
Centrul pentru Jurnalism Independent

Nota: pentru o navigare mai uşoară folosiţi
opţiunea „Pages” in fereastra Adobe Acrobat 
Reader-ului, din partea stânga, lateral.

BULETIN1 Nr. 39  :  

NOUTĂŢI ÎN DOMENIUL LIBERTĂŢII DE EXPRIMARE ŞI A DREPTULUI LA INFORMARE

noiembrie – decembrie 2009

Cuprins: 

Noutăţi legislative - pag.2-4
Practica Curţii Europene a Drepturilor Omului – pag. 5-16
Acte normative – pag. 17-53

1 Buletinul este disponibil în limbile română şi rusă  
produs de Serviciul Juridic, CIJ, cu suportul financiar al organiaţiei Civil Rights Defenders, Suedia
autor: Doina Costin

1



Centrul pentru Jurnalism Independent

Denumirea actului Data adoptării Publicat în M. 
Of. al RM

Note

ACTE EMISE DE CONSILIUL COORDONATOR AL AUDIOVIZUALULUI

D E C I Z I E 
cu privire la Concursul pentru suplinirea 
funcţiilor de membru al Consiliului
de Observatori al IPNA Compania 
“Teleradio-Moldova”, anunţat prin 
Decizia CCA nr.94 din 7 octombrie 2009

nr. 108  din 
06.11.2009

Monitorul 
Oficial nr.163-
164/752a din 
13.11.2009

Pentru suplinirea funcţiilor de membru al Consiliului de Observatori al 
IPNA Compania “Teleradio-Moldova” se declară învingători:
1. LOZINSCHI-HADEI Raisa 
2. GROSU Alexandru

D E C I Z I E 
cu privire la anunţarea concursului 
pentru suplinirea funcţiei de membru al 
Consiliului de Observatori al IPNA 
Compania “Teleradio-Moldova”

nr. 109  din 
06.11.2009

Monitorul 
Oficial nr.163-
164/752b din 
13.11.2009

Se anunţă concursul pentru suplinirea a 5 (cinci) funcţii de membru al 
Consiliului de Observatori al Instituţiei Publice Naţionale a 
Audiovizualului Compania “Teleradio-Moldova”.

D E C I Z I E 
cu privire la asigurarea pluralismului de 
opinii în cadrul serviciilor de programe 
ale unor posturi TV

nr. 110  din 
06.11.2009

Monitorul 
Oficial nr.171-
172/792 din 
27.11.2009

În temeiul art.37 (1), (3) al Codului audiovizualului nr.260-XVI din 
27.02.2006, în perioada lunilor septembrie – octombrie curent au fost 
monitorizate principalele buletine informative ale posturilor de 
televiziune “NIT”, “N 4”, “TV 7”, “Moldova 1” şi “Pro TV”, în scopul 
verificării corespunderii acestora prevederilor art.7 (1), (2) şi (4) lit.b), 
c) al Codului audiovizualului.

D E C I Z I E 
cu privire la eliberarea licenţei de emisie 
prin satelit pentru posturile de televiziune 
“Fishing & Hunting Premium Channel” şi 
“TV Publika”

nr. 111  din 
06.11.2009

Monitorul 
Oficial nr.171-
172/793 din 
27.11.2009

Întreprinderea “Vînzări Inteligente” SRL din mun.Chişinău a solicitat 
eliberarea licenţei de emisie prin satelit pentru postul de televiziune 
“Fishing & Hunting Premium Channel”. 
Întreprinderea “Ştiri Media Grup” SRL din mun.Chişinău a solicitat 
eliberarea licenţei de emisie prin satelit pentru postul de televiziune “TV 
Publika”.

D E C I Z I E 
cu privire la serviciile de programe 
difuzate de canalul TV “Сoвершеннo 

nr. 112  din 
06.11.2009

Monitorul 
Oficial nr.171-
172/794 din 

Recent la CCA s-a adresat un consumator de programe cu solicitarea de 
a reexamina decizia nominalizată şi de a restabili difuzarea serviciului 
de programe al canalului televizat “Сoвершеннo секретнo” pe teritoriul 

2



Centrul pentru Jurnalism Independent

секретнo” (Federaţia Rusă) 27.11.2009 Republicii Moldova.
D E C I Z I E 
cu privire la reperfectarea Autorizaţiei de 
retransmisie pentru studioul TV prin 
cablu “Veb”

nr. 113  din 
06.11.200

Monitorul 
Oficial nr.171-
172/795 din 
27.11.2009

reperfectarea Autorizaţiei de retransmisie seria AB, nr.000059 din 
26.11.2008 prin schimbarea adresei juridice din MD 2028, str. Asachi 
Gheorghe, 62/5, ap.1B, mun.Chişinău, în MD 2075, str. Sadoveanu 
Mihail, 28, ap.351, mun.Chişinău. Întreprinderea nominalizată mai 
informează CCA despre schimbarea componenţei fondatorilor şi a 
denumirii studioului din “Veb” în “Megapolis”. La cerere a fost anexată 
Declaraţia Informativă, eliberată de ANRCETI care autorizează tehnic 
utilizarea reţelelor de comunicaţii electronice.

D E C I Z I E 
cu privire la serviciile de programe 
difuzate de canalul TV “Шансoн”

nr. 114  din 
06.11.2009

Monitorul 
Oficial nr.171-
172/796 din 
27.11.2009

Retransmisia serviciului de programe al canalului TV “Шансoн” pe 
teritoriul Republicii Moldova poate fi efectuat de către distribuitorii de 
servicii doar în regim codificat.

D E C I Z I E 
cu privire la cererile prealabile ale S.C. 
“Brandson” SRL şi S.C. “PROVIDEO” 
SRL

nr. 115  din 
06.11.2009

Monitorul 
Oficial nr.171-
172/797 din 
27.11.2009

S.C. “Brandson” SRL a solicitat “anularea actului admini¬strativ prin 
care s-a admis participarea la concursul, anunţat prin Decizia nr.75 din 
02.09.2009, a concurentului “Umor FM” S.R.L. cu conceptul postului 
de radio “Umor Fm”; interdicţia privind participarea la concursuri a 
concurenţilor care încalcă dreptul exclusiv al petiţionarei la marca 
“Umor Fm”; anularea art.23 al Deciziei CCA nr.97 din 13.10.2009 prin 
care a fost amînat concursul din 27.10.2009 la 8 frecvenţe radio, 
solicitate de “Umor FM” SRL.

D E C I Z I   E   
cu privire la activitatea posturilor de 
radio “Ploaia de argint” şi “City FM”

nr. 116  din 
06.11.2009

Monitorul 
Oficial nr.171-
172/798 din 
27.11.2009

La 22 septembrie curent, la Consiliul Coordonator al Audiovizualului a 
parvenit o sesizare din partea unui consumator de programe din 
mun.Bălţi cu referire la derogările de la prevederile Codului 
audiovizualului şi a deciziilor CCA, comise de postul de radio “Ploaia 
de argint” (frecvenţele 90,0 MHz – Bălţi, 107,9 MHz – Chişinău). În 
special, petiţionarul a accentuat că postul de radio refuză să difuzeze 
muzică autohtonă în volum de 30% şi că difuzează emisiuni 
preponderent în limba rusă.

D E C I Z I E 
cu privire la suspendarea acţiunii 
autorizaţiei de retransmisie 

nr. 117  din 
06.11.2009

Monitorul 
Oficial nr.171-
172/799 din 

Întreprinderea “Modumteh” SRL din mun.Chişinău a solicitat 
suspendarea temporară a acţiunii Autorizaţiei de retransmisie seria AB 
nr.000032 din 18.01.2008 în legătură cu încheierea Contractului de 

3



Centrul pentru Jurnalism Independent

eliberate întreprinderii “Modumteh” SRL 
în legătură cu semnarea contractului de 
locaţiune

27.11.2009 locaţiune nr.02/06 din 01.06.2009 cu întreprinderea “Marteh Plus” SRL, 
iar “Marteh Plus” SRL – aprobarea noii liste de canale pentru 
s.Peresecina, r-nul Orhei.

D E C I Z I E 
cu privire la alocarea mijloacelor din 
Fondul de susţinere a radiodifuzorilor 
pentru achiziţionarea unui copiator

nr. 118  din 
06.11.2009

Monitorul 
Oficial nr.171-
172/800 din 
27.11.2009

Se alocă mijloace financiare necesare din Fondul de susţinere a 
radiodifuzorilor pentru achiziţionarea unui copiator.

D E C I Z I E 
cu privire la anunţarea concursului 
pentru utilizarea frecvenţelor radio şi a 
canalelor TV

nr. 127  din 
27.11.2009

Monitorul 
Oficial nr.174-
176/808 din 
04.12.2009

Se anunţă concursul pentru utilizarea frecvenţelor radio, canalelor TV, 
sistemelor de televiziune MVDS şi MMDS.

D E C I Z I E 
cu privire la Concursul pentru suplinirea 
funcţiei de membru al Consiliului
de Observatori al IPNA Compania 
“Teleradio-Moldova”, anunţat prin 
Decizia CCA nr.109 din 6 noiembrie 2009

nr. 128  din 
04.12.2009

Monitorul 
Oficial nr.181-
183/830a din 
11.12.2009

Pentru suplinirea funcţiei de membru al Consiliului de Observatori al 
IPNA Compania “Teleradio-Moldova” se declară învingători: 
1. ŢÎRA Dumitru 
2. CORCEBAŞ Sergiu 
3. PERU-BALAN Aurelia 
4. MOCANU Alexei 
5. RÎBCA Eugeniu 
6. CUCEREANU Viorica 
7. TULBURE Alexei 
8. MEŞINĂ-PRODAN Viorica 
9. ŢAPEŞ Vitalie 
10. LUNCĂ Constantin.

4



Centrul pentru Jurnalism Independent

PRACTICA JUDICIARĂ INTERNAŢIONALĂ ÎN DOMENIUL LIBERTĂŢII DE EXPRIMARE ŞI DREPTULUI LA INFORMARE*

Hotărârea Curţii Europene a Drepturilor Omului pe cauza

CAUZA “GAVRILOVICI contra REPUBLICII MOLDOVA”

(Cererea nr. 25464/05)

Faptele

Reclamantul a fost născut în anul 1954 şi locuieşte în satul Palanca, raionul Ştefan-Vodă.
Faptele acestei cauze, după cum au fost prezentate de către părţi, pot fi expuse în felul următor.

Soţia şi fiul reclamantului, începând cu anul 1998 şi 2002, respectiv, sufereau de disfuncţie renală cronică (pierdere constantă şi graduală a capacităţii 
rinichilor de a elimina toxinele, a concentra urina, şi a conserva electroliţii). Ca urmare, ei aveau nevoie de hemodializă (procedură medicală cu utilizarea 
unui aparat de filtrare a produselor de descompunere din circulaţia sangvină şi restabilirea componenţilor normali ai sângelui).

Întrucât familia Gavrilovici locuia în satul Palanca, raionul Ştefan-Vodă, pentru tratamentul cu hemodializă, ei trebuiau să se deplaseze la Chişinău.

La 15 iulie 2004, consiliul raional a discutat amendamentele la bugetul raional pentru a  include mijloace adiţionale de acoperire a cheltuielilor de 
transport a cinci persoane din acel raion care aveau nevoie de hemodializă. Discutarea problemei soţiei şi feciorului reclamantului a fost însă amânată.

La 4 noiembrie 2004, consiliul raional s-a întrunit din nou, iar toţi consilierii au primit câte o copie a cererii semnate de soţia şi fiul reclamantului. 
Întrebarea privind acordarea ajutorului financiar soţiei şi fiului reclamantului a fost inclusă în agendă. Apoi a luat cuvântul reclamantul. Conform procesului-
verbal al şedinţei, acesta a declarat: “... cel mai insultător este că fiul meu a fost student până în 2002, atunci când starea lui de sănătate s-a înrăutăţit şi a fost 
nevoit să abandoneze studiile. Soţia mea a cerut ajutor în 2004, însă a fost refuzată. I-au spus că era bună să lucreze pământul. Băiatul meu nu este [la 
Chişinău]. Nu-mi iau cuvintele înapoi: [I. M.] este un fascist...”.

Conform spuselor reclamantului, în cadrul acestei şedinţe, el nu a insultat pe nimeni şi nu a folosit cuvântul fascist.

La 27 decembrie  2004,  I.  M.  a  cerut  secţiei  de poliţie  raionale  să  întreprindă  contra  reclamantului  proceduri  penale  pentru  insultarea  membrilor 
consiliului raional “pe parcursul şedinţei din  3 decembrie 2004”. El a depus o cerere identică şi la procuratură.

* Hotărârile Curţii Europene a Drepturilor Omului în limba engleza şi/sau franceză pot fi găsite la www.echr.coe.int 

5

http://www.echr.coe.int/


Centrul pentru Jurnalism Independent

Reclamantul a cerut o copie a înregistrării audio a acestei şedinţe, însă a fost refuzat. Mai târziu a depus cerere de chemare în judecată, cerând să-i fie 
oferită această înregistrare, însă instanţa de judecată i-a respins cererea.

La 26 ianuarie 2005, reclamantul din nou a apărut în faţa instanţei de judecată. Instanţa a stabilit că reclamantul l-a numit pe I.M. “fascist” şi a rostit “şi 
alte cuvinte insultătoare”.  Reclamantul a fost condamnat la privaţiune de libertate cu executare imediată a pedepsei şi a ispăşit toate cele cinci zile de 
privaţiune de libertate.

În aceiaşi zi reclamantul a depus cerere de apel, în care a indicat lipsa înregistrării audio a şedinţei consiliului şi declaraţia unuia din cei trei martori 
privind faptul că cuvintele pe care el le-a rostit în cadrul acestei şedinţe erau lipsite de orice sens de insultă.

Curtea de Apel din Tighina a stabilit audierea cauzei reclamantului pentru 16 februarie  2005. În dimineaţa acestei zile reclamantul a înregistrat la 
cancelaria Curţii de Apel o cerere de amânare a şedinţei de judecată din cauză că în aceiaşi zi avea deja stabilită o altă şedinţă la Curtea Supremă de Justiţie. 
Curtea de Apel însă a audiat cauza la 16 februarie 2005 fără a se  referi la cererea reclamantului. Cererea de apel a reclamantului a fost respinsă ca fiind 
nefondată, concluzionând că prima instanţă de judecată a examinat în modul cuvenit cauza şi a stabilit că reclamantul l-a insultat pe I. M.

Reclamantul a cerut reexaminarea cauzei motivând că a fost absent la audierile din 16 februarie 2005, însă la 25 mai 2005 instanţa de judecată i-a 
respins cererea. Următoarea sa cerere depusă la Procuratura Generală privind reexaminarea cauzei la fel a fost respinsă la  30 mai 2005.

Reclamantul susţine că a fost deţinut cinci zile în condiţii inumane şi degradante.

La 27 ianuarie 2005 soţia şi fiica reclamantului au vrut să-l viziteze,  însă au fost refuzaţi,  din cauza termenului scurt de privaţiune la care a fost 
condamnat reclamantul. Cererea d-lui Gavrilovici de a avea o întrevedere cu familia la fel a fost respinsă.

La 29 ianuarie 2005 reclamantul a cerut permisiunea de a merge la biserică, la slujba de pomenire a mamei sale care a decedat la 24 ianuarie 2005. 
Această cerere însă la fel a fost respinsă, întrucât acesta încă nu-şi ispăşise pedeapsa. Pe parcursul celor cinci zile de privaţiune reclamantul nu a ieşit din 
celulă, cu excepţia unor vizite scurte la toaletă.  Întrucât atunci când a fost dus în detenţie i-au fost luaţi ochelarii, nu putea citi ziare, iar în celulă nu era nici 
radio, nici televizor.

Aprecierea Curţii

Presupusa încălcare a prevederilor articolului 3 al Convenţiei

6



Centrul pentru Jurnalism Independent

În cauza dată, Curtea menţionează că reclamantul a oferit o descriere detaliată a condiţiilor în care a fost deţinut la secţia de poliţie din Ştefan-Vodă. 
Această descriere doar în parte a fost contestată de către reprezentanţii Guvernului, care nu au contestat de altfel nici declaraţiile reclamantului cu privire la 
mărimea celulei, numărul de persoane care era deţinut acolo, cu care el a trebuit să împartă un scut de lemn pe care dormeau, lipsa încălzirii, toaletei în celulă 
şi expunerea fumatului pasiv. Mai important, din declaraţiile făcute de către reprezentanţii Guvernului ca răspuns la raportul CPT din 2007, reiese că în 2008 
centrul de detenţie de la sectorul de poliţie din Ştefan-Vodă a fost inclus în lista celor care urmau să fie închise de către Ministerul Afacerilor Interne întrucât 
nu corespundea cerinţelor legale. Deci, însăşi autorităţile naţionale considerau că condiţiile de detenţie de la sectoarele de poliţie în cauză, inclusiv cel de la 
Ştefan-Vodă, erau atât de proaste, încât acestea erau incompatibile cu orice tip de detenţie.

Curtea la fel menţionează recomandările făcute de către CPT în raportul său din 2007, după vizitarea unor centre de detenţie la sectoarele de poliţie din 
Republica Moldova, conform cărora asemenea încăperi niciodată nu ar trebui să fie utilizate pentru detenţia persoanelor, cu excepţia perioadelor scurte, şi că 
nimeni nu putea fi deţinut acolo peste noapte. Cu toate acestea, reclamantul a fost deţinut în aceste condiţii timp de cinci zile.  Sub acest aspect, cazul dat 
urmează a fi diferenţiat de cauza ”Gorea”. Atât din raportul CPT, cât şi din decizia de a închide acest centru de detenţie reiesă că încăperea menţionată era  
absolut nepotrivită pentru detenţia de orice fel. În cazul “Gorea” erau alte circumstanţe.

Curtea  consideră  că  condiţiile  deosebit  de  severe  în  care  a  fost  deţinut  reclamantul,  împreună  cu  suferinţele  cauzate  prin  refuzul  de  a-i  acorda 
posibilitatea de a se vedea cu membrii familiei, precum şi să meargă la biserică pentru a o pomeni pe mama sa recent decedată (reprezentanţii Guvernului nu 
s-au referit la faptul, precum că reclamantul nu ar fi depus cele două cereri menţionate sau că aceste cereri au fost satisfăcute), au reprezentat un  nivel 
minimal de severitate, aşa încât au constituit un tratament contrar prevederilor articolului 3 al Convenţiei. În special, în circumstanţele acestei cauze, perioada 
scurtă a detenţiei nu poate influenţa asupra acestor concluzii.

Respectiv, au fost încălcate prevederile articolului 3 al Convenţiei.

Presupusa încălcare a prevederilor articolului 10 al Convenţiei

Curtea notează că în cazul dat reclamantul a fost sancţionat atât pentru că l-a numit pe I.M.  “fascist” şi pentru că a “utilizat şi alte cuvinte insultătoare”,  
care insă nu au fost specificate de către instanţele de judecată. Curtea consideră că pedepsirea unei persoane în baza unor fapte atât de vagi şi neverificate 
precum “utilizarea altor cuvinte insultătoare” fără a determina cel puţin care anume erau aceste cuvinte, constituie o încălcare a prevederilor articolului 10 al 
Convenţiei.

În ceea ce ţine de calificarea lui I.M. ca fascist, reclamantul susţine că niciodată nu a folosit acest cuvânt. El a cerut să fie audiaţi martorii şi studiată 
înscrierea audio şi stenograma audierilor pentru a-i verifica pretenţia. Cu toate acestea, instanţele de judecată i-au respins aceste cereri, fără aşi motiva decizia 

7



Centrul pentru Jurnalism Independent

de a nu examina corectitudinea versiunii lui I.M., şi fără a audia vreun martor. Curtea consideră că, prin ignorarea probelor prezentate în vederea susţinerii 
spuselor reclamantului, pentru a dovedi astfel că el nu l-a insultat pe I.M., constatarea organelor jurisdicţionale moldoveneşti precum că reclamantul a rostit 
astfel de insulte nu poate fi considerată ca fiind necesară într-o societate democratică (a se vedea,  mutatis mutandis, cauza «Jerusalem versus Austria», nr. 
26958/95, § 45-46, CEDO 2001 II; «Savitchi versus Moldova», nr. 11039/02, § 59, 11 octombrie 2005, şi «Busuioc», citate anterior, § 88).

Curtea la fel consideră că, chiar dacă e să presupunem că reclamantul l-ar fi numit pe I.M.  “fascist”, organele jurisdicţionale naţionale au omis să 
examineze întrebarea crucială în această cauză, şi anume, puteau oare spusele atribuite reclamantului fi considerate judecăţi de valoare, veridicitatea cărora, 
spre deosebire de declaraţiile de fapte, nu poate fi probată. Curtea reaminteşte că anterior a stabilit că aşa termeni ca “neo-fascist” şi “nazist” nu justifică în 
mod automat condamnarea pentru defăimare în temeiul stigmatelor specifice atribuite  acestora (a se vedea cauza «Scharsach şi News Verlagsgesellschaft 
versus Austria», nr. 39394/98, § 43, CEDO 2003 XI). În cauza «Bodrožić versus Serbia» (nr. 32550/05, § 51, 23 iunie 2007),  Curtea a menţionat încă o dată 
că expresiile în general ofensatoare “idiot” sau “fascist” în anumite circumstanţe pot fi considerate critici acceptabile (a se vedea cauza «Bodrožić», citată 
anterior; «Oberschlick versus Austria» (nr. 2), hotărârea din 1 iulie 1997, Rapoarte asupra hotărârilor şi deciziilor judecătoreşti 1997 IV; «Feldek versus 
Slovacia», nr. 29032/95, CEDO 2001 VIII). Curtea la fel a menţionat, examinând cauza «Bodrožić», că numirea unei persoane fascist, nazist sau comunist nu 
poate fi, ea înseşi, considerată o declaraţie de fapte privind apartenenţa acestei persoane la partidul în cauză (a se vedea, mutatis mutandis, cauza «Feldek 
versus Slovacia», citată anterior, § 86).

Curtea urmează să examineze circumstanţele specifice ale cauzei ca atare pentru a stabili dacă condamnarea reclamantului la pedepse penale urmare a 
utilizării unor asemenea expresii poate fi  considerată măsură proporţională faţă de scopul legitim urmărit (a se vedea, de pildă, cauza «Bodrožić», citată 
anterior, § 51).

Revenind la cauza dată, chiar dacă e să presupunem că reclamantul a folosit expresiile incriminate, acest fapt cu certitudine trebuie considerat ca răspuns 
la propriile declaraţii ale lui  I.M., făcute ca urmare a animozităţii ce demult s-a creat între aceste persoane. Întrucât reclamantul a participat la şedinţa 
consiliului şi a văzut că familia sa risca să rămână din nou fără ajutorul financiar atât de necesar, deşi au fost prezentate toate documentele cerute pentru a-şi 
confirma dreptul la acesta, el s-ar fi aflat în stare de disperare sau supărare. Intervenţia lui I.M. la scurt timp după aceasta, constituia una de genul “celei  
făcute în cadrul unor schimburi orale, şi nu în scris, după o considerare atentă” (a se vedea cauza «Fuentes Bobo versus  Spania», nr. 39293/98, § 48, 29 
februarie 2000 şi «Raichinov versus Bulgaria», nr. 47579/99, § 51, 20 aprilie 2006). Aceste consideraţii însă nu se regăsesc în analiza efectuată de către 
organele jurisdicţionale naţionale.

În acelaşi timp, instanţele moldoveneşti nu au acordat nici o importanţă acelui fapt că cuvintele, prin ipoteză utilizate de către reclamant, au fost adresate 
unui funcţionar public la şedinţa consiliului, context politic în condiţiile căruia asemenea declaraţii ce conţin judecăţi de valoare merită o protecţie deosebită. 
La fel trebuie să reţinem că şedinţa consiliului a fost una închisă, iar incidentul nu a fost reflectat în mass-media. Curtea reaminteşte că limitele criticii 
acceptabile în privinţa politicienilor sunt mai largi comparativ cu cele admisibile în cazul unor simpli cetăţeni. În orice caz, efectul produs de către cuvântarea 

8



Centrul pentru Jurnalism Independent

rostită de către reclamant trebuia să fie unul minimal, în special ţinând cont de faptul că toţi cei prezenţi cunoşteau bine situaţia tensionantă ce s-a creat între 
reclamant şi I.M. şi au auzit vorbele care au provocat reacţia reclamantului (a se vedea, mutatis mutandis, cauza «Nikula versus Finlanda», nr. 31611/96, § 
52, CEDO 2002 II).

În  fine,  Curtea  reaminteşte  că  aplicarea  sancţiunilor  penale  unei  persoane  care-şi  exercită  dreptul  la  libertatea  de  exprimare  poate  fi  considerată 
compatibilă  cu  prevederile  articolului  10  al  Convenţiei  “...  doar  în  circumstanţe  excepţionale,  anume  în  cazul  încălcării  grave  a  altor  drepturi 
fundamentale ...” (a se vedea, mutatis mutandis, cauza «Cumpǎnǎ şi Mazǎre versus România» [GC], nr. 33348/96, § 115, CEDO 2004 XI). În cauza dată, 
instanţele de judecată nu s-au referit la vreuna din aceste circumstanţe excepţionale şi nici nu au stabilit dacă prejudiciul cauzat lui I.M. era atât de mare încât 
a fost necesar de a-l condamna pe reclamant la cinci zile de privaţiune de libertate.

Curtea consideră că prin condamnarea sumară a reclamantului fără a încerca să verifice  circumstanţele cauzei şi omiterea examinării contextului în care 
reclamantul ar fi făcut aceste declaraţii, precum şi în lipsa oricărei analize a necesităţii de a-l priva de libertate pe reclamant, organele jurisdicţionale naţionale 
nu au probat existenţa unei “necesităţi sociale imperative” ce ar justifica imixtiunea în drepturile reclamantului la libertatea de exprimare.

Astfel, în cazul dat au fost încălcate prevederile articolului 10 al Convenţiei.

La început

Financial Times ltd şi alţii   conta    Regatului Unit    

(Cererea nr.  821/03)

ÎN CAUZA PRIVIND SCURGEREA INFORMAŢIILOR CE SE CONŢINEAU ÎN DOCUMENTUL CU PRIVIRE LA PRELUAREA 
PROPUNERII A PREVALAT DREPTUL LA PROTECŢIA SURSELOR JURNALISTICE

Unanim

Încălcarea prevederilor articolului 10 (dreptul la libertatea de exprimare)
 al Convenţiei Europene a Drepturilor Omului 

Faptele principale 

9

http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=859859&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&tabl
file:///D:\My Documents\W docs\Buletin legislativ\33\BULETIN nr. 33_ro.doc#_top#_top


Centrul pentru Jurnalism Independent

Reclamanţi în cauza dată sunt patru ziare şi o agenţie de noutăţi: Financial Times Ltd; Independent News & Media Ltd; Guardian Newspapers Ltd; 
Times Newspapers Ltd; şi  Reuters Group plc. 

Cauza ţine de plângerea reclamanţilor că au fost obligaţi să divulge companiei “Interbrew” – companie Belgiană de producere a berii – conţinutul unor 
documente,  fapt ce putea duce la identificarea surselor jurnalistice  care au stat  la  originea scurgerii  în presă a informaţiei  cu privire  la preluarea unei 
propuneri.  

La 27 noiembrie 2001, un ziarist al “Financial Times” (“FT”) a primit o copie a unui  document de la X., în care se vorbea despre posibila preluare de 
către compania “Interbrew” a propunerii pentru “South African Breweries” (“SAB”). În acea zi ziaristul de la FT a telefonat la compania “Goldman Sachs”, 
consilierii băncii de investiţii a companiei “Interbrew”, să le spună că a primit informaţia ce se conţinea în acest document şi intenţiona să o publice. Articolul 
a fost publicat în jurul orei 10 pe web-site-ul FT şi, cu referire la informaţia ce a ajuns în presa, se spunea că compania “Interbrew” zămislea un complot  
contra companiei SAB.

Ziarele Times, Reuters, The Guardian şi The Independent, la fel referindu-se la  informaţiile din documentul care a ajuns pe mâna presei, precum şi la 
posibila propunere, au publicat o serie de articole în aceeaşi zi şi în zilele următoare. Ca urmare a declaraţiilor făcute pentru presă de către reprezentanţii 
companiei “Interbrew”, ei au continuat să raporteze asupra acestui subiect, adăugând că posibil conţinutul acestor documente a fost distorsionat. 

Impactul mediatizării acţiunilor de piaţă deţinute de către companiile “Interbrew” şi SAB a fost semnificativ: şi anume acţiunile companiei SAB în 
vânzare au ajuns să coste de la mai puţin de 2 milioane la mai mult de 44 milioane timp de două zile. 

Compania “Kroll”, consultanţii companiei “Interbrew” în aspectele de risc şi securitate au încercat să-l identifice pe X, însă fără succes.

Urmare a sfatului companiei “Kroll” precum că accesul la originalele documentelor deţinute de către ziarişti ar putea fi de ajutor considerabil pentru 
efectuarea investigaţiei, în decembrie 2001 compania “Interbrew” a întreprins proceduri contra reclamanţilor la Curtea Supremă. Această instanţă a dispus în 
favoarea companiei “Interbrew” şi a obligat reclamanţii să dezvăluie conţinutul documentelor în cauză. În special, a fost stabilit că X. intenţionat a transmis 
acest amestec mortal de informaţii confidenţiale şi false, cu consecinţe serioase pentru integritatea pieţei acţiunilor şi că dezvăluirea conţinutului acestui 
document corespundea unei necesităţi imperative a justiţiei de prevenire a crimei.

Instanţa de apel a menţinut această hotărâre. A fost stabilit că interesul public de a proteja sursa acestor informaţii nu era suficient pentru a prevala 
asupra interesului publicului de a-i oferi companiei “Interbrew” posibilitatea să-şi facă dreptate, contra acestei surse, punctul crucial fiind anume scopul 
evident al lui X. de a “prejudicia fie pentru a obţine profit sau din ciudă…”.

10



Centrul pentru Jurnalism Independent

În iulie 2002, Camera Lorzilor a respins cererea reclamanţilor de reexaminare a cauzei. Până în prezent, reclamanţii nu au prezentat documentele în 
cauză, iar hotărârea instanţei de judecată cu privire la divulgarea informaţiei încă nu a fost executată. 

Plângeri

Invocând  prevederile  articolului  10  (dreptul  la  libertatea  de  exprimare)  şi  ale  articolului  8  (dreptul  la  respectul  vieţii  private  şi  de  familie  şi  a 
corespondenţei), reclamanţii se plângeau de ordonanţa instanţei de judecată conform căreia ei au fost obligaţi să dezvăluie conţinutul documentelor obţinute, 
fapt ce ar putea duce la identificarea surselor jurnalistice. Reclamanţii la fel se plângeau şi de lipsa de echitate a procedurilor civile prin care compania 
“Interbrew” a cerut de la sursa informaţiei care a ajuns să fie dezvăluită în presă compensarea prejudiciului cauzat şi a încercat să prevină alte scurgeri de 
informaţie, în lipsa respectării prevederilor articolului 6 § 1 (dreptul la un proces echitabil).

Articolul 10 

Ordonanţa judecătorească de divulgare a informaţiei,  emisă contra reclamanţilor a  constituit  o imixtiune în dreptul lor la libertatea de exprimare. 
Această imixtiune,  autorizată în virtutea unuia din principiile  common law (principiul Norwich Pharmacal,  conform căruia o persoană, în lipsa oricărei 
vinovăţii din partea sa, fiind implicată în fărădelegile altora aşa încât contribuie la acestea, este obligată să o ajute pe persoana care a fost prejudiciată, prin 
oferirea tuturor informaţiilor şi divulgarea identităţii răufăcătorilor) şi secţiei 10 a Contempt of Court Act din 1981, prin care era “prevăzută de lege” şi 
urmărea scopul legitim de a proteja drepturile altor persoane şi prevenirea divulgării informaţiei obţinute cu titlu de confidenţialitate. 

Curtea, în primul rând, consideră că presupusa intenţie dăunătoare a lui X şi dubiile privind autenticitatea informaţiei în cauză nu erau factori importanţi  
în cazul reclamanţilor,  întrucât nici  unul din aceştia nu a fost confirmat în măsură suficientă în cadrul derulării  procedurilor juridice întreprinse contra 
reclamanţilor. 

Mai mult ca atât, deşi compania “Interbrew” a fost din timp prevenită precum că articolul din FT va conţine informaţii de ordin comercial prin ipoteză 
confidenţiale şi sensibile, ea nu i-a cerut instanţei de judecată să interzică această publicare. Adiţional, emiterea unei ordonanţe de divulgare a informaţiilor în 
scopul prevenirii următoarelor scurgeri ar putea fi justificată doar în cazul unor circumstanţe excepţionale, în care nu ar fi posibil de a întreprinde măsuri 
alternative, rezonabile şi mai puţin agresive, pentru a divulga sursele. Totuşi, deşi “Kroll” nu a putut să-l identifice pe X., se pare, reieşind din hotărârile de 
judecată emise de către organele jurisdicţionale naţionale, că probele prezentate de către compania “Interbrew” nu ofereau detalii  suficiente referitor la 
cererile efectuate. Într-adevăr, concluziile la care a ajuns Curtea de Apel, conform cărora compania “Kroll” a făcut tot posibilul la acel moment pentru a 
descoperi sursa, erau bazate pe presupuneri.

11



Centrul pentru Jurnalism Independent

Menţionând efectul descurajator produs asupra jurnaliştilor, care au fost obligaţi să ofere ajutor în identificarea surselor anonime, Curtea a stabilit că 
interesele companiei “Interbrew” în eliminarea, prin intermediul procedurilor întreprinse contra lui X, a pericolului de prejudiciere prin diseminarea ulterioară 
a informaţiilor confidenţiale şi de compensare a  prejudiciului cauzat prin încălcările anterioare de divulgare a informaţiilor confidenţiale nu erau suficiente 
pentru a prevala asupra interesului publicului de a proteja sursele jurnalistice. În concluzie, Curtea a dispus că în cazul dat au fost încălcate prevederile 
articolului 10.

Alte articole  

Reieşind  din cele  constatate,  Curtea  consideră  că  nu este  necesar  de a  purcede  la  examinarea  separată  a  plângerilor  reclamanţilor,  întemeiate  pe 
dispoziţiile articolelor 6 § 1 şi 8.

Articolul 41 (dreptul la satisfacţie echitabilă) 

Aplicând prevederile articolului 41 (dreptul la satisfacţie echitabilă) al Convenţiei, Curtea le-a alocat reclamanţilor 160,000 Euro cu titlu de costuri şi 
cheltuieli.  

La început

Hotărârea Curţii Europene a Drepturilor Omului pe cauza

Ieremeiov   versus   România (nr. 1)   
(cererea nr.  75300/01)

Ieremeiov   versus   România (nr. 2)   
(cererea nr. 4637/02)

Jurnalistul a acţionat cu bună-credinţă atunci când i-a criticat pe cei doi funcţionari publici

În ambele cazuri:
Încălcarea prevederilor articolului 10 (dreptul la libertatea de exprimare), încălcarea dispoziţiilor articolului 6 § 1 (dreptul la un proces echitabil) ale 

Convenţiei Europene a Drepturilor Omului.  

12

http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=858594&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&tabl
http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=858595&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&tabl
file:///D:\My Documents\W docs\Buletin legislativ\33\BULETIN nr. 33_ro.doc#_top#_top


Centrul pentru Jurnalism Independent

Faptele principale

Reclamantul, Laurian Ieremeiov, este un cetăţean al României, născut în anul 1967,  domiciliat la Timişoara (România) şi a fost ziarist la “Ziua de 
Vest”. 

Cele două cauze ale d-lui Ieremeiov se referă la două seturi de proceduri penale întreprinse contra sa privind învinuirile de defăimare ca urmare a 
publicării în iunie 2000 a articolelor pe care el le scrisese. În primul articol el îl acuza pe Doctorul P., şeful Serviciului Sănătăţii Publice din Timiş de hărţuire  
sexuală a unei subalterne; iar în al doilea articol era vorba despre zvonurile precum că primarul de Buziaş ar fi colaborat cu Securitatea. 

În ambele cauze prima instanţă de judecată i-a dat reclamantului câştig de cauză privind învinuirile de defăimare însă ulterior aceste hotărâri au fost 
casate şi fondul cauzelor a fost reexaminat. Astfel, reclamantul a fost obligat să achite o amendă contravenţională în mărime de 500,000 lei româneşti (ROL) 
– ceea ce constituia 116 EURO – în primul caz şi 1,000,000 ROL – sumă ce echivala cu 233 EURO – în al doilea caz. Ulterior reclamantul a fost obligat să 
compenseze prejudiciul moral (în total 25,000,000 ROL în ambele cazuri – ceea ce constituia 5,822 EURO). În special, instanţa de judecată a stabilit că 
reclamantul a dorit intenţionat să-l ponegrească pe Dr. P. prin publicarea fotografiei acestuia într-un articol în care era vorba despre un “scandal în medicină” 
şi “şantaj sexual şi hărţuire”. La fel, organele jurisdicţionale naţionale au stabilit că reclamantul a avut aceeaşi intenţie referitor la primarul de Buziaş, atunci 
când afirmase despre presupusa lui colaborare cu Securitatea şi că primarul, sub supraveghere, avea şi un dosar respectiv.  

Reclamantului  i  s-a  propus  să-şi  susţină  poziţia  în  faţa  instanţei  înainte  de finisarea  audierilor  judiciare  în  ambele  cauze,  însă,  nu i  s-a  oferit  şi 
posibilitatea propriu-zisă de a prezenta probele şi nici timpul necesar pentru a-şi pregăti şi prezenta apărarea. 

Hotărârea Curţii

Articolul 6 § 1

Curtea, în primul rând, a stabilit că deşi sancţiunile aplicate reclamantului în cele două cauze de defăimare – amenzi administrative – nu erau grele, ele, 
totuşi, se echivalau cu o condamnare penală în sensul Convenţiei. Mai mult ca atât, acel fapt că reclamantul a putut să se adreseze instanţelor de judecată 
înainte de finisarea audierilor judiciare nu poate fi egalat cu dreptul său la apărare în cadrul unui proces de judecată. Într-adevăr, lipsa audierii personale a 
reclamantului cu greu poate fi ajustată cerinţelor asigurării unui proces echitabil în asemenea cazuri în care instanţele de judecată urmau să examineze şi 
latura subiectivă a presupusei încălcări, adică, intenţia reclamantului de a ponegri persoanele în cauză. Respectiv, Curtea a conchis că prin casarea hotărârilor 
emise de către primele instanţe şi reexaminarea fondului cauzei reclamantului, fără de a-i audia probele şi de a-i permite să se apere, organele jurisdicţionale 

13



Centrul pentru Jurnalism Independent

româneşti nu au respectat cerinţele asigurării unui proces echitabil. Respectiv, Curtea a dispus în unanimitate că în ambele cazuri au fost încălcate prevederile 
articolului 6 § 1.

Articolul 10

Părţile sunt de acord că hotărârile adoptate de către instanţele de judecată în cauză reprezentau o imixtiune în dreptul reclamantului la libertatea de 
exprimare. Această imixtiune era “prevăzută de lege” (articolul 206 al Codului penal şi articolele 998-999 Cod civil) şi urmărea un scop legitim, anume 
protecţia drepturilor şi reputaţiei altor persoane. 

Curtea, în primul rând, a stabilit că articolele în cauză, ce se refereau la două persoane  publice, puneau în discuţie comportamentul indecent faţă de un 
subaltern şi zvonurile despre  colaborarea cu poliţia politică a regimului comunist – chestiuni ce trezeau îngrijorarea publicului. Ţinând cont de contextul şi 
seriozitatea acestor afirmaţii, respectiv, aceste articole contribuiau la dezbaterile de interes pentru public.

Mai mult ca atât, existau fapte ce susţineau spusele reclamantului: subalterna a declarat în judecată că l-a acuzat pe Doctorul P.; şi, doi martori care au 
spus în faţa instanţei de judecată că i-au oferit reclamantului informaţii despre colaborarea primarului cu serviciile de securitate.

Mai mult ca atât, pe lângă faptul că Curtea nu a atribuit vreo importanţă argumentului invocat de către reprezentanţii Guvernului precum că reclamantul, 
atunci când a scris ambele articole, a acţionat cu rea credinţă – întrucât procedurile întreprinse nu făceau faţă cerinţelor de asigurare a unui proces echitabil – 
în ambele cauze nu exista vreun indice care ar vorbi despre faptul că reclamantul ar fi încercat intenţionat să-l ponegrească pe Doctorul P. sau pe primarul de 
Buziaş.

În concluzie, deşi sancţiunile aplicate şi compensarea prejudiciului pe care urma să-l plătească reclamantul erau moderate, Curtea a stabilit că autorităţile 
României  nu au furnizat  argumente suficiente  şi relevante,  în niciuna din cele două cauze,  în vederea justificării  imixtiunii  în dreptul reclamantului la 
libertatea de exprimare. Respectiv, această imixtiune nu era “necesară într-o societate democratică” şi Curtea a dispus în unanimitate, în ambele cazuri, 
încălcarea prevederilor articolului 10.

Articolul 41 (dreptul la satisfacţie echitabilă)

Curtea i-a alocat reclamantului în total în ambele cauze 6,000 EURO cu titlu de prejudiciu moral şi 5,200 EURO cu titlu de costuri şi cheltuieli.

La început

14



Centrul pentru Jurnalism Independent

Hotărârea Curţii Europene a Drepturilor Omului pe cauza

Karsai versus Ungaria  

(cererea nr. 5380/07)

Încălcarea dreptului istoricului la libertatea de exprimare prin obligarea să publice rectificările, ceea ce a constituit nerespectarea prevederilor articolului 
10 (dreptul la libertatea de exprimare) a Convenţiei Europene a Drepturilor Omului.

Faptele principale

Reclamantul, László Karsai, este un istoric maghiar şi profesor universitar, născut în anul  1950 şi domiciliat la Budapesta. În 2004, în Ungaria, se 
discuta aprig ridicarea unui monument ce l-ar comemora pe fostul prim-ministru Pál Teleki, care a colaborat cu Germania nazistă şi a fost implicat în 
adoptarea legislaţiei anti-semite. Dl. Karsai a publicat un articol în care a criticat presa de dreapta, inclusiv şi autorul B.T., pentru că slăveau rolul acestui 
politician, precum şi pentru declaraţiile anti-semite pe care le făceau.  

B.T. a depus contra reclamantului o acţiune civilă, spunând că reputaţia sa a fost lezată printr-un pasaj din articolul în cauză care putea să se refere şi la 
el şi conţinea expresia  “masacrarea evreilor”. Instanţa de judecată regională nu i-a dat câştig de cauză, stabilind, în esenţă, că această afirmaţie nu se referea 
însuşi la B.T., ci la presa de dreapta ca atare. Ulterior însă Curtea de Apel a reexaminat această hotărâre şi a dispus că afirmaţia în cauză putea fi privită ca 
având referinţă la B.T. şi că reclamantul nu a putut proba veridicitatea acesteia. Instanţa de judecată a obligat reclamantul să publice din banii săi o rectificare 
şi să achite costurile de asistenţă juridică. În iunie 2006 Curtea Supremă a menţinut decizia emisă de către Curtea de Apel.  

Plângerea

Reclamantul se plângea de faptul că hotărârile instanţelor jurisdicţionale maghiare i-au încălcat dreptul la libertatea de exprimare garantat prin normele 
articolului 10 al Convenţiei. În special, el a menţionat că obligaţia de a publica rectificarea sus-menţionată reprezenta o sancţiune disproporţionat de severă, 
punând în joc credibilitatea sa ca istoric.  

Hotărârea Curţii

15

http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=858957&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&tabl


Centrul pentru Jurnalism Independent

Curtea nu a găsit vreun motiv să adopte o hotărâre ce ar fi în contradicţie cu cea, prin care organele jurisdicţionale ale Ungariei au stabilit că afirmaţia 
din articolul reclamantului, cu privire la presa de dreapta în general, ar putea la fel să se refere indirect şi la B.T. şi respectiv, că i-ar fi putut leza reputaţia. 

Cu toate acestea, spre deosebire de organele jurisdicţionale naţionale, Curtea nu este de părerea că litigiul ţine de o declaraţie de fapte ca atare, evaluare 
ce ar  limita  protecţia  garantată  de normele articolului  10.  În articolul  său reclamantul  a spus că scuzele unui politician cu convingeri  anti-semite  bine 
cunoscute echivalau cu participarea la procesul ce se petrecea în presa de extremă de dreapta privind trivializarea politicilor rasiste.

Curtea menţionează că reclamantul a scris acest articol în cadrul dezbaterilor ce prezentau interes sporit pentru public - împăcarea Ungariei cu trecutul 
său totalitar. Respectiv, Curtea consideră că această publicaţie merita un nivel sporit de protecţie oferit presei pentru exercitarea funcţiilor sale într-o societate 
democratică. Curtea la fel a menţionat că B.T., fiind autorul unor articole pe larg vehiculate în presa cotidiană de popularitate ca parte a dezbaterilor s-a expus 
de bunăvoie criticilor din partea publicului. În acest context, chiar criticile dure exprimate în mod direct ar fi beneficiat de protecţia normelor articolului 10 al 
Convenţiei, în timp ce dezacordul reclamantului cu opiniile exprimate de către B.T. a fost formulat doar la modul indirect. 

În ceea ce priveşte natura şi severitatea sancţiunii, Curtea consideră că, deşi reclamantul urma să fie tras la răspundere mai degrabă conform prevederilor 
legislaţiei civile şi nu celei penale, obligaţia de a publica rectificarea i-a afectat credibilitatea profesională ca istoric şi respectiv putea produce efect de 
intimidare.

 
Curtea a conchis că organele jurisdicţionale naţionale nu au stabilit în mod convingător că protejarea reputaţiei unui participant la dezbaterile publice era 

mai importantă decât dreptul reclamantului la libertatea de exprimare şi interesul general de promovare a acestei libertăţi în cazul unor chestiuni de interes 
pentru public. Respectiv, a fost admisă încălcarea prevederilor articolului 10. 

Aplicând dispoziţiile articolului 41 (dreptul la satisfacţie echitabilă) ale Convenţiei, Curtea i-a alocat reclamantului 4,000 Euro cu titlu de prejudiciu 
moral.  

La început

16

file:///D:\My Documents\W docs\Buletin legislativ\33\BULETIN nr. 33_ro.doc#_top#_top


Centrul pentru Jurnalism Independent

Acte normative

D E C I Z I E
cu privire la Concursul pentru suplinirea funcţiilor de membru al Consiliului

de Observatori al IPNA Compania “Teleradio-Moldova”, anunţat
prin Decizia CCA nr.94 din 7 octombrie 2009

nr. 108  din  06.11.2009

Monitorul Oficial nr.163-164/752a din 13.11.2009

* * *
La concursul nominalizat s-au înscris 8 solicitanţi.

În conformitate cu prevederile art.56-59 ale Codului audiovizualului nr.260-XVI din 27.07.2006 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr.131 din 
18.08.2006), Deciziei CCA nr.94 din 7 octombrie 2009, examinării actelor depuse, dezbaterilor publice şi în temeiul rezultatelor votării deschise, Consiliul 
Coordonator al Audiovizualului 

DECIDE:
Art.1. Pentru suplinirea funcţiilor de membru al Consiliului de Observatori al IPNA Compania “Teleradio-Moldova” se declară învingători:
1. LOZINSCHI-HADEI Raisa 
2. GROSU Alexandru
 
Art.2. Lista candidaturilor respective (două persoane) se propune Parlamentului Republicii Moldova pentru numirea în funcţia de membru al CO al IPNA 
Compania “Teleradio-Moldova” (o persoană).

 

17



Centrul pentru Jurnalism Independent

D E C I Z I E
cu privire la anunţarea concursului pentru suplinirea

funcţiei de membru al Consiliului de Observatori
al IPNA Compania “Teleradio-Moldova”

nr. 109  din  06.11.2009

Monitorul Oficial nr.163-164/752b din 13.11.2009

* * *
Potrivit scrisorii nr.C.O.-9/70 din 03.11.2009 a Consiliului de Observatori al IPNA Compania “Teleradio-Moldova” vis-a-vis de expirarea mandatelor a doi 
membri ai CO al IPNA Compania “Teleradio-Moldova”, scrisorii CEM-9 nr.48 din 30.10.2009 a Comisiei cultură, educaţie, cercetare, tineret, sport şi mass-
media a Parlamentului Republicii Moldova şi conform prevederilor art.56-59 ale Codului audiovizualului nr.260-XVI din 27.07.2006, Consiliul Coordonator 
al Audiovizualului 

DECIDE: 

Art.1. Se anunţă concursul pentru suplinirea a 5 (cinci) funcţii de membru al Consiliului de Observatori al Instituţiei Publice Naţionale a Audiovizualului 
Compania “Teleradio-Moldova” (condiţiile se anexează).
 
Art.2. Prezenta decizie se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova şi se plasează pe pagina web a Consiliului Coordonator al Audiovizualului.
 
Art.3. Controlul asupra executării prezentei decizii îl exercită Secretarul Consiliului Coordonator al Audiovizualului.
 
 
Anexă 

18



Centrul pentru Jurnalism Independent

 
CONCURS
pentru suplinirea funcţiei de membru al Consiliului de
Observatori al IPNA Compania “Teleradio-Moldova”
 
Actele pentru concurs se recepţionează timp de 15 zile din momentul publicării anunţului în Monitorul Oficial al Republicii Moldova. Dacă ultima zi a 
termenului este o zi de duminică, de sîmbătă sau o zi de odihnă, în conformitate cu legea în vigoare, termenul expiră în următoarea zi lucrătoare. 
La funcţia de membru al Consiliului de Observatori este în drept să candideze persoana care: 
a) este cetăţean al Republicii Moldova; 
b) are studii superioare în unul din următoarele domenii: cultură, artă, cinematografie, jurnalism, drept, gestiunea financiară şi gestiunea întreprinderii 
comerciale, relaţii cu publicul, relaţii internaţionale, domeniul academic, mass-media, inginerie; 
c) cunoaşte limba de stat a Republicii Moldova; 
d) nu are antecedente penale. 
Funcţia de membru al Consiliului de Observatori este incompatibilă cu: 
a) statutul de parlamentar, de membru al Guvernului, de membru al CCA; 
b) calitatea de deţinător, direct sau indirect, de acţiuni sau părţi ale fondului statutar al societăţilor comerciale cu activităţi în domenii în care s-ar afla în 
conflict de interese cu calitatea de membru al Consiliului de Observatori; 
c) statutul de salariat al instituţiei publice a audiovizualului sau al altui post de radio ori televiziune; 
d) calitatea de membru de partid. 
Candidaţii vor depune la sediul CCA (str. Vlaicu Pârcălab, 46, Chişinău) un dosar de participare la concurs care va cuprinde Curriculum Vitae şi o fotografie 
3×4 (relaţii la tel.: 277430, 277582). 
Criteriile de selecţie a candidatului pentru funcţia de membru al Consiliului de Observatori al instituţiei publice a audiovizualului: 
- experienţă de muncă de cel puţin 5 ani în domeniul din care provine; 
- profesionalism; 
- corectitudine.
 __________
Consiliul Coordonator al Audiovizualului
Decizie nr.109 din 06.11.2009 cu privire la anunţarea concursului pentru suplinirea funcţiei de membru al Consiliului de Observatori al IPNA Compania 
“Teleradio-Moldova” //Monitorul Oficial 163-164/752b, 13.11.2009

19



Centrul pentru Jurnalism Independent

D E C I Z I E
cu privire la asigurarea pluralismului de opinii în cadrul

serviciilor de programe ale unor posturi TV

nr. 110  din  06.11.2009

Monitorul Oficial nr.171-172/792 din 27.11.2009

* * *

În temeiul art.37 (1), (3) al Codului audiovizualului nr.260-XVI din 27.02.2006, în perioada lunilor septembrie – octombrie curent au fost monitorizate 
principalele buletine informative ale posturilor de televiziune “NIT”, “N 4”, “TV 7”, “Moldova 1” şi “Pro TV”, în scopul verificării corespunderii acestora 
prevederilor art.7 (1), (2) şi (4) lit.b), c) al Codului audiovizualului, conform căruia radiodifuzorii au obligaţia de a acorda timp de antenă egal partidelor şi 

formaţiunilor politice, fără a favoriza pe cineva anume; de a respecta în cadrul emisiunilor informative principiile echilibrului social-politic; pentru asigurarea 
echidistanţei şi obiectivităţii în buletinele informative, de a plasa fiecare ştire astfel încît să nu fie deformat sensul realităţii prin tertipuri de montaj, 

comentarii, mod de formulare sau titluri şi de a respecta principiul de informare din mai multe surse în cazul subiectelor ce vizează situaţii de conflict.

În ultima perioadă la CCA a parvenit un şir de sesizări, declaraţii şi petiţii colective din partea consumatorilor de programe privind pluralismul de opinii în 
cadrul emisiunilor informative, prezentarea unilaterală a evenimentelor şi realităţilor din Republica Moldova, precum şi atitudinea părtinitoare a unor 
radiodifuzori faţă de reprezentanţii anumitor formaţiuni politice. 

Ca rezultat al monitorizării asigurării pluralismului de opinii în subiectele din cadrul emisiunilor informative, difuzate în perioada de referinţă de către 
radiodifuzorii menţionaţi, s-au constatat următoarele. 

Postul public de televiziune “Moldova 1” (monitorizat la 13, 22, 26,27,28,29 octombrie 2009) 

20



Centrul pentru Jurnalism Independent

Ediţia programului informativ “Mesager” din 27 octombrie curent a conţinut un subiect (21:14) despre hotărîrea Curţii Constituţionale privind sesizarea 
PCRM cu referinţă la termenul intrării în acţiune a interimatului funcţiei de preşedinte al Republicii Moldova. În cadrul reportajului a fost expus doar 
comentariul juristului PCRM, fără prezentarea opiniei oponenţilor; 

- În aceeaşi ediţie a “Mesager”-ului a fost inclus un subiect (21:21) despre depunerea de către PCRM la Curtea Constituţională a unei sesizări prin care se 
contestă decizia Parlamentului de a permite cumulul funcţiei de ministru cu cea de deputat pe un termen de 6 luni. În cadrul reportajului a fost expusă doar 
poziţia PCRM, nu şi cea a oponenţilor, acţiunile cărora au fost contestate. 

Deşi, statistic, principiul pluralismului de opinii în unele subiecte din cadrul programului informativ “Mesager” pare a fi respectat, însă prin plasarea 
replicilor reprezentanţilor PCRM, care contestă poziţiile celorlalţi oponenţi, la încheierea alocuţiunilor, pune opiniile acestora într-o poziţie dominantă şi lasă 
impresia că postul public de televiziune favorizează un anumit partid politic. 

Postul de televiziune “NIT” (monitorizat în perioada 11-18 septembrie 2009) 

În cadrul “Curier”-ului din 11 septembrie curent a fost difuzat un subiect despre asfaltarea drumului către blocul în care locuieşte dl M.Ghimpu prefaţat de 
următorul text: “La doar cîteva zile după ce a fost numit preşedinte al Parlamentului, M.Ghimpu îşi toarnă un covor de asfalt în faţa blocului cu bani din 
bugetul capitalei. Asta în timp ce autorităţile municipale se plîng că nu au finanţe pentru reparaţia trotuarelor şi a străzilor din interiorul cartierelor”. În cadrul 
subiectului, nu se prezintă poziţia celui vizat în reportaj; 

- “Curier”-ul din 15 septembrie curent a conţinut un subiect despre şedinţa Consiliului municipal Chişinău. Chiar din start, tratarea evenimentului s-a făcut în 
detrimentul fracţiunilor liberale şi al primarului de Chişinău. Din textul prezentatorilor: “Formaţiunile liberale şi-au consolidat poziţiile şi votează tot ce le 
iese în cale. Azi au majorat preţurile la călătoriile în transportul public şi au dublat preţul la apă. Fracţiunea comuniştilor a fost exclusă din procesul de luare a 
deciziilor, iar consilierii din fracţiunile minoritare au fost alungaţi din comisiile de lucru la indicaţia primarului D.Chirtoacă, care a fost acuzat de uzurpare a 
puterii”. În aceeaşi manieră a fost realizat şi subiectul propriu-zis, care a conţinut următoarele comentarii ale prezentatorului: “Într-o manieră specifică 
Alianţei pentru Integrare Europeană, primarul general împreună cu majoritatea liberală i-au alungat pe reprezentanţii mai multor fracţiuni din comisiile de 
specialitate...”. Lipseşte opinia oponenţilor. 

- “Curier”-ul din 16 septembrie curent: “Întruniţi ieri în şedinţă, liberalii s-au gîndit că nu le prea ajung bani. Ca să rezolve problema, autorităţile au decis să 
se înfrupte din buzunarul cetăţenilor. Lăcomia a fost atît de mare, încît au majorat 3 tarife într-o singură zi”) şi a continuat cu interviuri în stradă (de ex. 05:56 
- “Фашисты oни. Пенсию срезали, транспoрт срезали, льгoты срезали… как немцы уничтoжали, так и нас будут уничтoжать”; 06:25 – “Киртoка 
делает сам чтo хoчет. Надo егo тут же, как не справившегoся сo свoей дoлжнoстью, oтстранить”). În cadrul aceluiaşi subiect este prezentată opinia 

21



Centrul pentru Jurnalism Independent

reprezentantului PCRM, în persoana consilierului V.Pavlov, care apare în rol de apărător al intereselor populaţiei, fără a fi expusă şi poziţia altor consilieri 
municipali. 

- Subiectul despre noua organigramă a Guvernului, difuzat în cadrul “Curieir”-ului din 17 septembrie curent, a fost realizat reieşind din opinia 
reprezentanţilor PCRM. Cu referire la lichidarea Ministerului Administraţiei Publice, realizatorul comentează după cadru (05:01): “Cel mai mult a insistat 
pentru această măsură de lichidare primarul capitalei dl D.Chirtoacă. El s-a bucurat că nu va mai fi supravegheat de nimeni şi va fi liber să administreze pe 
bunul său plac milioanele de lei acumulate în buget”. Urmează opiniile deputaţilor PCRM O.Garizan (05:13) şi V.Guznac (06:01). Şi proiectul de transferare 
a Serviciului Vamal în subordinea Ministerului Finanţelor e tratat, în cadrul aceluiaşi subiect, din punctul de vedere al PCRM (evoluare în cadru a deputatului 
PCRM V.Mişin – 06:40). Subiectul e finalizat prin opinia deputatului PCRM V.Voronin referitor la modificările organigramei Guvernului (08:03): “Ele 
(modificările) nu sînt bazate nici pe logică, nici pe fapte, nici pe argumente... ele conţin numai interese: interese de grup, interese personale care le-au unit 
aiştea toţi într-o alianţă...”. Argumentele oponenţilor, în baza cărora a fost efectuată modificarea organigramei, nu au fost reflectate în subiect. 

- În cadrul aceluiaşi program informativ “Curier” a fost difuzat un subiect despre activitatea fondului umanitar rus “Recunoaştere” în care a fost inclusă 
alocuţiunea deputatului PCRM V.Mişin (26:06, în cadru) care acuză noua guvernare de înrăutăţire a relaţiilor cu Rusia, fără a fi prezentate şi opiniile 
reprezentanţilor puterii. 

Unele subiecte din cadrul programului informativ “Curier” difuzate în perioada de referinţă de postul de televiziune “NIT”, prin detaliile furnizate şi 
metodele de abordare, prin comentariile prezentatorilor, precum şi prin utilizarea tendenţioasă a imaginilor din arhivă şi a replicilor unor actori politici, au 
avut scopul de a denigra imaginea reprezentanţilor unor formaţiuni politice şi de a favoriza opiniile reprezentanţilor altor formaţiuni. 

- Subiectul despre şedinţa Parlamentului din cadrul “Curier”-ului din 11 septembrie curent. Textul realizatorului subiectului a conţinut aprecieri subiective: 

- 31:26 – “AIE atît de iute a dorit să preia toată puterea în stat, încît a provocat unele încălcări juridice la capitolul demisia şefului statului”; 

- 34:47 – “Pentru M.Ghimpu a votat Partidul Democrat în frunte cu M.Lupu care visa cu ochii deschişi la această funcţie”; 

- 35:22 – “Titanul de la Coloniţa”, cum este dezmierdat Ghimpu de unii publicişti, a închis repede şedinţa şi nu a dorit să asculte părerea deputaţilor PCRM”. 

- În cadrul “Curier”-ului din 15 septembrie curent a fost difuzat un reportaj despre contestarea de către Calea Ferată a declaraţiei dlui S.Urechean, conform 
căreia locomotivele CFM sînt evacuate în Transnistria. Textul realizatorului, după cadru: “Ferm convins că va ajunge preşedinte al ţării, a intrat în istoria ţării 
prin mai multe declaraţii ciudate. Urechean a spus că Guvernul ar fi cerut ca moldovenii să fie înmormîntaţi în sicrie de plastic şi nu de lemn... El a spus la o 

22



Centrul pentru Jurnalism Independent

conferinţă că comuniştii ar fi găsit o ştampilă miraculoasă care, aplicată în buletinele de vot, dispare la cîteva ore de pe hîrtie... Reprezentanţii Căilor Ferate îl 
sfătuie pe S.Urechean să nu facă politică acolo unde aceasta nu există şi să-şi concentreze atenţia asupra rezolvării diferendului transnistrean”; 

- Subiectul despre lichidarea Ministerului reintegrării difuzat în cadrul “Curier”-ului din 17 septembrie curent. Respectiva decizie ar atesta reieşind din 
mesajul textului de introducere al prezentatoarei, că “rezolvarea conflictului transnistrean nu mai este o prioritate pentru guvernare”. Sînt expuse, în cadru, 
opiniile deputaţilor PCRM V.Şova (03:04), V.Ţurcanu (03:24) şi E.Muşuc (03:47), dar nu şi poziţia oponenţilor; 

- În cadrul subiectului din acelaşi program informativ, informaţia despre intenţia AIE de a anula prevederea legislativă care interzice unor funcţionari publici 
să deţină dublă cetăţenie a fost expusă, în vorbire directă, opinia deputatului PCRM Iu.Muntean (09:13). În acelaşi timp, secvenţa din alocuţiunea primarului 
de Chişinău, dl D.Chirtoacă, cu referinţă la dna S.Popa a fost prefaţată de text după cadru: “Ca de obicei, acesta (D.Chirtoacă) a atacat membrii PCRM 
afirmînd că aceştia deţin cetăţenie străină”. Replica membrei PCRM, S.Popa (09:56) a conţinut critică dură la adresa dlui Chirtoacă: “...Plecînd din Consiliul 
municipal am gîndit că o să scap de dumneavoastră odată şi pentru totdeauna. D-stră vorbiţi aberaţii nu numai de la tribuna Consiliului municipal, dar şi de la 
tribuna Parlamentului. Mai bine aţi explica în plin plen al Parlamentului cum aţi reuşit timp de 2 ani să majoraţi toate tarifele posibile şi imposibile...” 

În rezultatul monitorizării programelor informative ale postului de televiziune “NIT” difuzate în perioada 11-18 septembrie curent, au fost atestate derogări 
de la prevederile art.7 (1) (“În spiritul respectării libertăţilor şi a drepturilor fundamentale ale omului, prin transmisia şi retransmisia serviciilor de programe 
se realizează şi se asigură pluralismul politic şi social...”), art.7 (2) (“Acordînd timpi de antenă unui partid sau unei mişcări politice pentru propagarea 
poziţiilor acestora, radiodifuzorul trebuie să ofere, de asemenea, în cadrul aceluiaşi gen de programe şi la aceeaşi oră, timpi de antenă altor partide şi mişcări 
politice fără tergiversări neîntemeiate şi fără a favoriza un partid anume, indiferent de procentajul reprezentării sale parlamentare”), art.7 (4) b) (să nu fie 
deformat sensul realităţii prin tertipuri de montaj, comentarii, mod de formulare sau titluri), c) (“în cazul subiectelor ce vizează situaţii de conflict, să se 
respecte principiul de informare din mai multe surse”), art.10 (1) (în Republica Moldova, dreptul la informare completă, obiectivă şi veridică, dreptul la 
libera exprimare a opiniilor şi dreptul la libera comunicare a informaţiilor prin intermediul mijloacelor de radiodifuziune şi televiziune sînt garantate de lege) 
ale Codului audiovizualului nr.260-XVI din 27.07.2006. 

Postul de televiziune “N 4” (monitorizat în perioada 11-18 septembrie 2009) 

În cadrul “Obiectiv”-ului din 11 septembrie curent a fost difuzat un reportaj în care Vladimir Voronin a adus la cunoştinţa Parlamentului decizia de a 
demisiona din funcţia de preşedinte al Republicii Moldova. În cadrul mesajului televizat, dumnealui a criticat oponenţii politici pentru “incapacitatea de a 
propune societăţii un program pozitiv, că aceştia au făcut alianţă doar în baza emoţiilor negării şi denigrării totale a propriei ţări şi doar în scopul repartizării 
funcţiilor în stat”. În cadrul reportajului nu a fost reflectată poziţia oponenţilor.

23



Centrul pentru Jurnalism Independent

- În reportajul difuzat de postul de televiziune “N 4” la 16 septembrie curent, editorialistul ziarului “Moldova Suverană”, Mihai Conţiu, a declarat că “Primele 
acţiuni politice ale guvernării liberal-democrate din Parlament şi din cadrul Consiliul municipal Chişinău reprezintă o sinucidere politică. Majorarea tarifelor 
(apă, transport) ar putea conduce la proteste stradale care s-ar sfîrşi cu alegeri anticipate... bătrînilor nu li se vor plăti pensii... studenţilor burse..., iar fosta 
conducere (PCRM) a căutat mereu resurse bugetare pentru bursele studenţilor, pensiile invalizilor şi bătrînilor. În cadrul reportajului, nu a fost prezentă a 
doua sursă. 

- Programul informativ “Obiectiv” din 17 septembrie curent conţinea informaţia: “PCRM cheamă cetăţenii ţării să opună rezistenţă faţă de acţiunile inumane 
ale noii guvernări. Devine clar că în cele mai apropiate zile experimentul chişinăuian va fi aplicat asupra întregii ţări, devine clar că această guvernare este 
capabilă să existe, să conducă şi să funcţioneze doar pe baza jefuirii sociale, lichidării programelor de asistenţă şi susţinere, pe baza golirii buzunarelor 
simplilor cetăţeni ai Moldovei. Nu mai este loc de dubii că în Moldova se creează un regim de guvernare antidemocratic şi antipopular, care distruge orice 
perspectivă pentru continuarea dezvoltării economice, politice şi sociale stabile”. În reportaj nu a fost reflectată poziţia celor supuşi criticii. 

În perioada de referinţă postul de televiziune “N 4” a difuzat reportaje în care, prin comentariile prezentatorilor şi utilizarea tendenţioasă a imaginilor şi a 
replicilor au fost favorizate anumite formaţiuni politice şi s-au adus acuzaţii denigratoare reprezentanţilor altor formaţiuni. 

De exemplu, în programul informativ “Obiectiv” din 16 septembrie curent a fost difuzat un reportaj în care autorul a intervievat în stradă cîţiva cetăţeni vis-a-
vis de acţiunile reprezentanţilor AIE: “Liberalii fac doar rău şi că sînt o putere satanească, banditească, hoţească şi bolnavi mental.” O altă persoană 
intervievată a afirmat că “acţiunile liberalilor nu sînt altceva decît “genocidul poporului”. A lipsit replica partidelor criticate. 

Lipsa diversităţii de opinii, dezechilibrul în asigurarea pluralismului politic, atitudini subiective şi lipsă de echidistanţă în cadrul emisiunilor informative ale 
posturilor de televiziune “NIT” şi “N 4” au fost atestate şi în rapoartele de monitorizare ale unor experţi independenţi naţionali şi internaţionali, potrivit 
cărora subiectele difuzate conţineau informaţii controversate şi distorsionate, nu se face o distincţie clară între opinie şi fapte, fiind prezentă o atitudine 
părtinitoare faţă de anumiţi actori politici, fapt ce contravine legislaţiei în vigoare. 

Postul de televiziune “TV 7” (monitorizat în perioada 11-18 septembrie 2009) 

În cadrul “Cotidian”-ului din 18 septembrie curent a fost difuzat un subiect despre o întrunire a fermierilor şi specialiştilor din domeniul agriculturii. Valeriu 
Rusu, director executiv, (Agenţia “Habitat”) a declarat că “agricultura a rămas văduvă din cauza că ea nu are nici o susţinere din partea statului pentru cei 
care într-adevăr sînt fermieri şi ţărani care vor să se dezvolte. Însă este susţinere care se numeşte interes de grupuri”. În cadrul reportajului a lipsit opinia 
reprezentanţilor Ministerului Agriculturii, ale altor specialişti în domeniu. 

24



Centrul pentru Jurnalism Independent

Programele informative ale postului de televiziune “TV 7” difuzate în această perioadă nu au conţinut reportaje care ar fi favorizat anumiţi actori politici. În 
general, postul de televiziune “TV 7” asigură pluralismul politico-social în cadrul programelor informative. 

Postul de televiziune “PRO TV Chişinău” (monitorizat în perioada 12-16 octombrie 2009) 

Monitorizarea programelor informative ale postului de televiziune “Pro TV Chişinău”, difuzate în perioada de referinţă, a confirmat că este asigurat 
pluralismul politico-social în cadrul programelor informative. 

În temeiul celor expuse, în conformitate cu art.37, 38, 40 ale Codului audiovizualului nr.260-XVI din 27.07.2006, Statutul CCA, aprobat prin Hotărîrea 
Parlamentului Republicii Moldova nr.433-XVI din 28.12.2006, Regulamentul cu privire la procedura şi condiţiile de eliberare a licenţelor de emisie şi 
autorizaţiilor de retransmisie, Consiliul Coordonator al Audiovizualului

DECIDE:

Art.1. Pentru derogări repetate de la prevederile art.7 (1), (2) şi (4) lit.b), c) şi art.10 (1), (2) al Codului audiovizualului, în conformitate cu art.38 (2), lit.f) şi 
art.38 (3) din Codul audiovizualului, ÎM “Noile Idei Televizate” SRL, titularul licenţei de emisie pentru postul de televiziune “NIT”, i se aplică sancţiune 
administrativă sub formă de amendă în mărime de 5400 lei. 

 

Art.2. În conformitate cu prevederile Deciziei CCA nr.96 din 17.10.2008, postul de televiziune “NIT” va comunica publicului motivele şi obiectul sancţiunii. 

 

Art.3. Conducerea postului de televiziune “NIT” va prezenta, în termen de 15 zile din momentul publicării prezentei Decizii în Monitorul Oficial al 
Republicii Moldova, un raport despre măsurile luate în vederea lichidării încălcărilor comise. 

 

Art.4. Postului public de televiziune “Moldova 1” i se recomandă să respecte cu stricteţe prevederile Codului audiovizualului privind asigurarea echilibrului 
şi pluralismului politico-social. 

25



Centrul pentru Jurnalism Independent

 

Art.5. Direcţia monitorizare va efectua un control repetat privind asigurarea echilibrului şi pluralismului politico-social în cadrul serviciilor de programe ale 
posturilor de televiziune N 4 şi TV 7. 

 

Art.6. Prezenta Decizie se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova şi pe pagina web a CCA. 

 __________
Consiliul Coordonator al Audiovizualului
Decizie nr.110 din 06.11.2009 cu privire la asigurarea pluralismului de opinii în cadrul serviciilor de programe ale unor posturi TV //Monitorul Oficial 171-172/792, 27.11.2009

D E C I Z I E
cu privire la eliberarea licenţei de emisie prin satelit
pentru posturile de televiziune “Fishing & Hunting

Premium Channel” şi “TV Publika”

nr. 111  din  06.11.2009

Monitorul Oficial nr.171-172/793 din 27.11.2009

* * *
Întreprinderea “Vînzări Inteligente” SRL din mun.Chişinău a solicitat eliberarea licenţei de emisie prin satelit pentru postul de televiziune “Fishing & 
Hunting Premium Channel”. 

26



Centrul pentru Jurnalism Independent

Întreprinderea “Ştiri Media Grup” SRL din mun.Chişinău a solicitat eliberarea licenţei de emisie prin satelit pentru postul de televiziune “TV Publika”. 
În temeiul art.2 a), 4 (5) şi 23 (2) ale Codului audiovizualului nr.260-XVI din 27.07.2006, art.18-20 ale Regulamentului cu privire la procedura şi condiţiile 
de eliberare a licenţelor de emisie şi a autorizaţiilor de retransmisie, Consiliul Coordonator al Audiovizualului 

DECIDE: 

Art.1. Se eliberează licenţa de emisie întreprinderii “Vînzări Inteligente” SRL din mun.Chişinău (director Stanciu P.) pentru postul de televiziune “Fishing & 
Hunting Premium Channel” cu emisie prin satelit, coordonate: satelitul Thor III, care este plasat la 0,8° West, frecvenţa de emisie (uplink) – 17,30-18,10 
GHz, frecvenţa de recepţie (downlink) – 11,70-12,50 GHz, polarizare H, FEC 7/8, SR 28000. 
 
Art.2. Se aprobă Concepţia generală a serviciului de programe a postului de televiziune prin satelit “Fishing & Hunting Premium Channel”. 
 
Art.3. Se eliberează licenţa de emisie întreprinderii “Ştiri Media Grup” SRL din mun.Chişinău (director Ţîra D.) pentru postul de televiziune “TV Publika” cu 
emisie prin satelit, coordonate: satelitul Amos 3 , care este plasat la 4,0° West, lăţime de banda 4,5 MHz, frecvenţa de emisie (uplink) – 14,23675 GHz, 
polarizare V, frecvenţa de recepţie (downlink) – 11,18675 GHz, polarizare H. 
 
Art.4. Se aprobă Concepţia generală a serviciului de programe a postului de televiziune prin satelit “TV Publika”. 
 
Art.5. Prezenta decizie se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova şi pe pagina web a CCA. 
 
Art.6. Controlul asupra executării prezentei decizii îl exercită Direcţia expertiză şi licenţiere. 
__________
Consiliul Coordonator al Audiovizualului
Decizie nr.111 din 06.11.2009 cu privire la eliberarea licenţei de emisie prin satelit pentru posturile de televiziune “Fishing & Hunting Premium Channel” şi 
“TV Publika” //Monitorul Oficial 171-172/793, 27.11.2009

27



Centrul pentru Jurnalism Independent

D E C I Z I E
cu privire la serviciile de programe difuzate de canalul

TV “Сoвершеннo секретнo” (Federaţia Rusă)

nr. 112  din  06.11.2009

Monitorul Oficial nr.171-172/794 din 27.11.2009

* * *
Prin Decizia nr.93 din 17 octombrie 2008 Consiliul Coordonator al Audiovizualului a sistat retransmisia pe teritoriul Republicii Moldova a canalului de 
televiziune “Сoвершеннo секретнo” din Federaţia Rusă pe motiv că serviciile de programe difuzate de acesta au încălcat prevederile art.6 (2) din Codul 
audiovizualului şi art.7 (1) lit.b) şi art.7 (2) din Convenţia europeană cu privire la televiziunea transfrontalieră. 

Recent la CCA s-a adresat un consumator de programe cu solicitarea de a reexamina decizia nominalizată şi de a restabili difuzarea serviciului de programe 
al canalului televizat “Сoвершеннo секретнo” pe teritoriul Republicii Moldova. 

În procesul dezbaterilor publice reprezentantul canalului “Сoвершеннo секретнo” a menţionat că în ultimul timp numărul scenelor de violenţă cu intensitate 
emoţională negativă difuzate de canalul TV nominalizat, substanţial, s-a micşorat şi că, în mare parte, prevederile art.6 (2) din Codul audiovizualului şi art.7 
(1) lit.b) şi art.7 (2) din Convenţia europeană cu privire la televiziunea transfrontalieră se respectă. 

În temeiul celor constatate, potrivit prevederilor Codului audiovizualului nr.260-XVI din 27.07.2006, Consiliul Coordonator al Audiovizualului 

DECIDE: 

Art.1. Se abrogă Decizia CCA nr.93 din 17 octombrie 2008. 
 
Art.2. Prezenta decizie se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova şi se plasează pe pagina web a CCA. 
 
Art.3. Controlul asupra executării prezentei decizii îl exercită Direcţia monitorizare şi Direcţia expertiză şi licenţiere. 
__________
Consiliul Coordonator al Audiovizualului

28



Centrul pentru Jurnalism Independent

Decizie nr.112 din 06.11.2009 cu privire la serviciile de programe difuzate de canalul TV “Soverşenno secretno” (Federaţia Rusă) //Monitorul Oficial 171-
172/794, 27.11.2009

D E C I Z I E
cu privire la reperfectarea Autorizaţiei de retransmisie

pentru studioul TV prin cablu “Veb”

nr. 113  din  06.11.2009

Monitorul Oficial nr.171-172/795 din 27.11.2009

* * *
S.C.“Veb-TV” SRL, fondatoarea studioului TV prin cablu “Veb”, solicită, repetat, reperfectarea Autorizaţiei de retransmisie seria AB, nr.000059 din 
26.11.2008 prin schimbarea adresei juridice din MD 2028, str. Asachi Gheorghe, 62/5, ap.1B, mun.Chişinău, în MD 2075, str. Sadoveanu Mihail, 28, ap.351, 
mun.Chişinău. Întreprinderea nominalizată mai informează CCA despre schimbarea componenţei fondatorilor şi a denumirii studioului din “Veb” în 
“Megapolis”. La cerere a fost anexată Declaraţia Informativă, eliberată de ANRCETI care autorizează tehnic utilizarea reţelelor de comunicaţii electronice. 
În conformitate cu prevederile art.39-41 ale Codului audiovizualului nr.260-XVI din 27.07.2006, Statutului CCA, Regulamentului cu privire la procedura şi 
condiţiile de eliberare a licenţelor de emisie şi a autorizaţiilor de retransmisie, aprobate prin Hotărîrea Parlamentului Republicii Moldova nr.433-XVI din 
28.12.2006 şi în temeiul actelor prezentate de către întreprinderea nominalizată, Consiliul Coordonator al Audiovizualului 

DECIDE: 

Art.1. Se reperfectează Autorizaţia de retransmisie (cu eliberarea unui formular nou) seria AB, nr.000059 din 26.11.2008, eliberată S.C.“Veb-TV” SRL 
pentru studioul TV prin cablu “Veb”, prin schimbarea adresei juridice din MD-2028, str. Asachi Gheorghe, 62/5, ap.1B, mun.Chişinău, în MD-2075, str. 
Sadoveanu Mihail, 28, ap.351, mun.Chişinău, şi a denumirii studioului din “Veb” în “Megapolis”.

29



Centrul pentru Jurnalism Independent

 
Art.2. Autorizaţia de retransmisie seria AB, nr.000059 din 26.11.2008 a S.C. “Veb-TV” SRL se declară nevalabilă, modificările respective se introduc în 
Registrul de licenţiere.
 
Art.3. Pentru reperfectarea actelor S.C. “Veb-TV” SRL va achita taxa în valoare de 250 lei.
 
Art.4. Controlul asupra executării prezentei decizii îl exercită Direcţia expertiză şi licenţiere.
__________
Consiliul Coordonator al Audiovizualului
Decizie nr.113 din 06.11.2009 cu privire la reperfectarea Autorizaţiei de retransmisie pentru studioul TV prin cablu “Veb” //Monitorul Oficial 171-172/795, 
27.11.2009

D E C I Z I E
cu privire la serviciile de programe difuzate de canalul TV “Шансoн”

nr. 114  din  06.11.2009

Monitorul Oficial nr.171-172/796 din 27.11.2009

* * *
La 2 octombrie curent la Consiliul Coordonator al Audiovizualului a parvenit o sesizare din partea unui cetăţean privind serviciile de programe ale canalului 
de televiziune “Шансoн”, retransmis de mai mulţi distribuitori de servicii din Republica Moldova. Conform sesizării, canalul “Шансoн”, programul căruia 
este constituit din emisiuni şi video-clipuri ale interpreţilor de muzică în stil “shanson”, difuzează materiale cu un conţinut indecent, limbaj licenţios, care 
instigă la ură pe criteriu de naţionalitate. Petiţionarul a făcut referinţă la video-clipul contecului “Бoгиня”, “Вези меня, извoзчик” şi “Пoхoрoны Абрама” 
(interpret А.Нoвикoв). 

30



Centrul pentru Jurnalism Independent

În conformitate cu prevederile art.37 (1) din Codul audiovizualului, la 6 şi 8 octombrie curent, a fost monitorizat serviciul de programe al canalului 
“Шансoн”, retransmis de studioul TV prin cablu “Sun TV” din mun.Chişinău. Rezultatele au atestat că serviciul de programe al canalului “Шансoн” conţine 
subiecte (video-clipuri, spoturi publicitare) care contravin prevederilorart.7 (1), lit.b (“Toate elementele serviciilor de programe, prin prezentarea lor şi 
conţinutul lor, trebuie să respecte demnitatea fiinţei umane şi drepturile fundamentale ale semenilor. În particular, ele nu trebuie... să pună în valoare 
violenţa...”, precum şi prevederilor art.7 (2) din Convenţia Europeană cu privire la Televiziunea Transfrontalieră (“Elementele serviciilor de programe care 
sînt susceptibile de a aduce prejudicii dezvoltării fizice, psihice şi morale a copiilor sau adolescenţilor nu trebuie să fie transmise atunci cînd aceştia sînt 
susceptibili, din cauza orarului de transmisiune şi de recepţie, de a le privi”), art.6 (1) (“este interzisă difuzarea de programe care conţin orice formă de 
incitare la ură pe considerente de rasă, religie, naţionalitate, sex”) şi art.6 (2) din Codul audiovizualului (“Este interzisă difuzarea de programe care pot afecta 
grav dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor, în special programele care conţin pornografie, violenţă exagerată sau limbaj licenţios”): 
- Textul contecului “Вези меня, извoзчик” (08.10.09, orele 06:38 şi 16:22): “Oй, плеснуть бы в харю / этoму жиду / чтo в кoньяк мешает / всякую 
бурду. Был бы друг Карпуха / oн бы тoчнo смoг / да нынче, бляхя-муха / oн мoтает срoк”; 

- Textul contecului “Эх, Маруся” (08.10.09, ora 07:11): “Эх, Маруся, любoвь-кoпейка, жизнь-грoш / идёшь прямёхoнькo на нoж…Эх, Маруся, видать 
не лoвишь ты мышей / зазря ты сдала кoрешей. Эх, Маруся, свoё oттянем, разoрвём / зачем связалась с мусoркoм?”; 

- Textul contecului “Кoлыбельная киллера” (08.10.09, ora 14:09): “Баю-баюшки, бай, бай / в дверь стучится триллер / спи, сынoк, не забывай / чтo 
твoй папа киллер. Пистoлетик пoд бoчoк / и спoкoйнoй нoчи / пусть и серенький вoлчoк / мы егo замoчим… Баю-баюшки, спи, мoй ненаглядный / 
пoдрастешь и я куплю ствoл семизарядный.… Будут тачки, дoм, семья / бабки черным налoм / в oбщем, будешь, как и я / прoфессиoналoм”; 
- Clipul video al contecului “Бoгиня” (14:02:27) este indecent, în special prin utilizarea abundentă a imaginilor ce reprezintă o femeie dezbrăcîndu-se, cu 
inserarea unor gros-planuri vulgare; 

- Emisiunea “Скoрая пoмoщь для мужчин” (06.10.09 ora 10:43, 08.10.09, orele 10:28 şi 13:14), în special, rubrica “Сексуальные рекoрды”. Exemplu de 
text: “Oдна из любoвниц рассказывала, чтo 32-сантиментрoвый пoлoвoй член старца (n.n.: e vorba de Gr.Rasputin) прoстo излучал активнoсть”. 
În conformitate cu prevederile art.29 (2) din Codul audiovizualului, “Titularul autorizaţiei de retransmisie a unui serviciu de programe pe teritoriul Republicii 
Moldova care nu ţine de jurisdicţia statelor-membre ale Uniunii Europene sau statelor-membre ale Convenţiei europene privind televiziunea transfrontalieră 
este responsabil de corespunderea conţinutului programului retransmis cerinţelor Codului”. 

În temeiul celor constatate şi în conformitate cu art.37, 38, 40 ale Codului audiovizualului nr.260-XVI din 27.07.2006, Statutul CCA, Regulamentul cu 
privire la procedura şi condiţiile de eliberare a licenţelor de emisie şi a autorizaţiilor de retransmisie, aprobate prin Hotărîrea Parlamentului Republicii 
Moldova nr.433-XVI din 28.12.2006, Consiliul Coordonator al Audiovizualului 

31



Centrul pentru Jurnalism Independent

DECIDE: 

Art.1. Retransmisia serviciului de programe al canalului TV “Шансoн” pe teritoriul Republicii Moldova poate fi efectuat de către distribuitorii de servicii 
doar în regim codificat.
 
Art.2. Prezenta decizie se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova şi pe pagina web a CCA.
 
Art.3. Controlul asupra executării prezentei decizii oi revine Direcţiei monitorizare şi Direcţiei expertiză şi licenţiere ale Consiliului Coordonator al 
Audiovizualului. 
 __________
Consiliul Coordonator al Audiovizualului
Decizie nr.114 din 06.11.2009 cu privire la serviciile de programe difuzate de canalul TV “Şanson” //Monitorul Oficial 171-172/796, 27.11.2009

D E C I Z I E
cu privire la cererile prealabile ale S.C. “Brandson”

SRL şi S.C. “PROVIDEO” SRL

nr. 115  din  06.11.2009

Monitorul Oficial nr.171-172/797 din 27.11.2009

* * *
S.C. “Brandson” SRL a solicitat “anularea actului administrativ prin care s-a admis participarea la concursul, anunţat prin Decizia nr.75 din 02.09.2009, a 
concurentului “Umor FM” S.R.L. cu conceptul postului de radio “Umor Fm”; interdicţia privind participarea la concursuri a concurenţilor care încalcă 

32



Centrul pentru Jurnalism Independent

dreptul exclusiv al petiţionarei la marca “Umor Fm”; anularea art.23 al Deciziei CCA nr.97 din 13.10.2009 prin care a fost amînat concursul din 27.10.2009 
la 8 frecvenţe radio, solicitate de “Umor FM” SRL. 

De menţionat că în procesul examinării Cererii prealabile S.C. “Brandson” SRL s-a constatat că nu există nici un “act administrativ prin care s-a admis 
participarea la concursul, anunţat prin Decizia nr.75 din 02.09.2009, a concurentului “Umor FM” S.R.L. cu conceptul postului de radio “Umor Fm”; 
concursul pentru utilizarea frecvenţelor nu 8, ci 9) prevăzute în art.23 al Deciziei CCA nr.97 din 13.10.2009 a fost anulat prin Decizia CCA nr.98 din 
26.10.2009. 

S.C. “PROVIDEO” SRL a solicitat să fie anulat art.2 din Decizia CCA nr.87 din 1.10.2009 ca fiind ilegale. 
În rezultatul examinării cererilor, actelor prezentate de către întreprinderile nominalizate, în temeiul art.39-41 din Codul audiovizualului nr.260-XVI din 
27.07.2006, Statutului CCA, Regulamentului cu privire la procedura şi condiţiile de eliberare a licenţelor de emisie şi a autorizaţiilor de retransmisie, 
aprobate prin Hotărîrea Parlamentului Republicii Moldova nr.433-XVI din 28.12.2006, Consiliul Coordonator al Audiovizualului 

DECIDE: 

Art.1. Cererea S.C. “Brandson” SRL se respinge ca fiind nefondată.
 
Art.2. Cererea S.C. “PROVIDEO” SRL se respinge ca fiind nefondată.
 
Art.3. Prezenta decizie se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova şi pe pagina web a CCA.
__________
Consiliul Coordonator al Audiovizualului
Decizie nr.115 din 06.11.2009 cu privire la cererile prealabile ale S.C. “Brandson” SRL şi S.C. “PROVIDEO” SRL //Monitorul Oficial 171-172/797, 
27.11.2009

33



Centrul pentru Jurnalism Independent

D E C I Z I E
cu privire la activitatea posturilor de radio

“Ploaia de argint” şi “City FM”

nr. 116  din  06.11.2009

Monitorul Oficial nr.171-172/798 din 27.11.2009

* * *
La 22 septembrie curent, la Consiliul Coordonator al Audiovizualului a parvenit o sesizare din partea unui consumator de programe din mun.Bălţi cu referire 
la derogările de la prevederile Codului audiovizualului şi a deciziilor CCA, comise de postul de radio “Ploaia de argint” (frecvenţele 90,0 MHz – Bălţi, 107,9 
MHz – Chişinău). În special, petiţionarul a accentuat că postul de radio refuză să difuzeze muzică autohtonă în volum de 30% şi că difuzează emisiuni 
preponderent în limba rusă. 

În temeiul art.37 (1), (3) al Codului audiovizualului nr.260-XVI din 27.02.2006, monitorizarea serviciului de programe al postului de radio “Ploaia de argint” 
a fost efectuată pe frecvenţa 107,9 FM – Chişinău, cu începere din 15 septembrie curent (12:00) pe parcursul a 24 de ore. Rezultatele monitorizării au atestat 
următoarele: 

- În conformitate cu prevederea art.19 (10) din Codul audiovizualului, “Radiodifuzorii prin al căror intermediu se face publicitate produselor farmaceutice şi 
tratamentelor medicale ce nu necesită prescripţie medicală vor include în mesajul publicitar recomandarea de a se adresa medicului sau farmacistului în cazul 
manifestării de reacţii adverse”. Derogări de la această prevedere s-au produs în spoturile publicitare pentru produsele “Terbizil” (15.09.09 – 12:50:38, 
15:38:05 , 16:49:58; 16.09.09 – 08:36:31) şi “Troxivazin” (15.09.09 – 13:35:39, 18:32:49 (15.09.09); 16.09.09 – 11:34:23).
 
- În spotul promoţional al emisiunii “Аптечка” (15.09.09 – 18:10:24, 19:33:34 (15.09.09); 16.09.09 – 09:12:08, 11:11:37) a fost introdusă, fără delimitare, 
publicitate medicamentului “Terbizil”, derogare de la prevederea art.21 (1) Codul audiovizualului (“Publicitatea şi teleshoppingul se difuzează grupat, fiind 
uşor de identificat prin marcaje corespunzătoare şi fiind separate de alte părţi ale serviciului de programe prin semnale optice şi acustice”). În acelaşi spot a 
fost încălcată şi prevederea art.19 (10) al Codului privind necesitatea plasării recomandării de adresare medicului sau farmacistului în cazul manifestării de 
reacţii adverse. 

- Art.20 (1) lit.c) din Codul audiovizualului stipulează că emisiunile sponsorizate trebuie “să nu încurajeze achiziţionarea sau închirierea produselor ori a 
serviciilor sponsorului ... decît prin intermediul clipurilor publicitare”. Respectiva prevedere a fost încălcată (16.09.09 – 11:13:58; 11:26:46, 11:37:55, 
11:45:52, 11:47:35, 11:55:17) prin publicitate ilicită clinicii “Sancos”, sponsor al emisiunii “Primum vivere”. În spoturile promoţionale ale aceleiaşi emisiuni 

34



Centrul pentru Jurnalism Independent

(15.09.09 – 14:31:51, 18:09:32, 19:09:57 (15.09.09); 16.09.09 – 10:37:22) a fost introdusă, fără delimitare, publicitate clinicii “Sancos”, derogare de la 
prevederea art.21 (1) din Codul audiovizualului. 

- S-au produs următoarele derogări de la grila de programe: 
- Nu a fost realizată ediţia de ştiri de la 07:00; 
- Au lipsit rubricile meteo şi curs valutar de la începutul orelor de emisie 21:00-22:00 (15.09.09) şi 09:00-10:00 (16.09.09). 
- Art.1 al Deciziei CCA nr.51 din 12.04.2007 stabileşte că ponderea minimă a creaţiilor muzicale autohtone trebuie să constituie, în serviciile de programe 
radio, nu mai puţin de 30% din volumul total al emisiei muzicale. Secvenţa de programe monitorizată a rezervat muzicii autohtone 16,17% (2 ore 44 min. 29 
sec. din 16 ore 53 min. 55 sec.). 

La 15 octombrie 2009, la CCA a parvenit o sesizare din partea unui consumator de programe din mun.Bălţi cu referire la încălcarea Codului audiovizualului 
de către postul de radio “City FM” (frecvenţele 103,5 MHz – Bălţi şi 89,6 MHz – Chişinău) privind difuzarea emisiunilor în limba de stat. Petiţionarul spune 
că a telefonat de cinci ori la postul “City FM” (în cadrul emisiunii “По вашим заявкам”), dar prezentatorii de fiecare dată au refuzat să vorbească în limba de 
stat, motivînd că postul de radio nu dispune de cadre care vorbesc limba de stat. 

În temeiul art.37 (1), (3) al Codului audiovizualului nr.260-XVI din 27.02.2006, monitorizarea serviciului de programe al postului de radio “City FM” a fost 
efectuată pe frecvenţa 89,6 FM Chişinău, la 23 octombrie curent pe parcursul a 24 de ore, rezultatele monitorizării fiind următoarele: 
Nu au fost realizate următoarele emisiuni şi rubrici prevăzute în Grila de programe a postului: 

- Show-ul de dimineaţă “Înviorarea” (07:00), “Horoscop pozitiv” (07:35, 08:35), “Această zi în istorie”(07:10), “Date meteo” (07:25, 08:24), “Joc interactiv” 
(10:03, 10:47, 11:03, 11:35, 12:03, 12:13, 12:35, 17:03, 17:40, 18:27), “Această zi în istorie” (10:10), “Autodrom” (09:30), “Noutăţi din lumea Show-
business-ului” (11:10, 18:10), “Ştirile din toată lumea” (12:10, 17:30), “Noutăţi din lumea culinăriei” (13:30), “Destinaţii pe meridiane” (16:30, 19:35), 
Ediţia de ştiri de la 20:00, “Capriciu” (20:03); în emisia postului s-a difuzat doar muzică, ştiri, publicitate şi o singură emisiune (“New Mix”), concluzionăm 
că “City FM” nu-şi desfăşoară activitatea în conformitate cu concepţia generală a serviciului de programe, în baza căreia i-a fost eliberată licenţa de emisie, şi 
a comis derogări de la prevederile art.66 (8) al Codului audiovizualului şi pct. 3.1 din Condiţiile la licenţa de emisie AA 073640 din 26.11.08; 

- Art.11 (3) din Codul audiovizualului stabileşte că, începînd cu 1 ianuarie 2007, producţia proprie şi autohtonă cu caracter informativ şi analitic difuzată în 
limba de stat trebuie să constituie nu mai puţin de 70%. “City FM” a realizat în limba de stat doar 52,17% din emisiunile respective (23 min. 46 sec. din 
totalul de 46 min. 26 sec.); 

35



Centrul pentru Jurnalism Independent

- Conform art.1 al Deciziei CCA nr.51 din 12.04.2007, “Ponderea creaţiilor muzicale autohtone ... în serviciile de programe radio va constitui nu mai puţin de 
30% din volumul total al emisiei muzicale, cu distribuire uniformă pe parcursul zilei de emisie”. În serviciul de programe supus monitorizării muzicii 
autohtone i-au revenit 6,31% din totalul emisiei muzicale (1 oră 24 min. 22 sec. din 22 ore 11 min. 03 sec.). 

În temeiul celor constatate şi în conformitate cu art.37, 38, 40 ale Codului audiovizualului nr.260-XVI din 27.07.2006, Statutul CCA, Regulamentul cu 
privire la procedura şi condiţiile de eliberare a licenţelor de emisie şi a autorizaţiilor de retransmisie, aprobate prin Hotărîrea Parlamentului Republicii 
Moldova nr.433-XVI din 28.12.2006, Consiliul Coordonator al Audiovizualului 

DECIDE: 

Art.1. Pentru derogări de la prevederile art.19 (10), 21 (1) ale Codului audiovizualului, nerespectarea Deciziei CCA nr.51 din 12.04.2007 şi pentru derogări 
repetate de la prevederile grilei de emisie şi art.20 (1) lit.c) din Cod (pct.3.1 din condiţiile la licenţa de emisie seria AA nr.014563 din 20.04.2006), în 
conformitate cu art.38 alin.(2), lit.b, h şi alin.(3) din Codul audiovizualului, “Ploaia de argint” SRL (director Mardeasov I.), titularului licenţei de emisie 
pentru postul de radio “Ploaia de Argint” i se aplică sancţiunea sub formă de amendă în sumă de 1800 lei. 
 
Art.2. Pentru derogări de la prevederile art.11 (3) al Codului audiovizualului, nerespectarea Deciziei CCA nr.51 din 12.04.2007 şi a grilei de emisie (pct.3.1 
din condiţiile la Licenţa de emisie seria AA, nr.073640 din 26.11.08), în conformitate cu art.38 alin.(2), lit.b, h şi alin.(3) din Codul audiovizualului, 
întreprinderii “Divaserv Media” SRL (director Ciornîi D.), titularului licenţei de emisie pentru postul de radio “City FM” i se aplică avertizare publică. 
 
Art.3. În conformitate cu prevederile Deciziei CCA nr.96 din 17.10.2008, instituţiile audiovizuale nominalizate vor comunica publicului motivele şi obiectul 
sancţiunii, în formula prezentei decizii. 
 
Art.4. Administratorii instituţiilor audiovizuale nominalizate vor prezenta, în termen de 15 zile, un raport despre măsurile luate în vederea lichidării 
încălcărilor comise. 
 
Art.5. Prezenta decizie se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova şi pe pagina web a CCA. 
 
Art.6. Controlul asupra executării prezentei decizii îl exercită Direcţia monitorizare. 
__________
Consiliul Coordonator al Audiovizualului
Decizie nr.116 din 06.11.2009 cu privire la activitatea posturilor de radio “Ploaia de argint” şi “City FM” //Monitorul Oficial 171-172/798, 27.11.2009

36



Centrul pentru Jurnalism Independent

D E C I Z I E
cu privire la suspendarea acţiunii autorizaţiei de retransmisie

eliberate întreprinderii “Modumteh” SRL în legătură
cu semnarea contractului de locaţiune

nr. 117  din  06.11.2009

Monitorul Oficial nr.171-172/799 din 27.11.2009

* * *
Întreprinderea “Modumteh” SRL din mun.Chişinău a solicitat suspendarea temporară a acţiunii Autorizaţiei de retransmisie seria AB nr.000032 din 
18.01.2008 în legătură cu încheierea Contractului de locaţiune nr.02/06 din 01.06.2009 cu întreprinderea “Marteh Plus” SRL, iar “Marteh Plus” SRL – 
aprobarea noii liste de canale pentru s.Peresecina, r-nul Orhei. 

În temeiul actelor prezentate şi în conformitate cu prevederile Codului audiovizualului nr.260-XVI din 27.07.2006, Codului civil şi ale Deciziei CCA nr.14 
din 12.02.2008, Consiliul Coordonator al Audiovizualului 

DECIDE: 

Art.1. Se suspendă acţiunea Autorizaţiei de retransmisie seria AB nr.000032 din 18.01.2008, eliberată întreprinderii “Modumteh” SRL (director O.Chiriac) 
pentru perioada aflării în relaţii de locaţiune cu “Marteh Plus” SRL şi se modifică, fără eliberarea unui formular nou, Licenţa de emisie seria A MMII 
nr.013418 din 08.02.2005, eliberată întreprinderii “Marteh Plus” SRL, prin includerea în aria sa de emisie a s.Peresecina, r-nul Orhei. 
 

37



Centrul pentru Jurnalism Independent

Art.2. Se aprobă noua listă a canalelor TV retransmise (cu eliberarea unui formular nou, 24 canale) de către studioul TV prin cablu “M-TV” din s.Peresecina, 
r-nul Orhei: Moldova 1, 2 Plus, Minimax, Naţional TV, Favorit TV, Pro TV Chişinău, Euro TV Chişinău, Eurosport, NIT, TVC 21, N 4, TV Dixi, Prime, 
Muzica TV, TV 7, Discovery Channel, Ren TV, TV 1000 Action, NGC, Mnogo TV, India TV, Bravo TV, TV-3 Moldova, RTR Planeta. 
 
Art.3. După expirarea termenului contractului de locaţiune sau rezilierea lui, studioul TV prin cablu revine la statutul juridic anterior. 
 
Art.4. Controlul asupra executării prezentei decizii îl exercită Direcţia expertiză şi licenţiere.
__________
Consiliul Coordonator al Audiovizualului
Decizie nr.117 din 06.11.2009 cu privire la suspendarea acţiunii autorizaţiei de retransmisie eliberate întreprinderii “Modumteh” SRL în legătură cu semnarea 
contractului de locaţiune //Monitorul Oficial 171-172/799, 27.11.2009

D E C I Z I E
cu privire la alocarea mijloacelor din Fondul de susţinere

a radiodifuzorilor pentru achiziţionarea unui copiator

nr. 118  din  06.11.2009

Monitorul Oficial nr.171-172/800 din 27.11.2009

* * *
În conformitate cu prevederile pct.9 şi 11 din Regulamentul privind gestionarea Fondului de susţinere a radiodifuzorilor, aprobat prin Decizia CCA nr.125 
din 04.12.2007, Consiliul Coordonator al Audiovizualului 

DECIDE: 

38



Centrul pentru Jurnalism Independent

Articol unic: Se alocă mijloace financiare necesare din Fondul de susţinere a radiodifuzorilor pentru achiziţionarea unui copiator. 
__________
Consiliul Coordonator al Audiovizualului
Decizie nr.118 din 06.11.2009 cu privire la alocarea mijloacelor din Fondul de susţinere a radiodifuzorilor pentru achiziţionarea unui copiator //Monitorul 
Oficial 171-172/800, 27.11.2009

D E C I Z I E
cu privire la anunţarea concursului pentru utilizarea

frecvenţelor radio şi a canalelor TV

nr. 127  din  27.11.2009

Monitorul Oficial nr.174-176/808 din 04.12.2009

* * *
În temeiul art.23 şi 40 p.j), l) ale Codului audiovizualului nr.260-XVI din 27.07.2006, Statutului CCA, Regulamentului cu privire la procedura şi condiţiile de 
eliberare a licenţelor de emisie şi a autorizaţiilor de retransmisie, Deciziilor CCA nr.83 din 30.09.2008, nr.97 din 13.10.2009, nr.98 din 26.10.2009 şi nr.103 
din 26.10.2009, avizelor Ministerului Dezvoltării Informaţionale nr.01/1529 din 03.07.2008, nr.01/1500 din 08.09.2009, nr.01/40 din 02.10.2009, nr.01/346 
din 19.11.2009 şi nr.01/399 din 27.11.2009, Consiliul Coordonator al Audiovizualului 

DECIDE: 

Art.1. Se anunţă concursul pentru utilizarea frecvenţelor radio, canalelor TV, sistemelor de televiziune MVDS şi MMDS cu următorii parametri: 
 
FRECVENŢE RADIO DISPONIBILIZATE 

39



Centrul pentru Jurnalism Independent

 
Frecvenţele 
radio

P.A.R. 
maximă, 
dBW

Localitatea Reducerea P.A.R. 
grade/dBW

Polarizarea Înălţimea 
efectivă 
maximală a
antenei, m.

107,9 MHz – 31,0 dBW – Chişinău 100 – 120/22,0 dBW
230 – 250/27,0 dBW

Verticală 178

90,00 MHz – 22,0 dBW – Bălţi – Verticală 150
90,90 MHz – 34,5 dBW – Căuşeni – Verticală 238
100,1 MHz – 25,0 dBW – Ungheni – Orizontală 268
102,2 MHz – 23,0 dBW – Soroca 240-260/20,0 dBW Verticală 100
101,2 MHz – 23,0 dBW – Trifeşti – Verticală 271
93,60 MHz – 13,4 dBW – Edineţ – Verticală 170
105,7 MHz – 37,0 dBW – Nisporeni – Orizontală 120

 
FRECVENŢE RADIO DISPONIBILE 
 

Nr. 

d/o

Frecvenţa 
(MHz)

PAR (dBW) Azimuturile 
sectorului 
de reducere PAR 
(grade)/(dBW)

Hef max. 
(m)

Polarizarea
semnalului2

Localitatea

1. 69,86 22,8 50 H Basarabeasca
2. 71,72 22,8 50 H Basarabeasca
3. 71,15 21,4 155 V Bălţi
4. 68,30 28,0 50 V Cahul
5. 104,7 23,0 290 – 310/20,5 dBW 120 H Cahul
6. 104,1 22,0 330 – 90/16,5 dBW 132 V Cărpineni
7. 71,00 25,0 121 H Chişinău
8. 92,10 25,5 100 V Chişinău
9. 98,00 34,0 100 V Comrat

40



Centrul pentru Jurnalism Independent

10. 69,74 27,0 117 V Comrat
11. 71,39 22,0 185 – 195/17,0 dBW 80 V Drochia
12. 104,4 25,0 130 – 160/22,0 dBW 86 V Donduşeni
13. 89,5 36,0 330 – 90/21,5 dBW 120 V Edineţ
14. 71,66 22,8 70 H Leova
15. 90,3 22,6 330 – 10/10,0 dBW 80 V Rezina
16. 106,0 20,0 141 H Rogojeni
17. 68,60 17,0 126 V Talmaza
18. 69,95 23,0 95 V Taraclia
19. 106,6 23,0 180 – 220/14,0 dBW 110 V Făleşti
20. 72,62 20,0 50 H Ungheni
21. 107,3 25,5 150 V Ocniţa

 
Reţeaua nr.I de radiodifuziune, banda UCV-CM (64-74 MHz)* 
 

72,02 MHz – 43,0 dBW – Străşeni RC – 658  Orizontală 450
66,68 MHz – 39,0 dBW – Mîndreştii Noi RC – 155  Orizontală 341
67,37 MHz – 43,0 dBW – Cahul RC-348  180 – 205/31,5 Dbw Orizontală 339
70,31 MHz – 39,0 dBW – Edineţ RC – 114  Orizontală 244
71,24 MHz – 43,0 dBW – Căuşeni RC  Orizontală 238
68,00 MHz – 43,0 dBW – Ungheni RC-783  180 – 240/34,8 dBW Orizontală 397
 
* Frecvenţele sunt gestionate de ÎS “Radiocomunicaţii”.

 
CANALE TV DISPONIBILIZATE 
(Vor fi utilizate pînă la 17 iunie 2015) 
 

Canalele 
TV

P.A.R. 
maximă, 

Localitatea Reducerea P.A.R. 
grade/dBW

Polarizarea Înălţimea 
efectivă 

41



Centrul pentru Jurnalism Independent

dBW maximală a
antenei, m.

21 35,0 dBW Rezina – Orizontală 250
35 35,5 dBW Orhei – Orizontală 200
45 25,5 dBW Şoldăneşti – Orizontală 50
52 19,0 dBW Ustia – Verticală 30
25 23,0 dBW Edineţ 185 – 271/11,0 dBW Verticală 80
38 22,2 dBW Comrat – Verticală 50

 
CANALE TV DISPONIBILE 
 

Nr. Canal PAR (dBW) Azimuturile 
sectorului 
de reducere PAR 
(grade)/(dBW)

Heff max., 
(m)

Polarizarea Localitatea

1. 21 24,8 185 – 195/20,0 dBW 210 V Costeşti
2. 35 24,8 70 V Costeşti
3. 7 11 38 V Coşniţa, Dubăsari
4. 48 20 120 V Floreşti
5. 11 22,6 100 H Grozeşti
6. 37 25,5 50 V Mingir
7. 45 15 97 V Sipoteni
8. 23 21 250 – 170/11,0 dBW 68 V Sturzeni
9. 52 25 45 V Ucrainca
10. 24 1 25 H Valea Perjei
11. 37 1 25 H Valea Perjei
12. 39 1 25 H Valea Perjei
13. 42 1 25 H Valea Perjei
14. 23 12,0 30 V Tvardiţa

42



Centrul pentru Jurnalism Independent

 
SISTEMUL DE TELEVIZIUNE MULTICANALĂ MVDS 
(Cu condiţia utilizării sistemelor digitale) 
 

Localitatea Frecvenţa inferioară, GHz Frecvenţa superioară, GHz
Chişinău 40,5 40,75
Chişinău 42 42,25

 
SISTEMUL DE TELEVIZIUNE MULTICANALĂ MMDS 
(Cu condiţia utilizării sistemelor digitale) 
 

Nr. Localitatea Frecvenţa inferioară, MHz - Frecvenţa superioară, MHz -
1. Nisporeni 2200 2292
2. Chişinău 2200 2292
3. Ceadâr Lunga 2200 2292

 
Art.2. Condiţiile pentru prezentarea dosarelor de participare (nomenclatorul actelor pentru participare la concurs): 
1. Cererea de înscriere la concursul pentru obţinerea licenţei de emisie (conform modelului); 
2. Copia certificatului de înregistrare a întreprinderii, instituţiei, organizaţiei; 
3. Copia recentă (eliberată în decursul ultimelor 3 luni) a extrasului din Registrul de stat al întreprinderilor şi organizaţiilor referitor la administratorul 
întreprinderii, genurile de activitate, fondatorii (asociaţii) şi capitalul social; 
4. Copia autentificată (notar, organ emitent) a statutului întreprinderii solicitante, cu anexarea tuturor modificărilor introduse pe parcurs; 
5. Certificatul privind lipsa sau existenţa restanţelor faţă de bugetul public naţional sau, după caz, contractul de eşalonare a datoriilor; 
6. Concepţia generală a serviciului de programe (conform modelului), inclusiv varianta electronică; 
7. Proiectul editorial al radiodifuzorului: scopurile; sarcinile; caracterizarea şi tematica emisiunilor realizate; conţinutul, durata şi orientarea programelor; 
formatul muzical pentru posturile de radio (genul operelor muzicale preconizate spre difuzare); modul de transmisie (prin unde, prin cablu, prin radioreleu, 
prin satelit etc.); raza de emisie şi auditoriul consumator de programe; 
8. Grila de emisie săptămînală: denumirea emisiunilor, timpul de difuzare, tematica, limba de realizare şi/sau lista canalelor retransmise: denumirea, ţara de 
origine, limba de difuzare; 

43



Centrul pentru Jurnalism Independent

9. Planul de afaceri complet pentru perioada de acoperire a validităţii licenţei de emisie solicitate, informaţia referitoare la alte afaceri în domeniul mass-
mediei, capitalul instituţiei, etapele de realizare a proiectului, sursele de finanţare, organigrama instituţiei şi experienţa solicitantului în domeniul 
audiovizualului, rezultatele investigării interesului populaţiei faţă de proiectul ce urmează să fie realizat; 
10. Actul prealabil de procurare a tehnicii necesare sau de arendă a acesteia, alte date care confirmă potenţialul tehnic al solicitantului; 
11. Declaraţia privind participarea, directă sau indirectă, ori neparticiparea cu capital în fondurile statutare ale altor societăţi din domeniul audiovizualului (în 
procente); 
12. Denumirea radiodifuzorului, datele de identificare (înregistrarea semnalelor sonore ale postului de radio sau grafica siglei studioului TV). 
Notă: 
• Actele se prezintă în limba de stat а Republicii Moldova (culese la calculator) şi se semnează de către administratorul întreprinderii sau persoana 
împuternicită. 
• Materialele incluse în pct.1, 6-12 trebuie să fie semnate, ştampilate, indicîndu-se data perfectării lor. 
• Copiile documentelor stipulate în pct.2, 3 şi 10 se prezintă împreună cu originalul (care, după verificare, se restituie solicitantului). 
• Documentele incluse în pct.1, 6, 7, 8 şi 9 se prezintă împreună cu 10 copii. 
• În temeiul unui singur dosar de participare la concurs, un solicitant poate aplica numai pentru o frecvenţă radio sau canal TV în aceiaşi localitate. 
• Colaboratorul CCA, care recepţionează documentele, înmînează solicitantului recipisa respectivă. 
 
Art.3. Criterii de evaluare a ofertei solicitanţilor de frecvenţe anunţate în concurs de Consiliul Coordonator al Audiovizualului: 
1. Conţinutul dosarelor în conformitate cu prevederile Codului audiovizualului, articol 23, punct 3 
Licenţa de emisie se eliberează de către Consiliul Coordonator al Audiovizualului potrivit următoarelor condiţii: 
a) eliberarea licenţei de emisie va avea ca efect respectarea ulterioară a obiectivelor stabilite de Strategia de acoperire teritorială cu servicii de programe în 
concordanţă cu Planul naţional al frecvenţelor radioelectrice; 
b) eliberarea licenţei de emisie va corespunde principiului de asigurare a pluralismului în domeniul audiovizualului, excluzîndu-se posibilitatea creării 
premiselor pentru instituirea monopolului şi concentrării proprietăţii în domeniul audiovizualului şi în domeniul mass-mediei în genere, ţinîndu-se cont de 
gradul în care radiodifuzorii licenţiaţi existenţi corespund deja acestei cerinţe; 
c) decizia de eliberare a licenţei va fi luată doar ţinîndu-se cont de viabilitatea financiară reală a solicitantului, în măsura în care propunerile acestuia 
corespund posibilităţilor sale financiare; 
d) la eliberarea licenţei de emisie, vor avea prioritate solicitanţii care oferă servicii de programe proprii, autohtone şi opere europene. 
2. Conţinutul dosarelor în conformitate cu Regulamentul cu privire la procedura şi condiţiile de eliberare a licenţelor de emisie şi a autorizaţiilor de 
retransmisie şi Strategia de acoperire a teritoriului naţional cu servicii de programe audiovizuale, adoptată în 2007: 
 

a) Pentru radiodifuziune:
 

44



Centrul pentru Jurnalism Independent

Radiodifuzor Etapa I (anul 2008) Etapa II (anul 2009) Etapa III (anul 2010)
SPP 
(ore/zi)

Inclusiv PI 
ore/zi

SPP 
(ore/zi)

Inclusiv PI 
(ore/zi)

SPP 
(ore/zi)

Inclusiv PI 
(ore/zi)

Naţional 10 6 12 8 14 10
Regional 8 4 10 5 12 6
Local 6 3 8 4 10 5
Filiale locale 2 1 3 1,5 4 2

 
Pentru televiziune:
 
Radiodifuzor Etapa I (anul 2008) Etapa II (anul 2009) Etapa III (anul 2010)

SPP 
ore/zi)

Inclusiv PI 
(ore/zi)

SPP 
(ore/zi)

Inclusiv PI 
(ore/zi)

SPP 
(ore/zi)

Inclusiv PI 
(ore/zi)

Naţional 8 3 10 4 12 5
Regional 5 1 6 1,5 7 2
Local 3 0,5 4 1 5 1,5
Filiale locale 1 0,25 1,5 0,5 2 1

 
b) înfiinţarea filialelor locale ale radiodifuzorilor regionali/naţionali privaţi în zonele geografice locale pentru care nu există noi frecvenţe radioelectrice 
disponibile; 
c) ponderea producţiei audiovizuale europene în volumul total al emisiei; 
d) prioritatea (în procente) a emisiunilor difuzate în limba de stat a Republicii Moldova; 
e) prezenţa în grila de emisie a programelor educaţionale şi artistice, inclusiv pentru copii; 
f) prezenţa specialiştilor licenţiaţi în funcţiile-cheie din organigrama solicitantului; 
g) în cazul existenţei mai multor solicitanţi la obţinerea licenţei, fostul titular poate avea prioritate, în funcţie de: 
- modul de respectare a condiţiilor prevăzute în conţinutul licenţei de emisie pe parcursul termenului de valabilitate a licenţei precedente; 
- volumul investiţiilor alocate în dezvoltarea audiovizualului naţional în perioada precedentă de activitate.
 
Art.4. În procesul implementării televiziunii digitale terestre, în cazul în care utilizarea canalului analogic respectiv va afecta emisia digitală, acesta urmează 
să cedeze în favoarea ultimului.

45



Centrul pentru Jurnalism Independent

 
Art.5. Postul de televiziune “AVM” (fondator – “AVM” SRL), din momentul expirării termenului de valabilitate a licenţei de emisie seria A MMII, 
nr.013402 din 09.11.04, îşi va continua activitatea pînă la eliberarea unei licenţe noi. 
 
Art.6. Postul de televiziune “Bizim Aîdînîc” (fondator – “Bizim Aîdînîc” SRL), din momentul expirării termenului de valabilitate a licenţei de emisie seria A 
MMII, nr.013403 din 09.11.04, îşi va continua activitatea pînă la eliberarea unei licenţe noi. 
 
Art.7. Valabilitatea licenţei de emisie pentru transmisia serviciilor de programe radio este de 7 ani, pentru transmisia serviciilor de programe televizate – pînă 
la 17 iunie 2015; valabilitatea licenţei de emisie pentru retransmisia serviciilor de programe prin sistemele de televiziune MVDS şi MMDS este de 7 ani 
(Codul audiovizualului, art.23, punct 5). 
 
Art.8. Mărimea taxei de stat pentru licenţa de emisie: 2500 lei. 
 
Art.9. Recepţionarea materialelor pentru participarea la concurs şi remedierea neregularităţilor constatate se efectuează pe parcursul a 30 de zile din data 
publicării prezentei Decizii în Monitorul Oficial al Republicii Moldova. În această perioadă, solicitanţii beneficiază de consultaţiile necesare privind 
completarea corectă a dosarelor. 
 
Art.10. Reţelele scoase în concurs se distribuie integral. 
 
Art.11. Ultimul termen de prezentare a materialelor pentru concurs este a 30-a zi din data publicării prezentei decizii în Monitorul Oficial al Republicii 
Moldova. 
 
Art.12. Prezenta decizie se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, pe pagina web a CCA, în alte mijloace de informare în masă. 
 
Art.13. Pe parcursul termenului prevăzut pentru depunerea ofertelor, CCA va da publicităţii concepţia serviciilor de programe propuse şi informaţiile despre 
participanţii la concurs. 
 
Art.14. Controlul asupra executării prezentei decizii îl exercită Direcţia expertiză şi licenţiere, Secretarul CCA.
 
 
 

Anexa nr.2 

46



Centrul pentru Jurnalism Independent

la Decizia CCA 
nr.83 din 30.09.2008
 
CONSILIUL COORDONATOR AL 
AUDIOVIZUALULUI 
MD-2012, mun.Chişinău, str.V.Pârcălab nr.46 
tel.: (022) 27 75 51 
fax.: (022) 27 74 71 

ÎNREGISTRARE C.C.A.

 
ATENŢIE! Formularul se completează cu litere de tipar 
 
CERERE DE ÎNSCRIERE LA CONCURS
 
Către 
CONSILIUL COORDONATOR AL AUDIOVIZUALULUI 
 
Societatea comercială ______________________________________________ solicită, în conformitate cu prevederile 
Codului audiovizualului nr.260-XVI adoptat la 27.07.2006, cu completările şi modificările ulterioare, acordarea licenţei 
de emisie pentru difuzarea serviciului de programe de televiziune/radiodifuziune sonoră cu denumirea 
________________________________________________________________________________________________ 
 
Pentru susţinerea cererii se anexează dosarul de înscriere la concurs/de solicitare licenţă audiovizuală întocmit în 
conformitate cu prevederile Deciziei CCA nr.________ din data ___.___.______.
 

1. Adresa completă a sediului legal al societăţii: _______________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________ 
 Tel.: __________________________  Mobil: __________________________  Fax: __________________________
 
 
2. Certificatul de înregistrare/înmatriculare a societăţii nr.___________________ din data ____. ____. ________ 

47



Centrul pentru Jurnalism Independent

3. Actul constitutiv al societăţii: _____________________________________________________________________
 

4. Numele şi prenumele reprezentatului legal*: ________________________________________________________ 

5. Adresa completă a reprezentantului legal: __________________________________________________________ 
_______________________________________________________________________________________________ 
 Tel.: __________________________  Mobil: __________________________  Fax: __________________________
 
Date tehnice privind difuzarea serviciului de programe 
 
6.** Frecvenţa/ analul solicitat:__ _______ PAR (W) = _______ Hef (m) = _______ Localitatea ________________
_______ PAR (W) = _______ Hef (m) = _______ Localitatea ________________
_______ PAR (W) = _______ Hef (m) = _______ Localitatea ________________
 
Avizul tehnic nr.___________________ din data ____.____. ________ 
 
7. Tipul reţelei de telecomunicaţii: ___________________________________________________________________ 

8. Difuzare asigurată de:________ □ Radiodifuzor________ □ Terţ
 
 
* Se va ataşa delegaţia de împuternicire a reprezentantului legal. 
** Numai pentru difuzare pe cale radioelectrică terestră. 
 
 
Data ______.______.___________
  
Director ______________________ 
(numele, prenumele)

 
 
 
______________________ 
(semnătura)
L.Ş.

 

48



Centrul pentru Jurnalism Independent

VIZA Direcţiei Expertiză şi Licenţiere __________________________________________________________
 
 

Anexa nr.3 
la Decizia CCA 
nr.83 din 30.09.2008
 
CONSILIUL COORDONATOR AL 
AUDIOVIZUALULUI 
MD-2012, mun.Chişinău, str.V.Pârcălab nr.46 
tel.: (022) 27 75 51 
fax.: (022) 27 74 71 
 

ÎNREGISTRARE C.C.A.

ATENŢIE! Formularul se completează cu litere de tipar. Dacă unele spaţii sînt insuficiente, adăugaţi informaţiile pe o 
pagină albă, precizînd rubricile la care se referă! 
 
CONCEPŢIA GENERALĂ A SERVICIULUI DE PROGRAME
 
  
A. Date de identificare solicitant / titular licenţă audiovizuală
 
A.1. Solicitant / Titular licenţă:_____________________________________________________________________
 
A.2. Denumirea serviciului de programe: ___________________________________________________________
 
A.3. Difuzat:  □ Pe cale radioelectrică terestră 
□ Prin intermediul unei reţele de telecomunicaţie 
________________________________________________________________________________________________
 
A.4. Difuzare asigurată de:  □ Radiodifuzor 
□ Terţ 
 

49



Centrul pentru Jurnalism Independent

A.5. Licenţa de emisie: nr.___________________ din data ____. ____. ________
 
A.6. Autorizaţia tehnică de funcţionare 
a reţelei de telecomunicaţii: nr.______________ din data ____. ____. ________
 
  
B. Formatul de principiu şi structura serviciului de programe 
 
B.1. Formatul de principiu:  □ Generalist 
□ Tematic, cu precizarea domeniului:________________________________________
 
B.2. Structura programelor după surse de provenienţă:
 
2.1 Producţie autohtonă
 

_____%

2.2 Producţie proprie
 

_____%

2.3 Producţie retransmisă
 

_____%

- ale unui radiodifuzor aflat sub jurisdicţia Republicii Moldova (cu nominalizarea serviciului de programe) _____%
 
___________________________________________________________________________________________ 
___________________________________________________________________________________________ 
(nominalizarea programelor)
 
- ale unui radiodifuzor aflat sub jurisdicţia altor state (cu nominalizarea serviciului de programe)_____________%
 
___________________________________________________________________________________________
B.3. Opere europene ____ % 
 
B.4. Structura serviciului de programe pe tipuri de programe/emisiuni 
 

50



Centrul pentru Jurnalism Independent

4.1 Programe informative şi analitice¹
 

_____%

4.2 Programe educaţionale şi culturale²
 

_____%

4.3 Filme
 

_____%

4.4 Alte tipuri de programe³
 

_____%

 
B.5. Menţiuni speciale
 
 
 
Notă: 
1 Programe/emisiuni informative şi analitice – care aduc la cunoştinţă publicului evenimentele din actualitatea 
cotidiană: buletine de ştiri, informaţii şi comentarii, comunicate, interviuri, reportaje din ţară şi din străinătate, ştiri 
sportive. Alte programe de informare, axate pe probleme politice – viaţa parlamentară, activitatea partidelor politice, 
probleme economice, ştiinţifice sau sociale – ori pe evenimente speciale, sub formă de dezbatere. 
 
2 Programe educaţionale – sunt destinate în special procesului de instruire, în care elementul pedagogic joacă un rol 
important (programe şcolare, universitare). 
Programe culturale – programe destinate, în principal, stimulării curiozităţii artistice şi/sau intelectuale, reprezentaţii 
culturale, activităţi culturale în sine, programe destinate îmbogăţirii cunoştinţelor publicului (într-un mod nedidactic) în 
diverse domenii ale culturii. 
 
3 Alte tipuri de programe – programe de divertisment, muzicale sau muzical-distractive, spectacole de revistă sau de 
circ, programe sportive (cu excepţia informaţiilor sportive), religioase etc. 
 

Consiliul Coordonator al Audiovizualului
Decizie nr.127 din 27.11.2009 cu privire la anunţarea concursului pentru utilizarea frecvenţelor radio şi a canalelor TV //Monitorul Oficial 174-176/808, 
04.12.2009

51



Centrul pentru Jurnalism Independent

D E C I Z I E
cu privire la Concursul pentru suplinirea funcţiei de membru al Consiliului

de Observatori al IPNA Compania “Teleradio-Moldova”, anunţat
prin Decizia CCA nr.109 din 6 noiembrie 2009

nr. 128  din  04.12.2009

Monitorul Oficial nr.181-183/830a din 11.12.2009

* * *
La concursul nominalizat s-au înscris 32 solicitanţi.
În conformitate cu prevederile art.56-59 ale Codului audiovizualului nr.260-XVI din 27.07.2006 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr.131 din 
18.08.2006), Deciziei CCA nr.109 din 6 noiembrie 2009, examinării actelor depuse, dezbaterilor publice şi în temeiul rezultatelor votării deschise, Consiliul 
Coordonator al Audiovizualului 

DECIDE: 

Art.1. Pentru suplinirea funcţiei de membru al Consiliului de Observatori al IPNA Compania “Teleradio-Moldova” se declară învingători: 
1. ŢÎRA Dumitru 
2. CORCEBAŞ Sergiu 
3. PERU-BALAN Aurelia 
4. MOCANU Alexei 
5. RÎBCA Eugeniu 
6. CUCEREANU Viorica 

52



Centrul pentru Jurnalism Independent

7. TULBURE Alexei 
8. MEŞINĂ-PRODAN Viorica 
9. ŢAPEŞ Vitalie 
10. LUNCĂ Constantin.
 
Art.2. Lista candidaturilor respective (zece persoane) se propune Parlamentului Republicii Moldova pentru numirea în funcţia de membru al CO al IPNA 
Compania “Teleradio-Moldova” (cinci persoane).
__________
Consiliul Coordonator al Audiovizualului
Decizie nr.128 din 04.12.2009 cu privire la Concursul pentru suplinirea funcţiei de membru al Consiliului de Observatori al IPNA Compania “Teleradio-
Moldova”, anunţat prin Decizia CCA nr.109 din 6 noiembrie 2009 //Monitorul Oficial 181-183/830a, 11.12.2009

53


	 Buletinul este disponibil în limbile română şi rusă
	Hotărârea Curţii Europene a Drepturilor Omului pe cauza
	CAUZA “GAVRILOVICI contra REPUBLICII MOLDOVA”

	Hotărârea Curţii Europene a Drepturilor Omului pe cauza
	Hotărârea Curţii Europene a Drepturilor Omului pe cauza
	Karsai versus Ungaria  
	D E C I Z I E
	cu privire la Concursul pentru suplinirea funcţiilor de membru al Consiliului
	de Observatori al IPNA Compania “Teleradio-Moldova”, anunţat
	prin Decizia CCA nr.94 din 7 octombrie 2009
	D E C I Z I E
	cu privire la anunţarea concursului pentru suplinirea
	funcţiei de membru al Consiliului de Observatori
	al IPNA Compania “Teleradio-Moldova”
	D E C I Z I E
	cu privire la asigurarea pluralismului de opinii în cadrul
	serviciilor de programe ale unor posturi TV
	D E C I Z I E
	cu privire la eliberarea licenţei de emisie prin satelit
	pentru posturile de televiziune “Fishing & Hunting
	Premium Channel” şi “TV Publika”
	D E C I Z I E
	cu privire la serviciile de programe difuzate de canalul
	TV “Сoвершеннo секретнo” (Federaţia Rusă)
	D E C I Z I E
	cu privire la reperfectarea Autorizaţiei de retransmisie
	pentru studioul TV prin cablu “Veb”
	D E C I Z I E
	cu privire la serviciile de programe difuzate de canalul TV “Шансoн”
	D E C I Z I E
	cu privire la cererile prealabile ale S.C. “Brandson”
	SRL şi S.C. “PROVIDEO” SRL
	D E C I Z I E
	cu privire la activitatea posturilor de radio
	“Ploaia de argint” şi “City FM”
	D E C I Z I E
	cu privire la suspendarea acţiunii autorizaţiei de retransmisie
	eliberate întreprinderii “Modumteh” SRL în legătură
	cu semnarea contractului de locaţiune
	D E C I Z I E
	cu privire la alocarea mijloacelor din Fondul de susţinere
	a radiodifuzorilor pentru achiziţionarea unui copiator
	D E C I Z I E
	cu privire la anunţarea concursului pentru utilizarea
	frecvenţelor radio şi a canalelor TV
	D E C I Z I E
	cu privire la Concursul pentru suplinirea funcţiei de membru al Consiliului
	de Observatori al IPNA Compania “Teleradio-Moldova”, anunţat
	prin Decizia CCA nr.109 din 6 noiembrie 2009


