
Reflectarea în mass-media a secetei severe 
care a afectat sectorul agricol al Moldovei

Chișinău, 2012

Studiu de caz



 

 

 
Acest studiu este realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul proiectului 
“Monitorizarea presei: studii de caz privind două evenimente importante ale anului 2012: vizita 
cancelarului german, Angela Merkel, în Republica Moldova şi seceta severă care a afectat sectorul 
agricol al Moldovei”. 
 
 
 
 

Autoare  

Valentina Basiul 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
Studiul a fost realizat cu suportul Fundaţiei Est-Europene, din resursele acordate de Agenția Statelor 
Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID) prin intermediul Fundației Eurasia. Opiniile 
exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al Fundației Est-Europene, 
Fundaţiei Eurasia, USAID şi/sau al Guvernului SUA. 
 

 

 

 

 

Chișinău, 2012 



Studiu de caz 2012 

 

1 Centrul pentru Jurnalism Independent  

 

DESCRIERE GENERALĂ 
 
Acest studiu evaluează modul în care mass-media naţională din Republica Moldova a reflectat 
seceta severă care a afectat sectorul agricol. Au fost studiate toate ştirile şi materialele de presă 
publicate sau difuzate în fiecare zi de marţi din lunile de vară (iunie-august). Am urmărit în special 
modul în care instituţiile de presă au acoperit problema, pe dimensiunile: constatări, cauze, 
consecinţe, dar şi soluţii. 
 
Au fost supuse monitorizării relatările difuzate la principalele buletine de ştiri de la cele mai 
importante trei posturi de televiziune (Moldova 1, Prime TV şi Pro TV Chişinău) şi cele mai 
importante trei posturi de radio (Radio Moldova, Europa Liberă şi Vocea Basarabiei). Totodată, au 
fost incluse în studiu trei ziare naţionale (Adevărul Moldova, Moldova Suverană şi Panorama) şi un 
săptămânal regional (Cuvântul, care apare vinerea), dar şi două portaluri de ştiri (unimedia.md şi 
omg.md). În total, în perioada monitorizată au fost difuzate 61 de materiale, dintre care 30 în presa 
scrisă şi cea on-line şi 31 în presa audiovizuală. 
 
 
ANALIZA GENERALĂ A DATELOR 
 
Presa scrisă şi cea on-line 
Frecvenţa şi suprafaţa 
 
Cele patru ziare supuse monitorizării şi cele două portaluri au publicat în total 30 de materiale 
legate de secetă. Cel mai mult spaţiu referitor la acest subiect a rezervat săptămânalul regional 
Cuvântul – 2.917,83 cm2,  urmat de ziarul Panorama – 837,7 cm2 (pentru cele trei materiale 
difuzate). La polul opus s-a clasat cotidianul Adevărul, în care a apărut doar un comentariu pe 
marginea acestei teme şi o menţiune într-o relatare informativă, însumând 282,75 cm2. Dintre 
publicaţiile on-line, omg.md a avut cele mai multe materiale pe această temă (9). 
 
Diagrama 1 şi 2: Spaţiul (în cm2) acordat secetei şi numărul de materiale publicate în perioada 
monitorizată 

282.75 435.89

2917.93

837.7

0

1000

2000

3000

Adevărul Moldova Suverană
Cuvântul Panorama

 
0

2

4

6

8

10
Adevărul

Moldova
Suverană
Cuvântul

Panorama

Unimedia

Omega

 



Studiu de caz 2012 

 

 Centrul pentru Jurnalism Independent 2 

 

Cele mai multe articole publicate de cele şase instituţii supuse monitorizării vizează teme precum 
majorarea TVA pentru produsele agricole de la 8% la 20% (7), „care împreună cu seceta, va pune 
agricultura pe butuci”, dar şi de roada proastă la cereale (7). Tema iminentelor scumpiri a apărut de 
cinci ori, iar lipsa de reacţie a Guvernului de patru ori.  
 
Diagrama 3: Abordarea temelor în presa scrisă şi cea on-line 

0 1 2 3 4 5

Omega

Unimedia

Panorama

Cuvântul

Moldova Suverană

Adevărul
lipsa de reacţie a Guvernului

roada proastă la cereale

alte ramuri afectate (viticultura,
sfecla de zahăr, oieritul,
apicultura, piscicultura) 
scumpiri (pâinea, alte produse)

ajutoare promise de Guvern

asigurarea terenurilor

majorarea TVA de la 8% la 20%

 

Focalizarea 
 
Aproape jumătate (14 din 30) din materialele publicate au vizat seceta în al doilea rând, în trei 
cazuri subiectul doar a fost menţionat. Iar din cele 14 articole şapte sunt ştiri difuzate de Omega, trei 
de Cuvântul şi câte un material, de Panorama, Unimedia, Moldova Suverană şi Adevărul. În 
majoritatea cazurilor în care seceta apare subiect ca secundar jurnaliştii au relatat despre protestele 
fermierilor faţă de majorarea TVA de la 8% la 20% pentru produsele agricole.  
 
Dacă nu ar fi fost protestele ţăranilor şi dacă nici Partidul Comuniştilor nu l-ar fi chemat la raport la 
şedinţa fracţiunii pe ministrul Agriculturii Vasile Bumacov, poate că Agenţia Omega nu ne-ar fi 
informat despre seceta care afectează grav economia ţării. Din cele nouă ştiri difuzate de omg.md, 
doar două au în prim-plan seceta. Spre deosebire de Omega, celelalte instituţii care au vizat subiectul 
nostru în al doilea rând au făcut încercări de a analiza situaţia generală din agricultură (Adevărul şi 
Cuvântul), au relatat despre asigurările de terenuri (Moldova Suverană), despre alte ramuri afectate 
(Unimedia) sau chiar cine a avut de câştigat de pe urma calamităţii (Panorama). 
 
 
 



Studiu de caz 2012 

 

3 Centrul pentru Jurnalism Independent  

 

Ierarhizarea 
 
În publicaţiile periodice, cele mai multe materiale au fost ştiri de coloană – Cuvântul (7), Moldova 
Suverană (4) şi Panorama (1). În foarte puţine cazuri articolele pe tema analizată au fost cele care 
ţin pagina sau sunt plasate în deschiderea ziarului. Cuvântul a avut două deschideri cu poză despre 
secetă, e adevărat că în una dintre relatări consecinţele vremii secetoase au figurat ca subiect 
secundar, după protestele ţăranilor faţă de politica bugetar-fiscală. În perioada monitorizată, 
Cuvântul a mai inserat un interviu care ţinea pagina. Şi Panorama a ieşit o dată cu subiect de 
deschidere cu poză, al doilea în ierarhia acelui număr. 
 
Genul jurnalistic 
 
După gen, majoritatea articolelor pe tema abordată (23) au fost ştiri, generate de o declaraţie sau de 
o constatare. Dacă publicaţiile on-line au difuzat numai ştiri, ziarele au încercat timid să dezghioace 
problema, apelând la interviuri ori la materiale analitice. Bunăoară, Panorama a făcut o analiză a 
recoltei de grâu şi dacă acesta se va scumpi până la toamnă, astfel încât să afecteze preţul pâinii. 
Jurnaliştii de la Cuvântul au realizat un interviu cu unul dintre cei mai de seamă fermieri din zona 
Orheiului, care a analizat felul în care canicula a afectat diferite ramuri, ce a provocat acest dezastru 
natural, dar şi perspectivele ţăranilor pentru anul următor. Şi ziarul Adevărul a inserat un 
comentariu despre situaţia din agricultură. 
 
Totodată, în această perioadă, au fost publicate două ştiri-declaraţii ale partidelor politice 
(nemarcate ca publicitate): declaraţia Partidului Socialiştilor din 10 iulie, din Moldova Suverană, şi 
declaraţia Partidului Comuniştilor la fel din 10 iulie, de la Omega.  
 
Diagrama 4: Genurile jurnalistice abordate de cele şase publicaţii monitorizate 

0 2 4 6 8

Omega

Unimedia

Panorama

Cuvântul

Moldova Suverană

Adevărul
ştire

reportaj

interviu

analiză

comentariu

ştire-declaraţie
a vreunui partid

 



Studiu de caz 2012 

 

 Centrul pentru Jurnalism Independent 4 

 

Tonalitatea reflectării 
 
Guvernul a apărut în presa scrisă şi cea on-line de 13 ori în context negativ şi de 17 ori în culori 
neutre. În toate cele nouă ştiri difuzate de Omega, guvernarea a apărut în lumină nefavorabilă. În 
două cazuri din trei, şi Moldova Suverană a tratat negativ Executivul. Cuvântul a inserat un articol 
critic la adresa guvernării, în timp ce alte şase au fost neutre. Adevărul, de asemenea, a plasat 
autorităţile centrale, în frunte cu premierul Vlad Filat, în context negativ. Tonul articolelor 
publicate în Panorama şi Unimedia a fost neutru. 
 
Tipurile de surse şi echilibrul lor 
 
În perioada monitorizată ziarele şi portalurile au fost zgârcite în citarea surselor. Trei instituţii – 
Unimedia, Moldova Suverană şi Omega – au avut doar câte o sursă per material. Panorama a avut, 
în medie, 1,66 surse, iar Cuvântul – 2,5 surse. Cât priveşte subiectele controversate, 12 la număr, 
doar într-un singur caz a existat o replică la acuzaţiile aduse. Într-un alt caz, ziariştii de la Cuvântul, 
în loc să ia reacţia autorităţilor la protestele fermierilor, s-au limitat la preluarea unui citat de la 
Unimedia.md potrivit căruia Filat ar fi calificat protestul ca fiind al milionarilor. 
 
Omg.md este lider la tratarea neprofesionistă a subiectelor. În şapte situaţii, jurnaliştii de aici au 
prezentat doar o singură parte, mai exact opinia deputaţilor Partidului Comuniştilor sau părerea 
ţăranilor revoltaţi, chiar dacă la şedinţa de la care relatau exista şi cea de-a doua parte. E amuzant 
faptul că, pe 31 iulie, în ziua protestelor, reporterii Omega au făcut trei ştiri cu video cu acelaşi ţăran, 
Gheorghe Răscoală. Ulterior, în titlu şi în lead generalizau, informându-ne că producătorii agricoli 
sunt nemulţumiţi. Nici în aceste cazuri autorităţile nu au fost solicitate. 
 
Câte un material controversat, fără a lua o reacţie de la cealaltă parte vizată, au avut ziarele Moldova 
Suverană şi Cuvântul, dar şi portalul Unimedia. În primul caz, jurnaliştii au publicat o declaraţie a 
Partidului Socialiştilor, care abunda în acuzaţii la adresa Guvernului. Precizăm, această declaraţie nu 
era marcată ca publicitate politică. În alt caz, Unimedia relatează despre situaţia de criză din 
domeniul oieritului, citând reprezentanţii asociaţiei de profil, care cer de la autorităţi luarea unor 
măsuri urgente. Aceeaşi reacţie a autorităţilor lipseşte şi în una din ştirile publicate în Cuvântul 
despre iminenta majorare a preţurilor.  
 
 
 
 
 
 
 



Studiu de caz 2012 

 

5 Centrul pentru Jurnalism Independent  

 

Diagrama 5: Cum au fost prezentate materialele controversate pe subiectul secetei în presa scrisă şi 
cea on-line 

0 1 2 3 4 5 6 7

Omega

Unimedia

Panorama

Cuvântul

Moldova Suverană

Adevărul

ştirile ce prezintă toate părţile
din conflict

ştirile ce prezintă o singură
parte din conflict

 

 
Poziţia autorului şi separarea faptelor de opinie 
 
În general, jurnaliştii din presa scrisă şi cea on-line sunt comozi şi nu s-au implicat prea mult în 
relatarea fenomenului. Ei s-au rezumat la un citat, cel mult două (a se vedea capitolul tipurile de 
surse), fără a apela la diferite puncte de vedere, pentru a creiona o viziune de ansamblu a problemei. 
 
80% din articolele publicate referitor la subiectul monitorizat au fost descrise neutru, fără ca autorii 
să îşi dea cu părerea. În şase cazuri (o dată la Moldova Suverană şi de cinci ori la Omega), jurnaliştii 
şi-au exprimat punctul de vedere în materialele informative, contrar tuturor normelor deontologice. 
Unul dintre exemplele de subiectivitate şi chiar de manipulare este ştirea „Министр сельского 
хозяйства подтверждает, что хлеб может подорожать”, din 10 iulie, de la Omega. Ziaristul îl 
citează pe ministrul agriculturii Vasile Bumacov, care vorbeşte de majorarea preţului la grâu şi care 
precizează că preţul grâului în costul pâinii e de doar 30%. Acest citat a fost difuzat de mai toată 
presă. Numai Omega ajunge la concluzia că pâinea se va scumpi sau, cum se exprimă reporterul 
după ce închide citatul oficialului, „…recunoscând astfel că trebuie să ne aşteptăm la scumpirea 
pâinii”. 
Articolele din Panorama, Cuvântul şi Unimedia au fost nepărtinitoare. 
 
Calitatea limbajului 
 
Cu excepţia portalului Omg.md şi a ziarului Moldova Suverană, instituţiile media respectă normele 
deontologice şi au un limbaj acceptabil. Cele două publicaţii folosesc un limbaj defectuos, care 
aduce atingere demnităţii oamenilor despre care se scrie. 
 
 
 



Studiu de caz 2012 

 

 Centrul pentru Jurnalism Independent 6 

 

Presa audiovizuală 
 
Frecvenţa şi durata 
 
În total, în perioada monitorizată la cele şase posturi de radio şi TV au fost difuzate 17 ştiri, 13 
reportaje şi un interviu. Cele mai multe materiale au fost difuzate la Radio Moldova (8), Moldova 1 
(7), Prime TV (6) şi Vocea Basarabiei (6). Ca durată, cel mai mult spaţiu de emisie l-au acordat 
posturile de radio Radio Moldova (23,46 minute), Europa Liberă (20,15 minute), Vocea Basarabiei 
(18,13 minute). Dintre posturile de televiziune, pe primul loc la acest capitol se situează Prime TV 
cu materiale de 14,21 minute. 
 
Vedeţi în Diagrama 6 principalele teme abordate vizând acest subiect. În afară de vremea care a 
luat-o razna şi pârjolul ce s-a abătut asupra regiunii noastre, jurnaliştii n-au căutat alte cauze. Totuşi 
unele instituţii nu s-au limitat doar la constatări şi consecinţe, dar au încercat să găsească şi soluţii. 
Este cazul postului public de televiziune care a relatat în două rânduri despre sistemele de irigare, 
sau cel al postului public de radio care, la fel, a povestit despre irigare, dar a sugerat şi accesarea altor 
fonduri. 
 
Diagrama 6: Temele pe marginea secetei abordate în presa audiovizuală  

0 1 2 3 4 5

Vocea Basarabiei

Europa Liberă

Radio Moldova

Pro TV

Prime TV

Moldova 1
roada proastă la cereale

alte ramuri afectate (viticultura,
sfecla de zahăr, oieritul,
apicultura, piscicultura) 

scumpiri (pâinea, alte produse)

irigarea

majorarea TVA de la 8% la 20%

 

Focalizarea 

Cele mai multe materiale difuzate au vizat seceta în al doilea rând. Din totalul ştirilor şi reportajelor 
puse pe post în perioada supusă monitorizării, 11 au avut ca subiect principal consecinţele vremii 
secetoase pentru agricultură şi aproape dublu, 20 de materiale, au tratat acest subiect în al doilea 
rând. O singură dată seceta a fost doar menţionată.  
 



Studiu de caz 2012 

 

7 Centrul pentru Jurnalism Independent  

 

De cele mai multe ori, calamitatea a apărut în contextul protestelor ţăranilor faţă de politica 
bugetar-fiscală şi faţă de majorarea TVA în agricultură de la 8% la 20%. Un exemplu elocvent în 
acest sens este cel de la postul public de radio. Pe data de 31 iulie, când s-au desfăşurat în mai multe 
localităţi asemenea manifestaţii, Radio Moldova a avut patru reportaje şi o declaraţie-replică de la 
ministrul de profil. În total, subiectul a durat peste un sfert de oră sau mai mult de jumătate din 
jurnal.  
 
Diagrama 7 şi 8: Durata materialelor difuzate de posturile radio şi TV, în funcţie de focalizare 

1.28

3.55

6.22

3.52

6.2

10.266

0 2 4 6 8 10 12

Pro TV

Prime TV

Moldova 1

subiect primar (min.) subiect secundar (min.)
 

 

 

9.51

0.3

3.08

8.22

20.15

18.38

0 5 10 15 20

Vocea Basarabiei

Europa Liberă

Radio Moldova

subiect primar (min.) subiect secundar (min.)



Studiu de caz 2012 

 

 Centrul pentru Jurnalism Independent 8 

 

Ierarhizarea 

În mare parte, seceta nu s-a regăsit în primele trei subiecte ale jurnalelor de ştiri. O singură dată 
jurnaliştii de la Moldova 1 au deschis jurnalul cu consecinţele calamităţii pentru sectorul agricol. În 
alte două cazuri, reportajele difuzate la postul public de televiziune au fost ierarhizate pe locurile doi 
şi trei în buletinele de ştiri. Şi Radio Moldova a pus de două ori pe post relatări în deschidere despre 
secetă. E adevărat că, în unul dintre cazuri, s-a regăsit protestul ţăranilor faţă de majorarea TVA 
pentru produsele agricole, dar în acea zi şi posturile private au ieşit cu prima ştire despre acelaşi 
subiect. 
 
Tipurile de surse şi tonul 
 
Toate posturile au apelat la diferite categorii de surse, iar tonul a fost în majoritatea cazurilor 
neutru. Pe lângă fermieri şi reprezentanţii asociaţiilor ce-i reprezintă, au apărut în materialele 
difuzate oficialii, politicienii din Opoziţie, savanţii, experţii, dar şi specialiştii de la Hidrometeo. La 
prima vedere, niciuna dintre surse nu a fost favorizată. Dar în trei cazuri, două la Moldova 1 şi un 
caz la Vocea Basarabiei, neluând reacţia guvernanţilor, aceste materiale au devenit negative la adresa 
Guvernului.  
 
Genul şi echilibrul surselor  
 
Majoritatea materialelor au fost de informare – ştiri şi reportaje, combinate în câteva cazuri cu vox 
populi. Presa audiovizuală evită în continuare interviul şi analizele cu mai multe voci. Din păcate, 
deseori jurnaliştii tratează subiectele unilateral. De exemplu, cea mai mare parte din materialele 
difuzate la Moldova 1 ne prezintă doar ceea ce cred fermierii despre majorarea TVA, doar ceea ce 
spune ministrul despre irigare sau doar ceea ce afirmă savanţii despre posibilele majorări de preţuri 
la produsele alimentare. Aceeaşi situaţie o observăm şi la Radio Moldova, şi la Vocea Basarabiei, 
unde reporterii se limitează la relatările de la conferinţele de presă sau de la anumite şedinţe.  
 
Un tertip interesant este practicat şi la postul Prime TV. În trei dintre materialele controversate, în 
care se cerea reacţia guvernanţilor sau cea a şefilor din Agricultură, reporterii ne spun că „ministrul 
a declarat…”, urmând o parafrază, fără a da cel puţin un sincron cu el. Or, toţi jurnaliştii ştiu că cel 
mai credibil este atunci când dai voce. 
 
La Vocea Basarabiei se întâlnesc şi alte practici. Aici găsim o replică falsă. Când ţăranii cer mai 
multe de la autorităţi sau sunt împotriva a ceva, aşa-zisa replică,  la fel o parafrază („anterior 
ministrul a spus că…”), se referă la cu totul altceva. La această instituţie media s-a dat pe post un 
material dezechilibrat, cu un expert cu o tonalitate proguvernamentală, care, pe deasupra, acuza 
preşedinţii asociaţiilor de fermieri. Evident, nu s-a luat replica nici în acest ultim caz. 
 



Studiu de caz 2012 

 

9 Centrul pentru Jurnalism Independent  

 

La Radio Moldova, dezechilibrul surselor este evident în durata sincroanelor. După un calup de 
13,36 de minute de reportaje din ţară cu multe acuzaţii, urmează o replică a autorităţilor de numai 
1,40 minute. 
 
Pro TV şi Europa Liberă au prezentat evenimentele echilibrat. 
 
Diagrama 9: Cum au fost prezentate materialele controversate pe subiectul secetei în presa 
audiovizuală 

0 1 2 3

Vocea Basarabiei

Europa Liberă

Radio Moldova

Pro TV

Prime TV

Moldova 1

ştirile ce prezintă o singură
parte din conflict

ştirile ce prezintă toate
părţile din conflict

 

Separarea faptelor de opinie 
 
Posturile TV şi radio au respectat principiul separării faptelor de opinii în toate materialele difuzate 
în perioada monitorizată. 
 
Limbajul jurnalistic  
Toate posturile radio şi TV au utilizat un limbaj acceptabil în materialele lor, neadmiţând etichetări 
şi termeni peiorativi. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Studiu de caz 2012 

 

 Centrul pentru Jurnalism Independent 10 

 

CONCLUZII 
 
 Majoritatea instituţiilor monitorizate au reflectat preponderent următoarele teme:  

a. recolta slabă de cereale,  
b. alte ramuri conexe afectate (bunăoară, oieritul, din cauza lipsei de furaje, sau apicultura, 
întrucât şi albinele au rămas fără miere pentru perioada de iarnă),  
c. iminentele scumpiri ale pâinii şi ale altor produse alimentare şi  
d. protestele fermierilor faţă de politica fiscală a statului, ce prevede majorarea TVA de la 8% la 
20% pentru produsele agricole; 

 
 Doar o treime din relatările din presa audiovizuală au vizat direct seceta şi numai jumătate din 

articolele apărute în presa scrisă şi cea on-line au avut ca subiect principal consecinţele 
calamităţii pentru sectorul agricol. Pentru o ţară preponderent agrară era cazul să avem mai 
multe analize şi dezbateri pe marginea acestui subiect, care să conţină şi soluţii pentru ieşirea din 
impas; 

 
 Exceptând majorarea TVA şi modificarea politicii bugetar-fiscale, majoritatea subiectelor pe 

această temă au vizat administraţia publică centrală. Astfel, în această perioadă, membrii 
Guvernului sau reprezentanţii autorităţilor centrale au fost menţionaţi de 17 ori, spre deosebire 
de ţărani, experţi, savanţi, care, toţi la un loc, au fost citaţi de 15 ori.  

 
 Există prea multe instituţii de presă în ţară care se documentează şi relatează evenimentele dintr-

o singură sursă. Este regretabil că jurnaliştii încalcă principiul echilibrului surselor mai ales 
atunci când difuzează subiecte controversate. 9 din 16 astfel de materiale au fost tratate 
unilateral;  

 
 În cele mai multe situaţii, reporterii sunt comozi şi nu dezvoltă subiectul pe care îl află dintr-un 

comunicat de presă, de la o conferinţă sau  o şedinţă oarecare de la Parlament, limitându-se doar 
la mediatizarea declaraţiilor; 

 
 Ştirile au constituit 65% din materiale difuzate, iar un sfert au fost reportaje. În foarte puţine 

cazuri, jurnaliştii au oferit mai mult decât constatări şi declaraţii; 
 

 În perioada supusă monitorizării, au fost publicate doar o analiză, două interviuri şi un 
comentariu la temă. Ponderea mică a materialelor analitice şi a interviurilor, dar şi lipsa 
investigaţiilor, denotă o neimplicare a ziariştilor.  

 
 
 
 



Studiu de caz 2012 

 

11 Centrul pentru Jurnalism Independent  

 

 
 
RECOMANDĂRI 
 
• Jurnaliştii nu trebuie să uite că activitatea lor presupune şi responsabilitate socială. Iată de ce, 

atunci când se documentează şi informează publicul, ei trebuie să se implice mai mult şi să 
prezinte nu doar o declaraţie auzită undeva, ci s-o dezvolte;  
 

• Ziariştii, conform normelor deontologice, sunt obligaţi să prezinte subiectele citând mai multe 
surse, din tabere diferite. De asemenea, reporterii trebuie să apeleze la unghiuri de abordare 
diferite. În cazul secetei, puteau veni şi cu soluţii, ceea ce s-a întâmplat foarte rar; 
 

• Managerii redacţiilor nu trebuie să uite că Republica Moldova este o ţară agrară, respectiv 
temele de interes sporit pentru majoritatea populaţiei urmează a fi reflectate corespunzător. Ar 
fi de dorit ca subiectele ce vizează acest domeniu să se regăsească şi în prima parte a jurnalelor, 
dar şi pe primele pagini ale ziarelor; 
 

• Redactorii şi editorii trebuie să promoveze genurile analitice, interviurile şi investigaţiile, pentru 
ca anumite probleme, de genul secetei, să fie mai bine cunoscute publicului larg. Ar putea 
formula un regulament intern în acest sens; 
 

• Totodată, şefii de redacţie nu trebuie să mai admită publicarea sau difuzarea materiale dintr-o 
singură sursă;  
 

• Moldova Suverană şi Omega ar fi bine să renunţe la limbajul defectuos şi la etichetări. De 
asemenea, cele două redacţii trebuie să marcheze materialele publicitare venite de la partidele 
politice. 



Studiu de caz 2012 

 

 Centrul pentru Jurnalism Independent 12 

 

Anexă 
 
Metodologia de monitorizare 
 
Scopul proiectului: monitorizarea mass-media şi informarea publicului despre modul în careau 
reflectat instituţiile de presă seceta severă ce a afectat sectorul agricol al Republicii Moldova. 
 
Monitorizarea urmăreşte următoarele obiective: 
• analiza mediatizării de către mass-media naţională a subiectului secetei;  
• analiza acestui eveniment prin prisma relevanţei surselor, frecvenţa apariţiei materialelor, 

limbajul, elementele multimedia folosite în materialele respective etc;  
• elaborarea concluziilor şi recomandărilor din perspectiva normelor etice şi a profesionalismului 

în mass-media. 
 

Perioada de monitorizare: fiecare zi de marţi din lunile iunie-august 2012 
 
Criteriile de selecţie a instituţiilor mass-media 
 Aria de acoperire – naţional, regional; 
 Forma de proprietatea – public, privat; 
 Limba de difuzare – română, rusă. 
 
Analiza materialelor în funcţie de: 
 
Frecvenţă şi volum: 

• Presa audiovizuală: minute; 
• Presa scrisă: cm2, incluzând şi pozele. 

 
Ierarhizare: 

• Presa audiovizuală: prima ştire, a doua, a treia etc.; 
• Presa scrisă: material de deschidere; material ce ţine pagina sau unul secundar, ştiri pe scurt. 

 
Gen: ştire, interviu, vox populi, articol de investigaţie, analiză, editorial/ comentariu. 
 
Ton: neutru, pozitiv, negativ.  
 
Tipuri de surse: autorităţi, experţi, surse implicate sau martori, surse anonime. 
 
Echilibrul surselor: câte surse au fost abordate, în cazul în care este o situaţie conflictuală.  
 
 



Studiu de caz 2012 

 

13 Centrul pentru Jurnalism Independent  

 

Separarea faptelor de opinii: 
• Autorul a descris  obiectiv materialul, fără a-şi expune opinia personală despre acest eveniment. 
• A relatat făcând judecăţi de valoare. 
 
Limbajul jurnalistic: Vom analiza calitatea limbajului utilizat, dacă sunt folosiţi termeni peiorativi 
şi etichetări.  
 
Implicarea jurnalistului în relatarea fenomenului: 
Relatarea doar a unor date sau citate oficiale; 
Abordare din mai multe puncte de vedere, cu citarea mai multor surse, cât mai diverse. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Studiu de caz 2012 

 

 Centrul pentru Jurnalism Independent 14 

 

Surse 
Fotografie copertă: 
http://www.flickr.com/photos/22746515@N02/3487433937/ 


	coperta
	pag 2
	studiu secetaREDACTAT

