declaraţia privind participarea (neparticiparea) directă sau indirectă cu capital în fondurile statutare ale altor societăţi 
din domeniul audiovizualului (în procente).  

11. Denumirea radiodifuzorului, datele de identificare (înregistrarea semnalelor sonore ale postului de radio sau grafica siglei 
studioului TV).  

  

Criteriile  
de departajare a participanţilor la concursul pentru utilizarea  

frecvenţelor radio şi a canalelor TV  

1. Originalitatea proiectului editorial prin care se asigură dezvoltarea audiovizualului autohton.  

2. Ponderea producţiei audiovizuale proprii (în procente) în grila de emisie, diversitatea programelor.  

3. Ponderea producţiei audiovizuale autohtone şi europene în volumul total al emisiei .  

4. Prioritatea (în procente) a emisiunilor difuzate în limba oficială a Republicii Moldova.  

5. Propagarea valorilor general-umane: onoare, compasiune, filantropie, prietenie, respect faţă de memoria înaintaşilor, 
dragoste faţă de ţară, grijă pentru mediul ambiant, patriotism, protejarea demnităţii umane, protejarea minorilor etc.  

6. Propagarea culturii naţionale a poporului moldovenesc, etniilor conlocuitoare, precum şi a culturii universale.  

7. Prioritatea programelor instructiv-educative, artistice şi pentru copii.  

8. Abordarea problemelor privind instruirea profesională, modul sănătos de viaţă, combaterea violenţei, sadismului şi 
pornografiei.  

9. Reflectarea în programele audiovizuale a poziţiei diverselor grupuri sociale.  

10. Respectarea strictă a legislaţiei.  

11. Obţinerea premiilor la diverse concursuri în perioada anterioară de activitate în domeniul audiovizualului.  

12. Experienţa echipei redacţionale în domeniul audiovizualului.  



 44

13. Dotarea cu echipament de performanţă şi aplicarea tehnologiilor audiovizuale avansate, volumul investiţiilor preconizate 
pentru realizarea emisiei.  

14. În cazul existenţei mai multor solicitanţi la obţinerea licenţei, fostul titular poate avea prioritate, în funcţie de:  

a) modul respectării condiţiilor prevăzute în licenţa de emisie pe parcursul termenului de valabilitate a licenţei precedente;  

b) volumul investiţiilor alocate în dezvoltarea audiovizualului naţional în perioada precedentă de activitate. 

 
*                  * 

* 
 

CONSILIUL COORDONATOR AL AUDIOVIZUALULUI  
  

D E C I Z I E  
cu privire la eliberarea autorizaţiilor de retransmisie  

  
nr. 10 din 15.12.2006  

  
Monitorul Oficial nr.195-198/689b din 22.12.2006  

  
* * *  

Ca urmare a examinării cererilor depuse de întreprinderea “Excelenter-Com” SRL din mun.Chişinău, “Adivlax-Plus” SRL din s.Sărata 
Veche, r-nul Făleşti, şi în conformitate cu prevederile art.4(5), 28 ale Codului audiovizualului nr.260-XVI din 27.07.2006, 
Consiliul Coordonator al Audiovizualului  

DECIDE:  

Art.1. Se eliberează autorizaţie de retransmisie întreprinderii “Excelenter-Com” SRL din mun.Chişinău pentru studioul TV cu 
emisie prin cablu “Delta” din aceeaşi localitate.  

Art.2. Se eliberează autorizaţie de retransmisie întreprinderii “Adivlax-Plus” SRL din s.Sărata Veche, r-nul Făleşti, pentru 
studioul TV cu emisie prin cablu “Puls-TV” din s.Taxobeni, r-nul Făleşti.  

Art.3. Controlul privind executarea prezentei Decizii îl exercită Direcţia expertiză, licenţiere şi monitorizare (dna Viziru 
L.).  



 45

  
Preşedintele Consiliului  
Coordonator al Audiovizualului 
  

Corneliu MIHALACHE  

Secretar 

  

Constantin BÎRCĂ 

Chişinău, 15 decembrie 2006. 
Nr.10.   

 
*                  * 

* 
 

CONSILIUL COORDONATOR AL AUDIOVIZUALULUI 
  

D E C I Z I E  
cu privire la Concursul pentru suplinirea funcţiilor de membru al Consiliului  

de Observatori al IPNA Compania “Teleradio-Moldova”,  
anunţat prin Decizia CCA nr. 6 din 29.11.06 (etapa II)  

  
nr. 13  din  15.12.2006 

  
Monitorul Oficial nr.195-198/689c din 22.12.2006 

  
* * * 

Ţinînd cont de prevederile art.68(3) din Codul audiovizualului nr.260-XVI din 27.07.2006, ca urmare a examinării actelor depuse, 
a dezbaterilor publice şi în conformitate cu rezultatele votării deschise, Consiliul Coordonator al Audiovizualului  

DECIDE:  

Art.1. Pentru suplinirea funcţiilor de membru al Consiliului de Observatori al IPNA Compania “Teleradio-Moldova”, la etapa a 
doua a concursului, se declară învingători:  

1. HÎRBU Maria (6 pro, 3 contra)  

2. ŢÎRA Dumitru (7 pro, 2 contra)  

3. FUSU Corina (9 pro, 0 contra)  



 46

4. POPOVICI Anatol (7 pro, 2 contra)  

5. MUSTEAŢĂ Victoria (6 pro, 3 contra)  

6. BORDEIANU Iuliana (7 pro, 2 contra)  

7. DUBROVSCHI Anatol (6 pro, 3 contra)  

8. MUNTEANU Igor (7 pro, 2 contra)  

9. FOCŞA Boris (7 pro, 2 contra)  

10. SÎRBU Victoria (6 pro, 3 contra)  

11. CIBOTARU Viorel (7 pro, 2 contra)  

12. PORUBIN Andrei (7 pro, 2 contra)  

13. ŞLAPAC Mariana (8 pro, 1 contra)  

14. STRUTZESCU Paul (7 pro, 2 contra)  

15. BUREAN Alexandru (6 pro, 3 contra)  

16. BECHET Boris (8 pro, 1 contra)  

17. IONIŢĂ Veaceslav (9 pro, 0 contra)  

18. BARBUS Ludmila (5 pro, 4 contra)  

Art.2. Lista candidaturilor respective (în număr de 18) se propune Parlamentului Republicii Moldova pentru confirmarea în 
funcţia de membru al CO al IPNA Compania “Teleradio-Moldova” (în număr de 9).  

Art.3. Controlul privind executarea prezentei Decizii îl exercită Secretarul CCA (dl Bîrcă C.)  

  
Preşedintele Consiliului  



 47

Coordonator al Audiovizualului
  

Corneliu MIHALACHE 

Secretar Constantin BÎRCĂ 
  
Chişinău, 15 decembrie 2006.  

 
*                  * 

* 
 

CONSILIUL COORDONATOR AL AUDIOVIZUALULUI 
  

D E C I Z I E  
cu privire la eliberarea autorizaţiei de retransmisie,  

solicitată de “ELECHSERVICE - GRUP” SRL  
  

nr. 15-A  din  26.12.2006 
  

Monitorul Oficial nr.203-206/714a din 31.12.2006 
  

* * * 

Ca urmare a examinării cererii şi în conformitate cu prevederile art.28 al Codului audiovizualului nr.260-XVI din 27.07.2006, 
Consiliul Coordonator al Audiovizualului  

DECIDE:  

Art.1. Se eliberează autorizaţie de retransmisie întreprinderii “ELECHSERVICE - GRUP” SRL din mun.Bălţi (director dl Osoianu G.) 
pentru studioul TV prin cablu “BETA” din comuna Pepeni, raionul Sîngerei.  

Art.2. Controlul asupra executării prezentei decizii îl exercită Direcţia expertiză, licenţiere şi monitorizare (dl V.Pulbere ).  

  
Preşedintele Consiliului  
Coordonator al Audiovizualului
  

Corneliu MIHALACHE

Secretar Constantin Bîrcă
 
Chişinău, 26 decembrie 2006.   



 48

 
 

*                  * 
* 

 
CONSILIUL COORDONATOR AL AUDIOVIZUALULUI 

  
D E C I Z I E  

cu privire la încălcarea condiţiilor stipulate în licenţele de emisie ale întreprinderilor  
“A.M.T.” SRL din mun.Chişinău, “MEDIA PS GRUP” SRL din or.Comrat,  

SC “IDEXINA” SRL din mun.Chişinău şi “MOLDTELECOM” SA (filiala Leova)  
  

nr. 16  din  26.12.2006 
  

Monitorul Oficial nr.203-206/714b din 31.12.2006 
  

* * * 

Ca urmare a controlului activităţii titularilor de licenţă de emisie nominalizaţi, s-au constatat următoarele:  

I. “A.M.T.” SRL (fondatoarea studioului de televiziune prin cablu “Satelit” din mun.Chişinău) nu respectă condiţiile la Licenţa 
de emisie seria A MMII nr.003249 din 11.03.2003, pct.3.1 lit.b), c), e):  

- retransmite 50 canale (TV-7 (NTV), Moldova 1, CNL, India TV, Euronews, Belarus-TV, Eurosport, National Geographic, Explorer, 
Detskii Mir, Naşe Kino, RTVi, Pervîi Canal Moldova, TV-5, NIT, DTV-Viasat, TVR-1, TVC-21, 365, Avto-Plius, Samanyolu, Fashion-
TV, TDK, MTV-Rusia, TNT, Comedia-TV, MiniMax, Sport-1, Mir, Domaşnii, Rai Uno, BBC-World, Boeţ, Favorit-TV, Taraf, Acasă, 
History, Realitatea, Sport-Viasat, Naţional-TV, N 4, OTV (Ucraina), PRO-TV, STS (Dixi), Prima-TV, Mezzo, TV-1000, Ren-TV, RBK, 
Muz-TV) în loc de 22 (Moldova 1, TVR 1, TV-5, Belarus-TV, TVC-21, NIT, O-TV (Ucraina), RTVi, Naşe Kino, Detskii Mir/Teleclub, 
Ren-TV, DTV-Viasat, Explorer, History, TV-1000, Mir, Zdorovoe televidenie, Ohota i rîbalca, Drive, Retro-TV, TNT, Sport-1), 
prevăzute în licenţa de emisie;  

- retransmite ilegal 32 canale (TV-7 (NTV), CNL, India TV, Euronews, Eurosport, National Geographic, Pervîi Canal Moldova, 365, 
Avto-Plius, Samanyolu, Fashion-TV, TDK, MTV-Rusia, Comedia-TV, MiniMax, Domaşnii, Rai Uno, BBC-World, Boeţ, Favorit-TV, Taraf, 
Acasă, Realitatea, Sport-Viasat, Naţional-TV, N 4, PRO-TV, STS (Dixi), Prima-TV, Mezzo, RBK, Muz-TV).  

II. “MEDIA PS GRUP” SRL (fondatoarea Studioului TV prin cablu “Eni Ildîz” din or.Comrat) nu respectă condiţiile la Licenţa de 
emisie nr.003389 din 14.09.2004 pct.3.1 lit. a), b), c), g):  

- retransmite 23 canale (Ren TV, Detski Mir, Naşe Kino, Moldova 1, Rossia Sport, Pervîi Canal, STS, Pervîi muzîcalinîi canal, 
Rossia, TV-XXI, NTV, Discovery Channel, NTV Fotbal, TRK-Ucraina, Domaşnii, Inter+, Euronews, TV-3, Nostalgia, Samanyolu, NIT, TV 



 49

Centru, ATV) în loc de 12 (Moldova 1, Minimax, Ohota i Rîbalca, Drive, Zdorovoe televidenie, Retro-TV, DTV, Ren-TV, RTR-Planeta, 
NTV-Mir, Detskii Mir/ Teleclub, Naşe Kino), prevăzute în licenţa de emisie;  

- retransmite ilegal: ATV, Rossia Sport, Pervîi Canal, STS, Pervîi muzîcalinîi canal, Rossia, TV-XXI, Discovery Channel, NTV-
Fotbal, TRK-Ucraina, Domaşnii, Inter+, Euronews, TV-3, Nostalgia, Samanyolu, NIT, TV Centru.  

În cadrul şedinţei CCA din 23.11.2006 întreprinderii i s-a cerut să revină la retransmiterea canalelor conform listei aprobate 
de CCA. La 30.11.2006, însă, s-a constatat că numărul de canale retransmise nu este respectat. Totodată, titularul nu a 
prezentat nici contractele cu proprietarii canalelor retransmise.  

III. SC “IDEXINA” SRL (fondatoarea Studioului TV prin cablu “Crihana-TV” din s.Crihana Veche, r-nul Cahul) nu respectă 
condiţiile la Licenţa de emisie nr.014520 din 12.07.2005 pct.4.1: la 28 noiembrie curent dl V.Pulbere, colaborator al 
Serviciului expertiză şi licenţiere, a găsit studioul “Crihana-TV” din s.Crihana Veche, r-nul Cahul, închis. Dl P.Terzi, 
directorul studioului, fiind solicitat prin telefon, a refuzat să deschidă.  

IV. “MOLDTELECOM” S.A. (fondatoarea Studioului TV prin cablu “Leova TV” din or.Leova) nu respectă condiţiile la Licenţa de 
emisie seria A MMII nr.003333:  

- retransmite 20 canale (TRK Ucraina, TV XXI, Pro TV internaţional, M1, Viasat explorer, Pervîi Muzicalnîi canal, HST, TVC, 
Favorit TV, Animal Planet, Acasă, Pervîi canal-Moldova, STS Dixi, Ren TV, RTR Planeta, Eurosport, Jetix, TVR-2, TVR-1, Enter 
Film), în lista aprobată de CCA figurînd doar 15 (M1, TVR- 1, NST, Ren TV, TV XXI, Pervîi canal-Moldova, Viasat Explorer, Pervîi 
Muzîcalnîi canal, Antena-1, Minimax, STS Moldova, N 24, Favorit TV, Naţional TV, TV-5).  

În temeiul celor constatate şi în conformitate cu art.2, 28, 29, 37, 38, 66, 68 ale Codului audiovizualului nr.260-XVI din 
27.07.2006, Consiliul Coordonator al Audiovizualului  

DECIDE:  

Art.1. Se avertizează public titularul licenţei de emisie “A.M.T.” SRL (director dna Svetlana Fiodorova) pentru nerespectarea 
condiţiilor la Licenţa de emisie seria A MMII nr.003249 din 11.03.2003 pct.3.1 lit.b), c), e), eliberată pentru studioul de 
televiziune prin cablu “Satelit TV”: neglijarea listei canalelor retransmise, aprobată de CCA, retransmiterea canalelor TV fără 
contracte, retransmiterea a 50 canale TV în loc de 22.  

“A.M.T.” SRL va stopa imediat retransmisia canalelor TV care nu sînt prevăzute de lista canalelor TV, aprobată de  

CCA la 23 mai 2006.  

Dna Svetlana Fiodorova, directorul “A.M.T.” SRL, se obligă să prezinte pînă la 15 ianuarie 2007 un raport în scris privind 
lichidarea încălcărilor depistate.  



 50

Art.2. Se avertizează public titularul licenţei de emisie “MEDIA PS GRUP” S.R.L. (director dl Vitali Chiurcciu) pentru 
nerespectarea condiţiilor la Licenţa de emisie nr.003389 din 14.09.2004 pct.3.1 lit.a), b), c), g), eliberată pentru studioul TV 
prin cablu “Eni Ildîz”: neglijarea listei canalelor retransmise, aprobată de CCA, retransmiterea canalelor TV fără contracte, 
retransmiterea a 23 canale TV în loc de 12.  

“MEDIA PS GRUP” SRL va stopa imediat retransmisia canalelor TV care nu sînt prevăzute de lista canalelor TV, aprobată de CCA la 
23 mai 2006.  

Dl Vitali Chiurcciu, directorul “MEDIA PS GRUP” SRL, se obligă să prezinte pînă la 15 ianuarie 2007 un raport în scris privind 
lichidarea încălcărilor depistate.  

Art.3. Se avertizează public “IDEXINA” S.R.L. (director dna Popovici Ina) pentru nerespectarea condiţiilor la Licenţa de emisie 
seria A MMII nr.014520 din 12.07.2005 pct.4.1., eliberată pentru studioul TV prin cablu “Crihana-TV”.  

Art.4. Se avertizează public conducerea “MOLDTELECOM” S.A., filiala Leova (director dl Valeri Roşca) pentru nerespectarea 
condiţiilor la Licenţa de emisie seria A MMII nr.003333, eliberată pentru studioul TV prin cablu “Leova TV”: neglijarea listei 
canalelor retransmise, aprobată de CCA, retransmiterea canalelor TV fără contracte, retransmiterea a 20 canale TV în loc de 15.  

“MOLDTELECOM” S.A., filiala Leova, va stopa imediat retransmisia canalelor TV care nu sînt prevăzute de lista canalelor TV, 
aprobată de CCA la 14 martie 2006.  

Dl Valeri Roşca, directorul “MOLDTELECOM” S.A., filiala Leova, se obligă să prezinte pînă la 15 ianuarie 2007 un raport în scris 
privind lichidarea încălcărilor depistate.  

Art.5. Colaboratorii Serviciului expertiză şi licenţiere vor efectua un control repetat privind constatarea modului de executare 
a prezentei Decizii.  

Art.6. Prezenta Decizie se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.  

Art.7. Controlul asupra executării prezentei Decizii îl exercită Serviciul expertiză şi licenţiere (dl V.Pulbere) şi 
consilierul-jurist al CCA (dl M.Oţel).  

  
Preşedintele Consiliului  
Coordonator al Audiovizualului
  

Corneliu MIHALACHE

Secretar Constantin Bîrcă
  



 51

Chişinău, 26 decembrie 2006. 
 
 

*                  * 
* 

 
CONSILIUL COORDONATOR AL AUDIOVIZUALULUI 

  
D E C I Z I E  

cu privire la retragerea Licenţei de emisie şi a Deciziei de autorizare,  
eliberate întreprinderii “Flor-TV” SRL  

  
nr. 17  din  26.12.2006 

  
Monitorul Oficial nr.203-206/714c din 31.12.2006 

  
* * * 

Prin Decizia CCA nr.22 din 8 mai 2003, întreprinderii “Flor-TV” SRL i s-a eliberat Licenţa de emisie seria A MMII nr.003261 
pentru studioul TV prin cablu “Flor-TVC”, iar la 22 decembrie 2004 - Decizia de autorizare.  

În temeiul actelor prezentate, Consiliul Coordonator al Audiovizualului  

 DECIDE:  

Art.1. Se retrage Licenţa de emisie seria A MMII nr.003261 şi Decizia de autorizare nr.003261, eliberate întreprinderii “Flor-
TV” SRL din or.Floreşti pentru studioul TV prin cablu “Flor-TVC” din aceeaşi localitate.  

Art.2. Modificările respective se introduc în registrul de licenţiere.  

Art.3. Controlul privind executarea prezentei Decizii îl exercită Direcţia expertiză, licenţiere şi monitorizare (dl V.Pulbere).  

  
Preşedintele Consiliului  
Coordonator al Audiovizualului
  

Corneliu MIHALACHE

Secretar Constantin Bîrcă
  



 52

Chişinău, 26 decembrie 2006. 
 
 

*                  * 
* 

 
Buletinul este disponibil în limbile română şi rusă 
Buletin elaborat de Olivia Pîrţac 
Serviciul Juridic, CIJ 

 
 


